Een nieuwe werkbank voor Koen

Revenge of the Sith?.. want… “we use the force”… :slight_smile:

1 like

Bedankt heren, echt een enorme verrassing die ik niet zag aankomen. Ik zal een plekje vrijmaken en zie jullie wel verschijnen!

Groet, Koen

1 like

Niet Brokeback Mountain?

3 likes

Ik moest gelijk aan die Clown en die Acrobaat denken.

Revenge of the Brokeback mountain? Even google raadplegen.

Dat is het deel dat die ene cowboy de andere terugpakt…

:laughing:

@Arie_Kabaalstra jij hebt hier helemaal geen tijd voor joh, ga eens aan je DumeT horloges werken!

Overigens wel alvast proficiat Koen, erg gave werkbank!

4 likes

[quote=“GVB78, post:26, topic:109568”]
Revenge of the Bareback mountain?
[/quote] Diepgaande film :+1:

ik heb na de afgelopen, bijzonder hectische maand besloten het even een weekje rustig aan te doen… 't enige wat deze week vast in mijn planning staat is een plasmadonatie bij de Bloedbank morgenmiddag… voor de rest?.. op mijn gemakkie mijn Atelier en werkplaats opruimen, bestanden voor de productie van de Instrument 1,2 en vooral 3 samenbrengen, en structureren, een Excelbestand aanmaken met koppelingen naar alle bestanden, en nog wat ontwerpwijzigingen doorvoeren…

Morgenochtend ga ik ook materiaal bestellen voor Koen’s werkbank, en in totaal 3 werkbladen… … dus… op het “werkbankenfront” gaat het weer druk worden de komende tijd…

3 likes

Ok… de “week vakantie” zit er zo’n beetje op.
Deze week heb ik een beetje uitgerust, en wat andere zaken gedaan die slechts zijdelings met horloges te maken hebben… Maar!

“it giet oan!”… Gas op die lollie enzo…
Vanmorgen mijn CAD-Software aangeslingerd, en in de “ParameterFile” de maten van Koen’s werkbank ingevoerd, en de 3D Samenstelling geopend, en dan krijgen we dit plaatje.
Dit gaat 't dus worden.
Hetgeen betekent dat ik de materialen kan gaan bestellen… en vandeweek de bladen kan gaan halen, alsmede de kastjes

5 likes

Waar maak je het werkblad van?

't werkblad maak ik van 28 mm dik Massief Beukenhout.

Beuken is stabiel, hard genoeg om niet te snel te beschadigen, toch zacht genoeg om 't werk op de bank niet te beschadigen… liever een deukje in mijn werkbank, dan een krom onderdeel…

Verder is het prettig te bewerken, makkelijk af te lakken… kortom… er is eigenlijk geen beter materiaal dan Beuken.

Sommigen zeggen “eikenhout zou ook kunnen”, maar Neen!.. eikenhout, hoewel fraai en hard, is te grof qua nerf, daar blijven onderdelen in hangen… Beuken is helemaal “dicht” Eiken is dat niet.

Ik ben het 200% met je eens wat beuken betreft. Ander voordeel: het splintert nagenoeg niet. Of bedoel je dat met “dicht”?

Met “dicht” bedoel ik dat het oppervlak glad als een spiegel is, je voelt geen nerven, dus er komt geen vuil in, en omdat het ook nog eens 2 keer afgelakt wordt aan alle kanten, is het oppervlak gewoon glad.

Yacht lak?

Nee, da’s een Alkydlak, die verkleuren waar je bijstaat… mooi voor op een jacht, maar ik gebruik Glitsa, de hardste variant. een taaie lak die ook taai blijft… da’s een mooie eigenschap van watergedragen lakken…

Glitsa is ook een yacht lak. Prima spul, vroeger werd je er high van.

Glitsa werd je vroeger echt wel high van. Ik weet nog dat het nog lang stonk in huis als mijn vader de parketvloer weer had gelakt met Glitsa

de werktekeningen voor Koen’s bank…
er komt ook nog een “opzetbank” die op een bestaande bank gemonteerd moet gaan worden, en een los werkblad voor iemand die al een onderstel heeft.

Voor die laatste 2 gevallen moeten aparte tekeningen gemaakt worden, omdat ze andere maten hebben… maar da’s niet meer dan de maten aanpassen in de parameter-file, en de tekening opnieuw genereren… langleve automatisering!

de “opzetbank” krijgt nog een soort frame, maar dat zijn gewoon 4 standaard “Beams” met 2 korte “pootjes” ertussen…

4 likes

Dit is echt toppie.

Vanmorgen heb ik een “beginnetje” gemaakt met de werkbank voor @koen.

Nou… da’s een klein frame… ?

en een gewoon rechthoekig blad?..

Ja… Want!.. dit is geen werkbank, maar een onderstel voor een Machine!.
'k had wat “restanten” alu-profiel, en Multiplex,

Dus heb ik een frame gemaakt , met een 2-laags blad, en in de onderste laag heb ik holtes uitgefreesd waar de zolen van mijn Cirkelzaag, en “onderstebovenfrees” inpassen.

Zodat ik nu een zaagtafel/Freestafel heb.

voor de geleiding moet ik nog een verbinding maken met de “Glijschoen” die al in het profiel zit aan de voorkant, zodat ik een mooie verstelbare geleiding heb, maar zo met 2 klemmetjes kan ik er ook al mee werken.

Onder de tafel is er voldoende ruimte voor de beide machines (de klem op de zaagmachine is ook “tijdelijk” daar komt nog wat netters voor… als ik tijd heb om er even een mooier klemmetje voor te maken… de schakelaar moet natuurlijk ingedrukt blijven, 'k wil een schakelaar met een stopcontact in het frame monteren, zodat ik de zaag, of de frees met een schakelaar kan bedienen, veiliger en prettiger.

'k moet nog even op zoek naar een 8 mm freesje met een lagertje erop, zodat ik middels een malletje de afrondingen van de Armsteunen kan frezen, ik heb al een profielfreesje voor de afronding aan de bovenzijde.

Morgen even een spantangetje ø6 meenemen, zodat ik de armsteunen kan gaan maken… meteen 6 stuks… want ik heb naast een complete werkbank nog 2 bladen te maken…

10 likes