REVIEW: Koen's nieuwe werkbank

Goedenavond forumleden,

Het is alweer enige tijd geleden dat Jan aka Arie Kabaalstra mijn nieuwe werkbank kwam installeren. De voorgeschiedenis en het bouwproces konden gevolgd worden in het speciaal daartoe opgerichte topic:

Inmiddels staat de werkbank al enige tijd op zijn plaats en heb ik de tijd gehad om deze in te richtten en natuurlijk uitgebreid te testen hoe de nieuwe werkbank bevalt. Dat laatste heb ik de laatste weken erg veel gedaan, mede omdat er door de ‘grote verbouwing’ een aantal weken niet zoveel van sleutelen is gekomen.

Jan is de werkbank komen brengen en zelf in elkaar komen zetten, als een ware Hollandse meester! Na een welverdiend bordje pasta zijn we aan het sleutelen gegaan. Het frame zat in no-time in elkaar!

Om te beginnen kan ik niet anders dan zeggen dat Jan absoluut VAKWERK heeft geleverd. De werkbank oogt zeer professioneel en dat vind ik al een mooie vooruitgang op zich. Mijn vorige “werkhoek” heb ik letterlijk in een paar uur samen met mijn vader in elkaar geschroefd, omdat de keukentafel echt te laag bleek om fatsoenlijk aan een horloge te werken. De jaren die daarop volgende heb ik vele gereedschappen en onderdelen aangeschaft, maar aan het werkbank was nooit iets veranderd. Daarnaast ben ik er qua werkcomfort enorm op vooruit gegaan. Het werkbank was vrij laag, wat ervoor zorgde dat ik altijd vrij voorovergebogen achter de werkbank zat.

De nieuwe werkbank heeft een hoogte gekregen van 114 cm, wat een forse stap is van de grofweg 80-90 cm hoogte die mijn vorige werkbank had. Ik moet toegeven dat dit voor mij echt wel even wennen was. Je houding veranderd en je je moet jezelf compleet opnieuw aanwennen om recht te zitten, in plaats van compleet voorovergebogen en ineengedoken. Eenmaal aangeleerde slechte gewoontes zijn lastige af te leren… maar het gaat steeds beter en ik vind het nu zeer prettig werken.

De schuine armsteunen aan de voorzijde werken prettig. Je armen komen in een prettig hoek uit op het werkmatje, waardoor je gemakkelijk aan een uurwerk kan sleutelen. Je werkt redelijk vooraan op het werkmatje, zodat je met je ogen zicht bij het uurwerk zit. Ik vind het persoonlijk prettig om dicht bij mijn ogen te werken, omdat ik niet met een loupe of microscoop werk. Ik het een negatieve strekte van -3,5 in mij bril, dus kan zonder bril extreem dichtbij scherp zien. Ik werk bij echt precies werk zoals olie geven wel met een sterk vergrotende oogloupe, maar de rest doe ik gewoon met mijn normale zicht.

Inmiddels heb ik de lades ook ingeruimd, in de lades kan in precies plastic sorteerbakken kwijt waarin kastonderdelen, wijzerplaat en wijzers bewaar gedurende de revisie van het uurwerk. Deze plastic bakjes passen mooi in de lades, en bovenal, ze zijn voor een paar euro per stuk verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

In een andere lade heb ik mijn gereedschap opgeborgen. De doosjes staan in de lade mooi stofvrij en uit het zicht opgeborgen, maar ik heb ze toch binnen handbereik. Vroeger stonden deze planken boven mijn werkblad, maar nu kan ik ze netjes in de lades kwijt. Het resultaat is een opgeruimd werkbank en geen stoffige planken meer boven het werkblad. Op het werkblad liggen alleen de meest gebruikte gereedschappen voor het grijpen. Hierdoor kan ik het werkblad makkelijk leeg maken om er een sopje overheen te halen, om stof weg te halen. Hierdoor kan je enerzijds veel schoner werken, en anderzijds ziet het werkbank er vele netter en opgeruimder uit.

