Een nieuwe werkbank voor Koen

Geweldig topic!!!

"Gas erop!"
Vanmorgen vroeg in de ā€œpedaalemmerā€ gestapt en naar mijn ouders gesjeesd, Bakkie Koffie erinā€¦ en de werkplaats inā€¦

Middels de afkortzaag de armsteunen gezaagd, en op de gisteren gemaakte ā€œFrees/zaagtafelā€ de afrondingen gefreesd.

Radius freesje erin, en ā€¦

Afrondingen frezen aan de armsteunen.

Schuurpapiertje erover, en ā€œArie is tevreeā€

Tevens: het werkblad gefreesd, gootje erin. (rechts, buiten beeld staat nog een werkblad, en morgen ga ik de derde in de reeks frezenā€¦ straks nog even materiaal bestellen voor het frameā€¦

Maar nu eerst even de Instrument 3 afstoffenā€¦ we zijn aan het testenā€¦ stof?.. moet ie maar tegen kunnen!..

@koen blad is gefreesd, armsteunen zijn gefreesd, morgen gaatjes boren voor de scharnieren en zoā€¦ opstaand randje eraanā€¦ legplanken op maat makenā€¦ opstaande randjes eraanā€¦ 't gaat lekkerā€¦ later in deze week een pot lak erover heen kieperenā€¦ :slight_smile:

9 likes

Bescheidenheid siert de mens.

Leuk verhaal. Succes met de werkbank.

1 like

'k kan uit eigen ervaring melden datā€™t wel waar isā€¦ als we elkaar treffen op de rikketik, dan duurt het doorgaans niet lang eer Ć©Ć©n van ons of beiden worden herkend, en aangesproken met een horloge-gerelateerde vraagā€¦ 't is een klein, maar best gezellig wereldje.

en ik zie het als een voorrecht om zoveel horlogeliefhebbers en vakmensen te mogen voorzien van een op persoonlijke specificaties gemaakte werkbank.

Momenteel dus bezit met werkbank 15, en 2 losse bladen voor mensen die al een onderstel hebben.

1 like

Ik blijf dit heerlijk vinden om dit vakwerk te volgen. Dank voor het posten!

Beste Arie, Ben ik de volgende gelukkige ? Ik weet dat er voor jou een lange tijd van ruim 2 a 3 maanden je geen hout gezien hebt, na een geweldig horloge gebouwd te hebben nu de tijd rijp is om in beukenhout te zagen en frezen. De fotoā€™s zien er geweldig uit en het is een rijkdom als je over zoā€™n mooie en funktionele pasklare werkbank mag gaan beschikken. We Zien elkaar en succes en Jan ,maak veel leden blij met je mooie ontwerpen. groet Boudewijn. We hebben snel een PB.

't blad voor jouw werkbank staat al gezaagd klaar, morgen ga ik die frezenā€¦ en dan materialen bestellen voor het onderstel van Koenā€™s bank, en wat ā€œpootjesā€ om de jouwe op 't onderstel te zetten wat je al hebtā€¦

als ik de 3 bladen gefreesd heb, ga ik de armsteunen voorzien van gaatjes voor de scharnierenā€¦ eerst zal ik daar Ć©Ć©n schroef in draaienā€¦ zodat ik ze op kan hangen voor het lakkenā€¦ de werkbladen krijgen eerst aan de onderkant een paar laklagen, waarna de bovenkant aan de beurt isā€¦ dan de opstaande randen erop.

zodra het materiaal voor de frames binnen is, kan ik alles afmonteren om te zien of alles past, en dan kan het spul op ā€œtransportā€ā€¦ Ik hoop het grote blad deze week af te rondenā€¦ dan kan die de deur uitā€¦

1 like

Dat wordt uit kijken naar de dag van aankomst. Ik voel me net een klein kind vol verwachting! Het werkblad zal zeker heel mooi en funktioneel worden.Veel succes met de afronding van het geheel. Voor nu vriendelijke groet, Boudewijn.

Vaak zit het meeā€¦ maar niet altijdā€¦

't blad van 160x80 cm, daar sprong een flinke splinter uit aan de voorkantā€¦ net op een plek waar je dat eigenlijk niet wilā€¦ Goede raad is duurā€¦
Maargoed, ik werk volgens het KBHV Protocol (Koe Bij Horens Vatten), dusā€¦
het beschadigde deel middels een beitel uitgehakt, en toen?

