Een nieuwe tirette veer & balans as voor AS 1051

Een oude lady’s watch…



met een gebroken balans as.


Maar toen de dial afgenomen werdt was het zichtbaar dat de tirette veer gebroken was.

De beweging is een AS 1051, deze veer kost minder dan 10 euro. Maar het was te hart om tegen te vechten een nieuwe te maken. :stuck_out_tongue:
Dus de veer op een blad staal gelijmd, en beginnen de gaten te boren (zichtbaar in de schaduw), de vorm te snijden…


En een grote stuk laten om de gebroken deel erin te kunnen zagen

Dan de vorm kijken van een origineel op de net, maar als de origineel kan breken, een beetje toepassing zou misschien helpen. Dus heb ik een krom veer gezaagd.

En dan een beetje polishen met kurk op een arkansas steen.

Verder de lijm afnemen om de nieuwe en de oude veer te scheiden, dan tempered, revenu en op zijn plaats zetten. Maar dat komt pas later met fotos.
Tot volgende keer :slight_smile:

23 likes

Heel knap hoor, zou dit zelf nooit kunnen/aan durven beginnen, chapeau!

1 like

Prachtig hoor, jij maakt ook alles zelf. :sweat_smile:
Ik heb nog twee AS 1051 tiretteveren liggen, dus mocht het toch niet lukken dan laat maar weten. :wink:

1 like

Heel mooi gemaakt! :thumbsup:

1 like

@wbcoupe : Ik dank je wel, maar het belangrijkste voor mij is de “how to” te leren in plaats van een veer te vervangen. :slight_smile: Maar toch hartelijk bedank !

1 like

Ja, dat begreep ik wel; ik ben benieuwd wanneer je je eerste eigen uurwerk gaat maken. :smile:

1 like

:wink: Wie weet ?

1 like

Erg gaaf dat je dat zelf kan.

Ik heb vandaag een boterham met kaas gemaakt, daar was ik al trots op.

9 likes

C’est merveilleux mon ami, un tres grande Chapeau! :slight_smile:

1 like

Wetend hoe klein die tiretteveer is; complimenten voor je geduld en vakmanschap!!

1 like

Mooi gedaan en in beeld gebracht.

Hartelijk bedankt voor deze mooie bijdrage. Dit maakt ons HF juist zo mooi.

Gaat de archieven in.

MVG,

Freddy

1 like

Mooi gedaan Bruno, bedankt voor het delen! :+1: (De volgende keer alleen er bijvoorbeeld een lucifer naast leggen, zodat iedereen echt ziet hoe klein dat veertje is.)

Ja dat heb ik vergeten :confused: Maar in de komende fotos zal er een euro cent op de beelden zijn :wink:

2 likes

Je weet dat er in Nederland al jaren geen eurocenten meer gebruikt worden hè? :wink:(Alleen bij de Aldi en Lidl geloof ik.) Dus alleen de wat oudere leden kunnen er zich dan een voorstelling van maken…

Schade ! Ik rook niet en heb geen lucifer onder handen… Ik zal iets anders vinden :wink:
Maar met 2 € kan de volledig beweging op de munt zetten :slight_smile:

1 like

Heb je nog een speciaal staal gebruikt voor de veer?

Deze zin snap ik niet. Wat wordt hier bedoeld met tempered en revenue.

Leuk verslag zo met al de foto’s.

Geweldig gedaan hoor! Chapeau voor je skills.

1 like
  • Ik heb een stuk van een groote veer genomen, van een klok of zoiets.

  • Om de model zo precies als mogelijk te volgen heb ik wat steeds bestond van de origineele veer op de stuk staal gelijmd. Dan zo precies mogelijk rond gezaagd. Wat nu blijft is de lijm af te nemen om de nieuwe veer van de oude te scheiden. Dan is het stuk “klaar” wat zijn vorm betreft. Maar om de veer zijn physiesche eigenschapen terug te geven moet die “tempered” worden : tot rood in vuur gebracht, dan vlug in water gekoeld. Dan is het heel hart en brekend als glas. Het is “tempered”. Toen tot blauw kleurig gewarmt om weer elastiek te worden, zoals een blauwe spiral veer. Dat is “revenu”.
    Sorry voor mijn slechte nederlands…

8 likes

een nieuw klokje smeden! Heel mooi om te zien, nu kijken of het klokje weer gaat lopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nog eventje wachten : ik moet nog de balans as draaien :wink:

1 like