eBay, marktplaats, Chrono24, Catawiki, uhrforum, PP zelf, via via…
Tot nu toe heeft niets geholpen in mijn recent gestarte zoektocht naar een Patek Philippe kast (plus secondewijzer) voor dit zakhorloge. De meeste edelmetalen kasten zijn helaas in de loop der tijd omgesmolten, dit zakhorloge komt dan ook van een oud goud boer die zich eigenlijk niet meer herinnerde hoe hij er aan kwam.
Nu zit ik in dubio:
Optie 1) Nieuwe 18k kast op maat laten maken
Optie 2) Verder zoeken tot in de eeuwigheid
Optie 3) Opsturen naar PP in de hoop dat ze iets hebben liggen
Wat is wijsheid?
Bijgevoegd 2 afbeeldingen. Duidelijke beschrijving van het zakhorloge en scherpe afbeeldingen met details volgen vanavond.
Optie 3: voor een horlogekast een prijs gaan horen waarvoor je een nieuwe hypotheek af moet sluiten en waarbij het uurwerk 100% gerestaureerd moet worden…
Helaas, is een kansloos verhaal om hier een kast voor te vinden, en wel om de volgende reden:
-in de maatvoeringen van Europese zakhorlogekasten zit amper tot geen maatvoeringsstandaard. In Amerika werden kasten en uurwerken los verkocht en was alles gestandaardiseerd wat betreft maatvoering. Voor herenhorloge waren er eigenlijk maar 3 maten (12,16 & 18 size). Een los uurwerk kan je daardoor vaak in een andere kast van het juiste type maat zetten. In Europa gebeurde dit niet, en zijn er heel veel verschillende maten en diktes…
-dit horloge is een Savonette, de opwindstift zit op 3 uur en in een hoek van 90 graden van de secondewijzer. Naast een kast moet je dus ook een passende kroon en stift hebben, plus alle onderdelen op de stift en in de kroon voor de bediening van het deksel aan de voorzijde. Daarnaast is zo’n kast nog lastiger te vinden.
-als je al een zakhorloge kast kunt vinden van Patek Phillipe, waar heel toevallig het uurwerk ook nog eens in past, dan staat het serienummer op de cuvette (stofdeksel) gegraveerd. Het is dus direct duidelijk dat uurwerk en kast niet bij elkaar horen en de verzamelwaarde is 0,0…
-een kast laten maken lijkt me extreem moeilijk. Ik ken zelf niemand die de kennis, knowhow en machines heeft om een degelijke kast te maken. Als je al iemand weet dan zal het een vermogen kosten, veel meer dan het eindresultaat waard is (want het is en blijft een frankenwatch). Een plexiglas kast is een leuke middenweg, wanneer iemand die voor je kan maken.
Je kan hem beter inlijsten of bewaren voor onderdelen. Er is nu eenmaal een grote berg losse uurwerken vanwege omgesmolten kasten. Overigens is het in 99% van de gevallen echt niet zo erg als het lijkt dat ze worden omgesmolten, er is vroeger onwijs veel meuk gemaakt… Zolang de pareltjes maar worden gespaard (heb er zelf ook duizenden gesloopt de afgelopen jaren, dus weer uit ervaring dat het echt heel veel meuk is)…
In de hongerwinter werden antieke meubelen stukgeslagen, voor het houtkacheltje, om maar niet dood te vriezen. Dat deden de buren van mijn grootouders in Den Haag, wat pas tater verteld werd.
De geteerde kopse houtblokjes tussen de tramrails werden de winters tevoren al geroofd…
Heb je Jasper van @AmsterdamVintageWatches al benaderd? Wellicht dat hij eens een dergelijke kast is tegengekomen. Hij heeft een grote kennissenkring in het high end horlogecircuit en als iemand zoiets weet… (niet geschoten is altijd mis)
Denk dat @koen accurate punten beargumenteerd, het lijkt een vrijwel onmogelijke opgave. Persoonlijk zou ik er een tafelmodel van maken, bijvoorbeeld in de stijl van de PP Solar die @AmsterdamVintageWatches eens heeft gehad, of in een plexi case met donker houten frame. Als je doel alleen is om weer te verkopen denk ik dat het na “as is” of in onderdelen al snel ophoudt. Succes!
Je ziet vaak dat er dan een pols horloge van wordt gemaakt, op eBay zie je ze staan, soms ook nog met een “fantasie” wijzerplaat.
Hier een Amerikaans bedrijf (geloof ik)