Een nieuwe werkbank voor Koen

Ja… en als ik dan even te veel gas geef… stijgt 't hele zooitje op… krijg ik weer gelazer met de Rijksluchtvaartdienst…
:smiley:

ik ben niet gek… ik ben een vliegtuig… en als je me niet gelooft dan stap je maar uit… :slight_smile:

3 likes

Omdat er op de werkbanken van @Koen en @Jobo71 een legplank moet worden gemonteert, moesten er nog gaten in de werkbladen.

de “Staanders” van de legplanken worden daardoor vastgebout op het blad, dus verzonken gaten, 20 mm uit de zijkant, met 40 mm tussenruimte…
Aftekenen?.. geen zin an… “Malletje maken”… wat beter dan een stukje profiel gebruiken van hetzelfde type als er straks bovenop komt.

Middels een paar hoekstukken heb ik aanslagen gemaakt, zodat ik het stukje profiel alleen maar tegen de randen hoef te drukken.
Klemmetje erop… boortje 9 er door… Arie is tevree…

Dan moet er nog ruimte gemaakt worden voor de boutkoppen… laat Kabaalstra daar nou ook een trucje voor hebben?..

En wel in de vorm van een verzinkboor… gewoon een stukje Gereedschapstaal in de draaibank geknoopt, en de voorkant naar ø9mm afgedraaid, zodat ie in het geboorde gat past.
Voor de boutkoppen moet een holte van ø15 gemaakt worden, en teneinde die holte te bekomen heb ik middels de freesbank een aantal snijkanten en spaangroeven gefreesd in eerdergenoemd stukje Gereedschapstaal.

De spaanafvoer is nog niet optimaal, sterker nog, de groeven “lopen vol” met zaagsel, dus zal ik in de nabije toekomst de ruimte nog wat groter maken, door vanuit de zijkant nog wat materiaal weg te frezen.
Of, ik pas deze aan, of ik maak een hele nieuwe…

7 likes

Gewoon even zelf een verzinkboor maken, TOP! :thumbsup::thumbsup:

Waarom niet eerst met een vlinderboortje het grote gat boren (diepte in de gaten houden) en daarna vanaf onderkant blad (om spanen te voorkomen) het kleinere 9mm gat boren

Vlinderboor?.. ken ik niet?.. maar zoveel namen voor één en hetzelfde gereedschap… Ik ken wel “lepelboren” , die zouden ook wel voldoen voor een verzonken gat, maar die heb ik zelf niet…

't voorkomen van splinters bij het doorkomen van de 9 mm boor is makkelijk te voorkomen… gewoon een plaatje afvalhout onder het blad klemmen, dat moet je toch als je er een lijmtang opzet om de mal vast te maken aan het blad…

Daarna is het slechts nog een kwestie van de kamerboor erachteraan jagen, nadat je het malletje eraf gehaald hebt.

https://www.bigminternetshop.nl/3569-large_default/graphite-vlinderboor-zeskant-6x125-mm-tm-40x125-mm-.jpg
Dit dus :slight_smile:

Speedboor denk ik.

1 like

houtboor :wink:

Een houtboor is elke boor met snijkanten die afgestemd zijn voor het boren in hout… of dat nou spiraalboren vlinder/speed/lepelboren, avegaren of “Forstnerbits” zijn.

Ik ken “vlinder” of “Speed” boren dus als “Lepelboren” van jongs af aan al… mijn vader heeft een setje van deze boren.

Voor de werkbanken gebruik ik incidenteel de ø22mm voor de “Zwanehalzen” voor lucht of Vacuum.
Uiteindelijk zal ik er zelf ook wel één aanschaffen van ø22, speciaal voor de werkbanken, omdat ik zelf meer en meer mijn eigen gereedschappen aan het verzamelen/maken ben, zoals de bovenfrees, die ik ook onder mijn zelfgebouwde zaagtafel kan gebruiken, verder ook dat speciale kamerboortje, en sinds kort heb ik ook een afkortzaag die ik voor de banken waar ik nu mee bezig ben al veelvuldig heb gebruikt… nu alleen nog een paar goede beitels… maar hoe kom je daar heden ten dage nog aan… 'k ben niet al te lang geleden nog in IJlst geweest… het gebouw bestaat nog… maar Nooitgedagt heeft haar deuren jaren geleden al gesloten…helaas…

Nooitgedacht? Nu moet je zelf fabriceren.Groet Jobo71

Heb je hier al eens gekeken voor beitels ?