Ik heb de aanschaf van mijn nieuwe werkbank gecombineerd met een aanschaf van een stuk gereedschap wat ik al jaren graag wilde hebben. Ik heb me jaren gered met een rubberen balletje en een jaxa-tang om horloges open te krijgen, maar het is me toch regelmatig voorgevallen dat ik een horloge ongerepareerd retour moet geven omdat ik de kast simpelweg niet open kreeg.

Uiteindelijk heb ik besloten om de Rolls Royce onder de kastopeners aan te schaffen, de Bergeon 5700. Met deze kastopener kan je werkelijk ieder horloge openschroeven, en wordt schade aan het horloge voorkomen omdat het je het horloge muurvast kan zetten en iedere vorm van uitschieten voorkomen wordt. Helaas zijn dit geen goedkope apparaten, maar het wat mijn inziens zeker de moeite waard, zeker omdat hij tientallen jaren mee kan. Ik heb deze een plek gegeven op de hoek van de werkbank. Enerzijds omdat ik hem dan bij de hand heb, anderzijds omdat het een stuk gereedschap is waar ik best trots op ben en wat best gezien mag worden.

Vooraan is de selectie bitjes te zien, zodat er voor ieder type achterdeksel wel een geschikt bitje verkrijgbaar is. Daarnaast passen bitjes voor het openen van horloges van diverse bekende merken met speciale achterdeksel ook allemaal op een dergelijke kastopener, door middel van een speciale adapter.

Het horloge wordt tussen twee plastic blokjes in gelegd, zodat het muurvast zit. De schroefring bij mijn duim wordt gebruikt om de kop met de bitjes tegen de kast aan te schroeven Hierdoor kan deze niet omhoog en over het achterdeksel heen schieten om zo krassen te maken.

Bij de meeste horloges leg je ook nog een rubberen voetje, zodat er geen krassen op de voorzijde kunnen kopen. Het rubber zorgt voor veel grip, de witte blokjes zorgen dat de kast niet kan draaien en de bitjes worden er met behulp van de schroefring tegen het achterdeksel aan gedrukt. Het enige wat kan bewegen, is het grote wiel om de kast open te draaien, precies wat je wil hebben.

Tot slot nog een paar foto’s van de nieuwe werkhoek, nu deze geheel af is. Het is een dag en nacht verschil met de rommelige hoek welke het voorheen was. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de muren weer te plamuren en wit te schilderen. Het resultaat is een nette werkhoek met een prachtige werkbank.

Ik probeer de meest gebruikte gereedschappen zoals schroevendraaiers, pincetten oliegevers, smeermiddelen, en uurwerkhouders bij de hand te houden, evenals diverse wijzerafnemers en een setje hefboompjes. De overige gereedschappen berg ik op in lades, zodat deze niet stoffig worden en het werkblad zo leeg mogelijk blijft.

Al met al ben ik er enorm op vooruit gegaan! Ik ben zeer blij met de nieuwe werkbank en hoop dat ik er nog vele jaren in goede gezondheid achter mag werken. Daarnaast kan ik van achter deze mooie werkbank weer een hoop mooie restauratieverslagen maken voor op het forum. Ik denk dat ik binnenkort wel weer een heel mooi verhaal heb voor op het forum, van achter de nieuwe werkbank.

Bedankt voor het lezen en de vele leuke reacties die ik tot nu toe al mocht ontvangen. Mochten jullie nog vragen hebben dan mogen jullie deze altijd stellen!

Met vriendelijke groet,
Koen

65 likes

Een heel verhaal, maar geen foto’s? Hmmm…:thinking:

1 like

Goedenavond,

Dat klopt helemaal, de foto’s volgen nog, ik plaatste het topic iets te vroeg, terwijl ik nog aan het schrijven was, omdat ik op een fout knopje drukte. De foto’s ga ik nu toevoegen!

