Een nieuwe werkbank voor Koen

Beste forumleden,

Inmiddels durf ik te stellen dat ik toch wel een bekend gezicht aan het worden ben binnen het Nederlandse horlogewereldje. Ik wordt op beurzen vaker en vaker herkend, en ik krijg vanuit diverse richtingen de vraag om artikelen te schrijven voor tijdschriften, blogs en bedrijven, om nog maar niet te spreken over het aantal verzoeken om als expert op te treden. Hoewel het nog steeds een hobby is voor mij, is het wel een vrij serieuze hobby geworden.

Hoewel ik al jaar en dag achter mijn vertrouwde werkbank zit te sleutelen, en hier ook alle mooie foto verslagen maak, dacht ik er toch al een tijdje over na om toch maar eens een andere werkbank aan te schaffen. Mijn huidige werkbank heb ik in mijn beginperiode een jaar of 6 geleden snel gebouwd door een werkblad tegen de muur aan te schroeven, maar eigenlijk werd het toch wel eens tijd voor wat anders. In het najaar van 2013 leerde ik Jan aka Arie Kabaalstra via het forum kennen, en na een eerste ontmoeting op de Rikketik in januari 2014 zijn we regelmatig contact houden. Jan maakt prachtige werkbanken en laat het bouwproces hier vaak uitgebreid zien op het forum. Zodoende hadden Jan en ik het er al eens over gehad dat ik zo’n mooie werkbank toch wel zag zitten.

Maar voordat we gaan kijken naar wat het uiteindelijk geworden is, lijkt me het ook leuk om jullie mee te nemen naar het begin. Ook ik ben ooit begonnen met Chinese schroevendraaiers op een handdoekjes aan de keukentafel (zoals velen hier), en kan me een van mijn eerste posts op het forum ook nog wel herinneren…

Nu heb ik een aantal vragen.

Zou het schoonmaken te doen zijn door een beginner(met wel wat ervaring)?

zo ja, kan het uurwerk na het demonteren gereinigd worden in wasbenzine, zo nee, waarin dan wel.

Kan het uurwerk geolied worden met naaimachineolie, of moet dit echt met horlogeolie.

Ik denk dat het wel te doen is, na aanschaf van de benodigde gereedschappen of met horlogemaken te beginnen.

Ik ben zelf ‘slechts’ 6 jaar geleden (rond mijn 16e) begonnen met de horloge hobby. Met de kennis en ervaring welke ik nu heb, vind ik het toch wel grappig te lezen dat ik er 6 jaar geleden zelf echt van overtuigd was dat naaimachineolie toch prima geschikt moest zijn om een uurwerk te smeren… Nu weet ik wel beter dan dat! Ik ben echt begonnen met knutselen toen ik een chronograaf horloge kocht voor 30 cent op een rommelmarktje in Frankrijk, waarvoor ik destijds dit berichtje plaatste. Toen de veer gebroken was, wilde ik dit perse zelf repareren. Het horloge in kwestie heb ik nog steeds en heb ik altijd bewaard, ik draag het alleen niet zo vaak meer.

Na al die mooie werkbanken die bij andere geplaatst werden en de foto’s die ik daarvan voorbij zag komen, begon het toch wel begon te kriebelen bij mij de laatste tijd. Na een tijdje sparen ben ik een paar weken geleden in de auto gesprongen en naar Bakhuizen gereden (waar Jan woont). Ik wilde graag eens achter de werkbank plaatsnemen om te kijken of ik het een prettige werkbank zou vinden. om achter te werken.

Het werkte echter zeer prettig achter de werkbank, en ik was direct verkocht. Ik het een oude uurwerkje gemonteerd om te ervaren hoe het werkt achter zo’n werkbank met schuine armsteunen, en om gedurende wat langere tijd te merken of het prettig blijft werken. We hebben de gelijk meest gewenste maten voor hoogte, diepte en breedte samen vastgesteld en ik heb de bestelling gelijk geplaatst bij Jan.

Om de aankoop te vieren zijn we daarna samen maar een visje gaan eten aan het Ijsselmeer, en dan geef ik eerlijk toe dat dat toch ook wel een mooi plaatje heeft opgeleverd…

Jan zal ons de komende tijd op de hoogte houden van de bouw van deze werkbank. Ik verheug me in ieder geval al op half juni, wanneer Jan de werkbank hoogstpersoonlijk af komt leveren en in elkaar komt zetten. Het moet er in ieder zo uit komen te zien…

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie het leuk vinden, en voor wie het leuk vind zal Jan ons op de hoogte houden van de bouw.