1 like

Ja… zonet… en nee… daar ga ik niets kopen… allemaal “action/Lidl/Kijkshop/knakenbak” merken… als ik daar een beitel zou kopen, dan vouwt mijn vader em eigenhandig om mijn nek… daar hoef ik niet mee aan te komen…

Ik kan wel lachen om je reactie, respecteer je mening en je vakmanschap op dit gebied, maar volgens mij doe je hen wel iets te kort.

Wera en Bessey zijn hele goede merken die gebruikt worden door de pro.

Ja die dan weer wel… maar die zag ik door het woud van “Hobbybob-merken” al niet eens… en dan ben ik met zo’n Toko al klaar…

Ik begrijp je wel, ik koop zelf ook altijd pro gereedschap.

Als ik zo’n vader had als Arie zou ik het ook niet durven kopen. :flushed:

't is een keiharde leermeester… maar dankzij hem, ben ik zover gekomen…

hij laat me mijn gang gaan… maar als het niet goed genoeg is… dan laat ie dat ook keihard weten.
Als ik gereedschap ga kopen, dan moet kan ik eigenlijk niet met hobbybob spullen aankomen, omdat ik daarmee het niveau niet haal wat ik kan halen als ik goede spullen zou hebben…

Hij heeft me geleerd zuiver te werken, hij heeft me geleerd hoe met hout te werken, en met vezel composieten(glasvezel, koolstofvezel)
we beschikken beiden over een “absoluut zicht” ofwel het welbekende Timmermans oog, we zien in één oogopslag of muren en vloeren recht zijn, of vlak, zoniet, waar er een “buik” of een “hol” in zit, muurtjes afsmeren da’s voor ons een ware kwelling, omdat het naderhand gewoon ECHT vlak moet zijn.

Toen ik mijn Minibike bouwde, zat het achterframe een tikje scheef, ik had het frame thuis omdat ik ook bezig was met het maken van de tank, maar er moest nog wat laswerk aan gedaan worden.
Dus ik belde op, of mijn Vader het frame even naar de zaak wilde brengen, om kwart over 4 (einde werktijd) was ie er… met het frame in 2 stukken… hij had het achterframe eraf geslepen, en ik kreeg de opdracht "opnieuw lassen, en nu WEL recht…“That’s my dad”…

Zo heeft hij het vak ook geleerd, toen ie in dienst van mijn oudoom een schoorsteen moest metselen, was het resultaat niet wat mijn oudoom er van verwachtte… die trapte letterlijk de schoorsteen van het dak, met de mededeling “niet goed genoeg… naar beneden jij, stenen schoonmaken, en opnieuw metselen!”

Zo leer je een vak… zo heeft hij het geleerd, zo heb ik het geleerd.

6 likes

Helemaal mee eens, dat was de oude harde leerschool.
Heb ik ook gehad en ook , achteraf, zonder spijt.
Ben nu 75 en geniet elke keer van jou stukjes.

Nooitgedacht bracht in 1990 een driedelige jubileum set uit die eigenlijk toen al modelstond voor de ondergang van het merk,het staal wat voor die beitels gebruikt is was van een zeer slechte kwaliteit.
Ik heb in een la er nog een paar in nieuwstaat liggen.
Als je mij zou zijn dan kun je eens kijken naar beitels van het merk Kirschen ,de vouw heeft best een lange standtijd bij normaal gebruik.Baptist in Arnhem heeft ze naast een paar andere merken die de moeite van het bekijken waard zijn.:+1:
P.S. ik heb geen aandelen van Baptist.