Hats&Flats, gewoon een nieuw stukje Beukenhout erin gelijmd

Dat lijmen, doen we dan wel met PU Constructielijm AKA Bruislijm, zodat het echt goed vast zit!
Dan laten we dat even drogenā€¦ en het uitstekende gedeelte gaan we eerst te lijf met een beitel, tot het nagenoeg gelijk ligt met het omringende Houtā€¦ waarna het definitief op maat geschuurd wordtā€¦

Om er daarna even de frees door te fietsenā€¦ zodat het geultje ook doorlooptā€¦

Best leuk om eens iets in de praktijk te brengen wat ik op school nooit geleerd hebā€¦ (mijn leraar houtbewerking op de LTS heeft bij een Oom van mij in de klas gezetenā€¦ en die twee mochten elkaar niet verder dan dat ze elkaar konden gooienā€¦ dus toen mijn naam viel in zijn klasā€¦ vroeg ie meteen of ik familie wasā€¦ ja dusā€¦ en vanaf dat moment stond vast dat ik geen timmerman zou wordenā€¦ daar zou hij wel voor zorgenā€¦ en dat heb ik gemerktā€¦ kreeg altijd het hout met de meeste barsten, knoesten en andere ellendeā€¦ zodat een goed cijfer er gewoon niet inzatā€¦

Gelukkig is mijn vader een betere leermeester, en ook gediplomeerd meubelmaker, zodoende heb ik mijn vaardigheden met hout toch door de jaren heen aan kunnen scherpenā€¦

En dankzij mijn achtergrond als Gereedschapmaker, ben ik ook de enige die hij toestaat zijn beitels te slijpen.

Zoals ik al stelde, mijn vader is een goede leermeesterā€¦ hij laat je rustig wat ā€œuitproberenā€ā€¦ en als het resultaat niet aan zijn eisen voldoet ( en die zijn hoog ), dan laat ie je het gewoon opnieuw doenā€¦ netzolang tot je het kan. (beetje in dezelfde stijl als George Daniels het vak ā€œgeleerdā€ heeft aan Roger W. Smith.)

14 likes

Gefeli Koen :+1:

even een tekstuele update:

Wegens, fototoestel lag weer eens thuis, en er is eigenlijk niet veel te zienā€¦
Zoals zo zoetjes aan bekend ben ik naast Koenā€™s werkbank bezig met 2 andere bladen.
Gisteren heb ik in elk geval de kastjes voor Koenā€™s bank gehaald, en wat Alu onderdelen voor de armsteunverstelling opgepikt bij een andere dan mijn vaste leverancier.

Waarom die ā€œSwitchā€ā€¦ nouā€¦ om eerlijk te zijn, was ik de laatste paar werkbanken niet echt te spreken over de service van mijn leverancier voor de Alu Framedelen, ik kreeg te maken met beschadigingen, en verkeerde lengtes, deelleveringen omdat dingen niet op voorraad waren, maar geen pakbonnen waarop stond wat er dan wel geleverd zou moeten zijnā€¦ en ook geen duidelijkheid over wanneer de rest zou komen.
Tel daarbij op een lange, en niet altijd even duidelijke levertijd, en het gegeven dat ik bestellingen alleen via de webshop kan invoeren.

Dat laatste vooral, maakt dat het bestellen van de onderdelen een tijdrovende klus is.
Als je die uren moet doorberekenen, dan zouden mijn klanten daar behoorlijk van schrikkenā€¦ verder past het niet in het ā€œSysteemā€ wat ik heb opgezet voor het maken van mijn werkbanken.

Immers: als iemand mij informatie vraagt omtrent een werkbank, kan ik de offerte door vergaande automatisering binnen 10 minuten maken,ongeacht het aantal reeds in het systeem voorkomende opties, zoals hoogteverstelling, legplanken, monitorsteunen, lucht en vacuum, en wat dies meer zij.
Dit komt doordat ik alle mogelijke onderdelen met prijs per stuk of per lengte in mijn systeem heb staan, en alles is gekoppeld, zo kan ik door het simpelweg invullen van de maten van de werkbank, en het ā€œaanvinkenā€ van de gevraagde opties direct een prijs maken, PDFje uitdraaien en naar de klant mailen.
een volgende stap zou kunnen zijn: het hele spul in een Website integreren, zodat je zelf je werkbank kan ā€œconfigurerenā€ en dan meteen zien wat het je gaat kosten.
ga je Accoord, klik je gewoon op ā€œbuy now!ā€ en het komt in orde.