90 likes

Top, leuk verhaal, wordt een mooi bankje…ben ik van overtuigd.vakmanschap van Jan…en van jou natuurlijk…mooi als je zo met je hobby bezig kan zijn

Leuk om te lezen, veel sleutel plezier straks aan je nieuwe werkbank.

@koen : wat een leuk verhaal, maar meer nog: wat leuk wat er uit dit forum kan ontstaan.
Veel plezier met je werkplek straks.

Mijn beste,

Vakmanschap wordt Meesterschap!!
Succes!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Voor zo’n werkbank heb je toch tamelijk veel titanium nodig, past dat wel in de draaibank?

6 likes

Dat gaat wel goed komen met die werkbank :+1: “Dat zit wel snor bij Arie”

1 like

"Da maken we wel pass’nd sizze we hjir in Fryslân"
er komt eigenlijk geen draaibank aan te pas bij een werkbank…

er is wel een draaibank in actie gekomen bij het vervaardigen van mijn eigen freesmachine voor 't bewerken van de werkbanken…

Voor het op lengte draaien van de geleidingen.

Ik heb de specificaties van Koen’s werkbank in een Excel bestandje staan, en daarvandaan gekopiëerd naar mijn Tekenprogramma, zodoende kan ik de tekeningen, omdat alle maten aan elkaar gekoppeld zijn, zo uitdraaien.

Tevens, heb ik in Excell ook de onderdelenlijsten gekoppeld, zodoende dat ik alle onderdelen die ik op maat moet bestellen, ook meteen in de goede maat op de lijst heb staan.

De “automatisering” heeft hier reeds toegeslagen… na 11 werkbanken heb ik er eens wat tijd in gestoken om de boel meer te stroomlijnen… voor die tijd was ik toch altijd te lang bezig met alles uitpluizen.

Hoe dat zit met die koppelingen?.. voorbeeldje…
Neem bijvoorbeeld de hoogte…als je een werkbank van 1150 mm hoogte wilt hebben, dan is 1150 mm de bovenkant van het blad.

Dat blad is 28 mm dik, één profiel van het frame is 40 mm, maar er is een boven- en een onderbalk, en er zijn stelpootjes dan blijft over de lengte van de profielen tussen die 2 balken.
Dus… staat voor de lengte van die “staanders” in Excel, en in mijn tekenprogram het “Sommetje”:
Lengte staander= Hoogte werkbank - stelpootje- (2 x balk) - dikte werkblad.

op die manier heb ik alle maten van mijn werkbank vastgelegd. als ik ook maar één “hoofd maat” van mijn werkbank verander… dan veranderd alles mee.

In Excel heb ik tevens alle prijzen/m en prijzen/st van onderdelen die ik inkoop gezet, met daaraan gekoppeld de hoeveelheden die ik nodig heb voor een bepaalde bank,

Om een Offerte te maken hoef ik nu slechts de maten van de werkbank in te vullen en de opties die de klant wil te selecteren, en er komt een prijs uit rollen.

't begint steeds meer op een bedrijf te lijken… 't grappige is, de werkbank is oorspronkelijk ontworpen voor hobbyisten… maar ik was tot Koen zijn bank bestelde eigenlijk de enige hobbyist die zo’n bank heeft staan… de andere staan allen bij professionals.

13 likes

Mooi verhaal @koen en veel sleutel plezier gewenst .

Hobbyist? De laatste topics van Koen neigen wat mij betreft toch meer naar Pro (let op de hoofdletter).

Ik denk een aankoop waar Koen heel veel plezier aan gaat beleven.

1 like

Iemand met jou vaardigheden verdient zo een top werkbank van @Arie_Kabaalstra . Maakt de hobby alleen nog maar leuker en ga je nog sneller en meer ervaring mee op doen. Al vind ik jou werk en kennis al van Pro niveau!

Mooie werkbank en geweldige foto van jullie samen :grinning:

Prachtig, dit verhaal van Koen, gemixt met de passie van hemzelf en die van Arie Kabaalstra. Ik smul van dit soort draadjes!

Succes met al je werk, Koen!

.
Hommage?

7 likes

Als er iemand zo’n werkbank verdient ben jij het wel, alvast veel plezierige werkuren aan de nieuwe bank!

Hey Koen, alvast veel plezier gewenst met je nieuwe werkbank!

Mooie update van de kelder @koen

leuk verhaal, mooi hoe iemand kan groeien en altijd leuk om dat soort verhalen te lezen! heel veel succes met je nieuwe werkbank en ik kijk uit naar het verslag van de eerste ervaringen!

Erg mooie werkbank, Koen!! Mooi stukje vakmanschap.

Maareh, bij het zien van de foto van jou en Jan moest ik wel even aan een oude filmserie denken. Iets met “revenge of the…” :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Maar die kratjes Heineken…? Daar krijg je toch trillende handjes van?