Een nieuwe tirette veer & balans as voor AS 1051

:scream:

Hier een heel groote balans as voor een Waltham : Een nieuw balans as voor Waltham
:wink:

Verder :
Hier zijn de twee veren met tien cent :wink:


Daarna polijsten, “tempered” en “revenu”… Ik kan geen foto nemen tijdens die laatste twee phase, dus hier een foto vlak voor de tweede verwarming “revenu”.

En hier de kleur verandering.

En hier is het over. Met mijn twee euro munt.

Nu kan ik verder met de balans as. :slight_smile:

9 likes

Prachtig gemaakt, Petje af! :thumbsup:

3 likes

Heerlijk dat geknutsel. :yum:
Bedankt voor het delen.

2 likes

Doet de veer wat hij moet doen, Bruno?

2 likes

Da’s een kunst, het temperen van staal en het blauwen van staal.

Chapeau. Dat vind ik nog even een stukje spannender dan zagen, vormen en polijsten. Als je ziet hoeveel moeite het kost om een mes fatsoenlijk getemperd te krijgen… Cool hoor.

1 like

Ja :slight_smile:
Ik moet herkennen dat zonder veer, de tirette bleef al rustig in de binnen plaats. Maar als de kroon werdt getrokken bleeft ze niet ter plaats. Nu met de nieuwe veer gaat het prima.
Een beetje trekken om de veer te klikken, en zacht duwen om de kroon terug te plaatsen. Het is toch een vrouwelijk horloge, dus alles moet zacht zijn. En zonder olie tot nu toe.

3 likes

Mooi werk weer Bruno! :clap:

Kleine tip: voor het materiaal om zulke onderdeeltjes te maken zijn setjes voelermaten erg makkelijk (goedkope setjes uit China, uit de knakenbak van de bouwmarkt) dan heb je meteen de juiste dikte staal.
Kleine tip 2: in de onderdelenfiches (als je ze hebt of kan vinden, natuurlijk) staan de delen (meestal) op ware grootte, dus je kan een kopietje maken van het onderdeel, op het staal plakken en dan uitzagen.
Kleine tip 3: voor het gloeien en ontlaten kan je het onderdeeltje tussen twee dikkere staalplaatjes klemmen, daarmee krijg je een gelijkmatige verhitting, dat dunne pootje verhit en koelt een stuk sneller als de rest…

Wel altijd leuk om je bijdragen te lezen, ben benieuwd naar het vervolg!

9 likes

Hier werdt het blauw gemaakt om soepel te worden. Het is niet een mooie blauw finish. Dan had ik nog een beetje meer moeten polishen omdat er nog vlekken zijn. Maar het geeft niet om te werken.

1 like

Ik dank je voor de tips :wink:
T1 : ik zal ervoor kijken.
T2 : Ik heb modelen op de net gevonden, maar wilde ze niet volgen. De origineel was toch gebroken volgens de echte vorm. Ik wilde dus een andere proberen en heb gekozen om de rechte deel die als veer werkt, krom te maken. Dan werden de krachten een beetje minder door de vorm en door de ietsje beetje langer werkende veer. :wink:
T3 : Om blauw te kleuren zou het op brass krullen gewarmd worden. Maar ik wilde niet daarmee spelen dus het ik een “brass pan” gebruiken en alleen maar van onder gewarmt. De dikte ervan is een beetje minder dan een halve cm, en ik heb de vuur heel laangzaam bij gebracht. Ik wist dat het heel vlug van kleur kan veranderen, dus voor deze eerste poging heb ik heel rustig mijn tijd genomen. Zo kon ik onmiddelijk de echte kleur zien !
Nog hartelijk bedank !
:slight_smile:

3 likes

Hoe het er uit ziet, da’s nog weer een aparte discussie, maar ik respecteer het ten zeerste dat je op die schaal met temperen bezig bent. Of op wat voor schaal dan ook, eigenlijk.

1 like

Mooi om te zien/lezen dat je het oorspronkelijke ontwerp zelfs probeert te verbeteren Bruno, bravo! :+1:

1 like

Ik zal zeker van richting veranderen… Ik heb een paar dingen te doen met spillegang. Maar eerst lezen, leren en oefenen :wink:

1 like

Zoals met alle bijdragen van jou heb ik deze ook weer ademloos gelezen. Bravo Bruno!

2 likes

Een stapje verder : de balans as.







Wordt vervolgd… om de pivot te maken.
BD

8 likes

Ben benieuwd, prachtig werk weer, :+1:

1 like

Sorry voor de eurocent; Ik heb lucifer gevonden, maar die passen mijn thuis niet…

3 likes

De eurocent is perfect voor de verhouding, Bruno. ( Beter dan die lucifers! :smile:)
Eigenlijk moeten alle forumleden even verplicht kijken op welke schaal je hier werkt. Chapeau! :+1::tophat:

1 like

Bruno,

Hogeschool reparatie weer. Ik heb ook weer een paar leuke tips gelezen in jou bijdrage en die van anderen. Ik blijf je topics altijd met veel plezier volgen.

Groeten,

Coos

2 likes