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

Met Fotoos, helemaal top :+1:

1 like

Prachtige werkbank Koen! Hopelijk kun je hieraan nog vele horloges repareren en opknappen :blush:

1 like

het ziet er prachtig uit Koen!

ik wist dat @Arie_Kabaalstra met ijzer en titanium uit de voeten kon maar dat hij ook een klasse meubelmaker was wist ik niet

erg geslaagd!

1 like

Super leuke topic ! Dikke proficiat !!

1 like

Mijn beste,

Waanzinnig zeg!!
Man man man, wat een werklustige aanwinst!!
Fantastisch!!
Ik wens je er dan ook een zéér productieve tijd mee.:watch:

Doch voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!! :first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Super tof! Veel plezier ermee👍
En natuurlijk dikke :+1: voor @Arie_Kabaalstra

1 like

Dat ziet er top uit! een hele verbetering :+1:

1 like

Prima ding! :ok_hand:

1 like

Dat wist ik zelf ook niet… maar nadat ik zelf een Rietveld Stoel had gebouwd, waar mijn vader zich amper mee bemoeid had… wist ik dat ik “geslaagd” was… mijn vader is een kei-en keiharde leermeester… en als hij je gewoon je gang laat gaan… dat is het moment dat je het beheerst…

met de tijdens de bouw van de Rietveld opgedane kennis en kunde, ben ik aan de slag gegaan met de werkbanken… Koen’s werkbank is inmiddels de 16de…
Ik mag inmiddels een aantal bekende horlogemakers tot mijn klanten rekenen… Hub Hanneman (2 stuks), Hugo Jöris, Revolo,Jan Ubels, @benzz zijn enkele van mijn klanten.Bank 15 was een “Special” die staat bij @Jobo71.

In de nabije toekomst wil ik een “bestelformulier” op mijn website gaan zetten… als dat mogelijk is, zodat je direct een Offerte hebt… 'k krijg veelvuldig de vraag"kosttat?.."… maar omdat het een Modulair systeem is, hangt dat af van de maat, en de opties.

Ohja… @koen, snij even een paar hoekjes af van je matje, zodat ze niet over het gootje liggen… anders rollen de schruufkes alsnog van de tafel af… :slight_smile:

8 likes

het ziet er op de foto’s echt zeer netjes uit, op de millimeter recht en uitgelijnd, mooi afgewerkt

mooi hoor!

1 like

Mooie review Koen, van een dito werkbank!

Maar foto’s van een nieuw project? Zo jaren 90! We want livestreams :slight_smile:

2 likes

een lekker druk vlog zou inderdaad op zijn plaats zijn, liefst een beetje onverstaanbaar

jeweetog

1 like

@Arie_Kabaalstra ik heb het matje inmiddels iets verder naar achteren gelegd :grin: Dat werkt nog net iets fijner, mede omdat ik mijn kin dan op het werkblad kan leggen bij de echt nauwkeurige klusjes zoals werken met schokbeschermingsveertjes…

heb je daar geen mooi ondersteuningsdingetje voor? :wink:

1 like

Top!
Dat ziet er super uit :+1:

1 like

Leuk idee, die livestream en vlog! Ik kan alvast een tipje van de sluier oplichten wat betreft vlogs…

Ik ben de laatste tijd al bezig geweest met een leuk nieuw concept, en op dit moment ben ik aan het brainstormen en een concept aan het ontwerpen met een aantal gerenommeerde en bovenal verschrikkelijk gepassioneerde mensen uit het horloge-wereldje. En ik kan beloven dat er wat gaafs op komst is!!!

5 likes

daar moet ik dan eens rap wat voor gaan ontwikkelen… ik heb 2 werkbanken afgeleverd met een Vijlpen , die aan de voorkant in een “slot” geschoven kan worden.(iets met een kussentje… )… :slight_smile:

3 likes