Een officier, een concentratiekamp, en zijn Patek. Een prachtig verhaal.

Wat een verhaal. Bedankt voor het delen

1 like

Mooi verhaal!

Een mooi verhaal!

Het was geen concentratiekamp. Mag ik opmerken dat je uit een concentratiekamp niet weg zou lopen met een Patek om de pols die het hele kamp gezien had. Ook denk ik niet dat de leiding het in eerste instantie had gegeven in Bergen Belsen. De titel is dus ietwat misleidend.

Dat het een mooi verhaal is is met name omdat hij zo waardig door z’n gevangenbewaarders behandeld is. Maar of deze man specifiek erg heldhaftig was weten we natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld was hij gewoon voor z’n nummer op gegaan, of was hij geen fan van de oorlog waar hij in diende.

Ik heb altijd wat moeite met de tam tam die er omheen wordt verzonnen over heldhaftigheid en dienstbaarheid. Zeker als je bedenkt dat het horloge op de foto dus gewoon een later geproduceerd horloge is en niets van die geschiedenis mee heeft gemaakt.

Een interessante poging om een nieuw horloge van een geschiedenis te voorzien, maar ik heb er m’n bedenkingen bij.

Sorry.

3 likes

Dit was ook het eerste wat ik dacht toen ik de topictitel zag.

1 like

Prachtig! En ik heb het niet eens gelezen :+1:

Dat waren er maar heel weinig. :no_mouth:
En mannen die boven Duitsland vlogen in een B-17 noem ik heldhaftig.

7 likes

Helemaal waar. Dat perspectief vond ik zelf ook de moeite waard om te noemen, zie mijn post 15.

Zeker wel. “Concentratiekamp” is een paraplubegrip. Daaronder worden in het Nederlands gerekend: vernietigingskamp, werkkamp, interneringskamp, reserveringskamp, verzamel- en doorgangskamp
interneringskamp, goelag. En dus ook krijgsgevangenkampen.

even opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Concentratiekamp

Ik voel me zelf hierover niet aangevallen hoor, maar ik vind het wel zuur om het in dit verband impliciet “kampinflatie” te roepen. Er is altijd iemand slechter of beter af dan een ander, maar er is geen kwalificatie/diskwalificatie in leed.
Je zit er denk ik mee dat PP een commercieel belang heeft. Mij maakt dat niets uit, ik leef me gewoon in in het verhaal van betrokkene. Daarbij heeft PP in mijn ogen gewoon 2 keer een gebaar van medemenselijkheid gemaakt waar ze dat zonder enige repercussie hadden kunnen nalaten, op een moment dat het “reclame effect” cq “spin off” bepaald zeer laag was. Nu, 70 jaar later, is dat misschien anders. Maar toen niet.

5 likes

Prachtig

Mooi dat je dit allemaal weet! Ik ben opgegroeid in Driel. In onze boerderij lagen de granaten. En er zat kogelschade aan de muren. Heb nog steeds een bajonet die bij ons op zolder lag.

1 like

ik ook :joy:

1 like

Knap staaltje marketing!

De documentaire is voor zover ik kan vinden geen iniatief van Patek, en gaat daar grotendeels ook niet over.

Ik doelde niet op de docu maar op de gift van het horloge

must read!

Bedankt, @Hieronimus. Wat een mooi verhaal over deze luiitenant-vliegenier,
Charles Boyd Woehrle, eigenlijk heel ontroerend ook.

Hieronimus, ik heb het filmpje er even bij gezocht, dan zie je ook
goed, dat het hele Stalag Luft lll kamp, aka Colditz lll, ervan

opleefde, een boost voor 't moreel van de POW Usaaf-piloten
destijds in 1944. Hier is de link … Klik op blauw “Watch on Vimeo”…

==================================================

Plus de mannen die als eerste de stranden van normandie op rende waren ook wel vrij heldhaftig.

Mooi verhaal. Lees ook dit verhaal over Rolex en the great escape in WW2.

Uit de engelse wikipedia over deze Kommandant Von Lindeiner-Wildau …@Hieronimus

[…]his appointment to be the Kommandant of Stalag Luft III at Żagań in the spring of 1942 during World War II therefore represented an opportunity to serve his country without directly serving the regime he so despised.[…]

1 like

#metoo
Verhaal niet gelezen want ik heb niets met dit soort zaken. Maar een horloge uit 2011… ordinaire marketing imho