Zover is het echter nog niet.
het meest frustrerende is dus wel, dat ik in mijn systeem per optie en per framevariant(vast/verstelbaar) de complete stuklijsten met alle onderdelen heb staan, en dat deze ook per formaat werkbank automatisch worden aangepastā€¦ dusdanig zo dat als ik de klantnaam selecteer, de stuklijsten automatisch worden gegenereerd voor die werkbank.

en danā€¦ moet ik onderdeel voor onderdeel in de webshop gaan opzoeken, omdat ik niet even een PDFje van de stuklijsten naar mijn leverancier kan mailenā€¦ daar gaat mijn ā€œvoordeelā€

Echterā€¦ heb ik nu dus een leverancier op het oog die wel overweg kan met ā€œbestellingen per mailā€ of zelfs telefonischā€¦ zoals ik vandeweek gemerkt hebā€¦ ik had gebeldā€¦ ben langs gereden, en een kwartier later stond ik veel wijzer, en met een doosje onderdelen voor de armsteun verstelling weer buitenā€¦ (ik had beter binnen kunnen blijven, want daar hadden ze airco, en mijn auto heeft dat helaas nietā€¦ :slight_smile: )

Dus!.. werkzaamheden voor de komende tijdā€¦ uitzoeken wat het prijsverschil is van deze leverancier, en ook even kijken wat het mij aan tijd scheeltā€¦ dat x mijn uurloon, en ik weet of ik goedkoper, of duurder uit ben.
In elk geval kan dit bedrijf me heel veel werk uit handen nemen, omdat ze ook vanaf tekening kunnen werken, en middels computer gestuurde machines de gaten kunnen boren, zodat ik dat niet meer hoef te doen.
Ook dat scheelt enorm.
Tevens, kan ik mogelijk ook een ā€œkitā€ Samenstellen, omdat een aantal delen niet veranderen, en andere delen welā€¦ als ik dat aan kan geven bij de leverancier, dan kan ik gewoon een mailtje sturen met "gaarne leveren: Frame werkbank ā€œVaste hoogteā€ en dan de maten die veranderlijk zijn, met de stuknummers erbij zodat zij op de tekening kunnen zien welke delen dat zijn, hoeveel er van elk nodig zijn, waar ze eventueel gaten moeten boren (ik doe veel met een boormalletje tegenwoordig, en dat gaat ook heel snel).
Voordeel is ookā€¦ ze zitten op een uurtje rijden van hierā€¦ en dat is qua ā€œTransportkostenā€ op zijn zachtst gezegd ā€œConcurrerendā€ met de kosten van het verzenden van de huidige leverancier, tevens moet ik toch altijd wel de deur uit om hout en kastjes te kopenā€¦ pak ik dat in Ć©Ć©n moeite mee, dan is het Ć©Ć©n keer rijden voor 2 keer verzendkostenā€¦ en dan vallen de dubbeltjes op dat gebied wel mooi mijn kant opā€¦ en is zelf rijden ineens stukken goedkoper dan laten opsturen van 2 grote pakkettenā€¦
't lijkt verdikke wel of ik een bedrā€¦ ohjaā€¦ ik HEB een bedrijfā€¦

14 likes

daā€™s Ć©Ć©nā€¦ niet die van @koen oen, maar van @benzz, die is em vanmiddag op komen halen in Balkā€¦

Gelukkig maarā€¦ anders had ik met mijn benen in mijn nek naar Spijk-city moeten rijdenā€¦ 1.60 past niet achterin de BMW zonder dat ik de stoel in de voorste stand zetā€¦ en dan zit de eerste versnelling in mijn rechterknieholteā€¦:slight_smile:

Morgen verder met het lakken van de andere bladenā€¦ die zijn wat makkelijker te tillen dan dit ā€œVliegdekschipā€ :smiley:

4 likes

Jan even een tip.

Als je die armsteunen nou aan de kopsekant maakt. Is er vast wel een gynaecoloog die interessen heeft :innocent:

5 likes

dan kan ik beter nog een Rietveld stoel makenā€¦ :)ā€¦

1 like

Vandaag het ā€œvliegdekschipā€ geplaats ,en een beetje geĆÆnstalleerd , helemaal perfect :+1: zit lekker, en prima in hoogte te verstellen , kan er voorlopig mee vooruit! :ok_hand: weer helemaal top van @Arie_Kabaalstra , bedankt!

19 likes

:joy:

Mooi werk weer zoals altijd van AK :thumbsup:

1 like

Moet ik dat nou uitleggen aan een man van de techniek: hup 4 tijdelijke wieltjes eronder en achter je brommert met dat vliegdekschip
:bike:

3 likes

Prachtig mooie werkbank zeg! Vakwerk!

Van harte gefeliciteerd ermee! :+1: :relaxed:

2 likes

:smile:

1 like

Radio controlled :ok_hand:

1 like