geen IWC of zo, nee een horloge gemaakt van een oude Spitfire
gebaseerd op de Omega “Weems” CK 2129
Longines, Jaeger-LeCoultre, Zenith en Movado maakten ook horloges voor de RAF tijdens WOII, Omega heeft 2000 stuks gemaakt
Dus, het is al een tijdje bezig, maar ik kon er hier niks over vinden, een Spitfire die was neergehaald boven Frankrijk is in 2017 verscheept naar Engeland voor een restauratie. Een stukje fuselage van de vleugel kwam dan terecht in handen van The Great British Watch Company.
dan heeft het meer dan 4 jaar geduurd om dat stuk vleugel te verwerken in een beperkte oplage van horloges, 60 stuks tot nu toe (ze gaan proberen er honderd te maken).
wijzerplaat, wijzers en kroon zijn gemaakt van “Spitfire” materiaal en ongeveer alles aan het horloge is “Made in Great Britain” (je kan ook een zwitsers uurwerk erin hebben ipv Smiths 0104 calibre op aanvraag).
Horloge komt in een houten kist gemaakt van hetzelfde materiaal als werd gebruikt voor de propeller van een Spitfire, in de kist zit ook een paar manchetten, een broche en nog meer swag
het hele creatieproces is ook mooi gedocumenteerd The Few watch
prijzig wel, net geen 20000£, maar toch al bijna geheel uitverkocht (op 2 stuks na)
persoonlijk vind ik het niet echt een mooi horloge, de Omega vind ik dan raar genoeg wel iets hebben
vraag me af wat zoiets moet kosten
durf het niet te vragen Weems te koop
Leuk verhaal, maar of het nu van meerwaarde is om van een oude vleugel horloges te maken.
Is het ook niet zo dat vliegtuigen van aluminium of een andere lichtmetalen legering zijn.?
Heb hier totaal geen verstand van hoor
Klopt het aantal nullen dat ik hier zie…? Jemig, ik heb echt niet het goede salaris voor deze hobby. Maar mooi vind ik hem ook niet. Ik wens ze het allerbeste.
Bij Sinn krijg je voor een nul minder een horloge van duikbotenstaal.
Tja, limited horloges met onderdelen van materiaal uit een historisch vliegtuig versus serie modellen van een materiaal dat niet van een duikboot afkomstig is. Ik vind het ook niet goedkoop hoor maar er is blijkbaar markt voor.
God wat slecht. Een horloge gemaakt van een stuk wrak. Of althans, delen er van zijn dan gemaakt van een stuk wrak. Dit is wel het foutste oorlogsfetisjisme wat ik ooit in een horloge heb gezien. En dan van een bedrijf wat geen reet met de originele Weems horloges van doen heeft. Eigenlijk dus gewoon een exotische hommage.
Bovendien, laten we wel zijn, Omega en Longines bestaan nog gewoon, en Longines heeft hier gewoon re-editions van gemaakt:
Beetje het horloge heritage equivalent van het woord effectbejag. Wat een kistje met treurige try hard. Ik sta m’n stoel af en neem de volgende vlucht.
Inderdaad en een ander voorbeeldje is de Bremont Codebreaker met een stukje houten vloer van Bletchley Park erin verwerkt. Allemaal verkocht overigens.
Edit; zie nu de prijs die in de link staat maar die klopt denk ik niet. Als ik me goed herinner, was je destijds met ca. 12.000 GBP al een eind op weg.
De Longines kende ik ook nog niet, wel een frisse verschijning.
Even naar het US pat. gekeken, een octrooi ingediend in 1935 door Philip Van Horn Weems
kennelijk een authoriteit op het vlak van navigatie Weems
En op horlogevlak heeft ie ook wel wat op zijn actief
the “Second Setting Watch” en de “Lindbergh Hour Angle Watch” zijn ook van Weems en -voor zover ik begrijpen kan- heeft US Pat. 2008734 meer uitstaans met de “Lindbergh Hour Angle”.
De uitvinder van de roterende bezel, die dat allemaal met Longines deed. Eigenlijk is dat de enige partij die hier de echte heritage heeft, ik vrees dat Omega ook maar gewoon een leverancier was die later instapte.