Een nieuwe werkbank voor Koen

Ik Kwam de Naam Baptist al eens tegen… en… er zit ook een fijnhout handel in Arnhem… mogelijk te combineren…:slight_smile:

'k heb nog wel wat fineer, en het begint ook weer te kriebelen… ik heb al eens een horlogekist gemaakt, maar eigenlijk niet meteen met een mooie vakjes indeling…

misschien dat ik binnenkort nog eens een kistje ga bouwen… moet alleen nog eens mooie scharniertjes en dergelijke zien te vinden…

Werkbanken, kistjes…horloges Jan!
Focus :sunglasses:

2 likes

Kijk… daar wordt d’n Kabaalstra vrolijk van… ik heb een andere leverancier voor het Aluminium, en dat heeft een aantal, met name logistieke gevolgen:

  • Ik kan mijn bestellingen ook per mail doen, dus ik hoef niet meer uren door de webshop te browsen om mijn materialen bijeen te sprokkelen
  • als het tijd-kritisch is, kan ik zo langsrijden, ze zitten op minder dan een uur rijden, dus kan ik in 2 uur terug zijn met een kofferbak vol spullen
  • als het niet tijd-kritisch is, kan ik nog steeds ervoor kiezen om langs te rijden, ik moet toch die kant op om kastjes te halen, pak ik op de terugweg meteen het Alu mee, en heb ik op het blad na alles in één ritje in huis…
  • Levertijd: oude leverancier 2 weken, nieuwe 2 dagen!
  • deze leverancier levert op rekening, dus… ik hoef niet meer alles voor te financieren.
  • ze pakken de boel in kleinere pakketjes… dus geen gezeul meer met loodzware pakketten
  • ze pakken het veel netter in, waardoor ik de verpakking ook kan hergebruiken
  • zie foto: ze nummeren elk onderdeel, zodat ik bij het uitpakken niet meer met een rololmaatje alles moet gaan checken…

Kortom, nieuwe leverancier: kortere levertijden, betere logistiek, betere kwaliteit.

Daarbij komt nog: deze profielen hebben in tegenstelling tot de profielen van mijn vorige leverancier geen gaten van 6.8 mm in het center, een “Stervormig” Gat , eveneens 6.8, maar door de radiale sleuven rondom, kan ik de schroefdraad nu vloeitappen, inplaats van tappen met een snij-tap

Vloeitappen is het vormen van schroefdraad door het vervormen van het materiaal, Ik heb daarvoor zelf een vloeitap gemaakt van een stuk M8 Draadeind, waarvan ik de voorkant conisch geslepen heb, met een boormachine draai ik de tap erin en eruit,
Dit heeft als gevolg dat ik geen spanen meer heb, en ik kan het smeren met zeep, een drupje afwasmiddel…
Geen spanen meer, geen Olie meer nodig… en een sterkere schroefdraad, omdat ik geen materiaal meer snijd maar vervorm…daar wordt een mens vrolijk van

10 likes

Progress!

de gaten voor eventueel toekomstige lucht en vacuum moesten nog geboord worden… Ok… can do…
Gewoon weer de boorkolom met lijmtangen aan het werkblad gehangen… “Makkie”…

de werkbank voor @Jobo71 is een "benchtop modelletje, dus… omdat ie in zijn geheel wel achter in de BMW past… zet ik het frame er al onder.
't Frame voor de legplank zit er ook al aan… 't enige wat ik nog moet doen, is het lakken van de legplanken.

@koen’s werkbank staat ook deels gemonteerd, de zijframes zijn klaar, alles is gelakt, dus straks even wat tijd erin stoppen, om de kastjes te monteren en die ook af te hangen, dan bouw ik de hele bank op, zodat ik de “aanslagblokjes” erop kan zetten, zodat ik na demontage’t hele ding binnen een uur weer kan monteren bij Koen.

9 likes

beste Jan, het ziet er al gelikt uit. Het begint nu op te schieten ,groet Jobo71

Is die bank nou nog niet klaar @Arie_Kabaalstra??? :wink:

Ik vind @koen steeds stiller en stiller worden… die jongen kan z’n ei niet kwijt!! Loopt met z’n hoofd tegen de muur… Tjop Tjop gas erop!!

Morgen de kastjes monteren en afhangen. .volgende week inplannen voor de levering en afmontage. … geen paniek…

1 like

Ik heb al een @Arie_Kabaalstra werkbank! :slight_smile: :+1:

1 like

Ik heb nog een setje mooie quadrant scharnieren liggen van top kwaliteit.
Laat maar weten!

Voor de status zou ik er ook wel 1 willen, maar heb zo’n hekel aan de lettergreep “werk”

1 like

Eerst alles maar eens opbouwen… @jobo71’s werkbank hier met de legplanken, er moet nog een vijlpen onder, die frees ik morgen in, ik heb de onderplaat al geboord.
Morgen ook de legplankjes nog één keer lakken, dan is ie klaar, en kan ie in de auto.

Die kan dus in de hoek… verder met de werkbank van @koen.
Frame in elkaar, kasten gemonteerd en afgehangen… Job Done

werkblad is ook klaar, ook de verstellers van de armsteunen, setje van 2x2 stuks liggen klaar.

er komen nog wat eindkappen binnen, en zodra die er zijn, kan ik alles in de auto schuiven om ze af te gaan leveren… #ruimteindegarage :slight_smile:

8 likes

Goedemorgen allemaal,

Vandaag is dan de grote dag aangekomen, Jan komt vanmiddag de werkbank bezorgen en in elkaar zetten. Ik ben heel benieuwd wat het eindresultaat is geworden! Het laatste bericht wat ik van Jan ontving was dit…

Nog even spannend dus!!!

Met vriendelijke groet,
Koen

5 likes

Hoi Koen.
Dat kan niet fout gaan, metzo’n bank kun je alleen maar topwerk afleveren.
Groet Rien

1 like

Dat gaat helemaal goed komen met de werkbank :ok_hand:
Ik heb die van mij al een aantal weken in gebruik en hij bevalt prima.
kan je helemaal aan Jan (@Arie_Kabaalstra ) overlaten. succes Koen ! :+1:

1 like

Waauw, lijkt me helemaal top!!!:slight_smile:

1 like

Ik ga zo mijn ontbijtje naar binnen schuiven, en de auto laden.

Eerst de werkbank leveren bij @Jobo71, en dan door naar @koen

Stevige rit. .totaal 450 km. … naast dan heb ik er 2 in een ritje

4 likes

hallo Jan, Succes vandaag :thumbsup:, maak je nog een verslag van de installatie(s)?

1 like

Ja… de camera gaat mee

6 likes

Succes, mannen

1 like

Het lijkt Overtoom wel!
En dankbaar werk: 2 eindgebruikers persoonlijk blij maken.
Benieuwd naar de plaatjes.

1 like