Pfff, het Eastwood patent -ingediend in 1917- is ook een lastig om te lezen, maar gebruikt de term bezel, een afneembare bezel zowaar, en deze zit bovenop de kast en is draaibaar.
Het kan voor een horloge, klok, barometer e.d.
In het patent wordt een voorbeeld van een “hunter’s watch” zakhorloge beschreven.
Ook wordt beschreven dat er een kleine lens op het glas kan zitten, erg gelijkend op de cyclops lens, nou vraag ik me af wie de eerste was met zo een cyclops lens.
Ik kan overigens geen enkel horloge, barometer of iest dergelijks vinden van de man.
Vergeet Harwood niet, ik meen de uitvinder van de eerste (bumper) automatic, die zijn kroonloze horloges had voorzien van een draaibare bezel waarmee het horloge op tijd gezet kon worden alsook handmatig opgewonden.
Erg interessant! Kende deze natuurlijk ook weer niet. Heb het patent even opgezocht en ik kan er wederom weinig van maken. Een roterende bezel waarmee je de wijzers kan verzetten staat beschreven. De beschreven uitvinding is een manier om overbelasting van de main spring tegen te gaan
Natuurlijk niet. Ieder merk kiest graag de beste materialen bij de gewenste functie.
Dat jij het onnodig vindt doet er niets aan af.
Die 5000 meter waterdichtheid die je er en passant even bijsleept is een direct gevolg van het afvullen van het duikhorloge met olie.
Zeer functioneel wederom. Het horloge kan dunner zeer waterdicht zijn en het glas spiegelt onderwater niet meer want vloeistof aan beide zijden. En beslaan kan ook niet, maar wanneer gebeurt zoiets nou?
Maar hé, waarom zou je kwalitatief zo goed mogelijke producten willen maken?
Allemaal flauwekul.
Net als dat tegimenteren, ik haal het er vast maar even bij. Wat heeft een mens nou aan een horloge dat nauwelijks krast?
En het ding kan ook al tegen plotselinge onderdruk. Wat het je daar nou aan, dat overkomt je toch nooit?
En dan die temperatuurstoleranties. Volkomen belachelijk.
Alsof je ooit gaat zwemmen of wandelen ofzo terwijl het min twintig graden Celsius is, of zwemmen of wandelen met plus zestig graden Celsius. Meer dan idioot want in de Death Valley , de warmste plek op aarde is de temperatuur nooit boven de zevenvijftig graden Celsius gekomen!
En dan is dat uurwerk ook nog temperatuurgestabiliseerd, alsof je dat nodig hebt in het Sportfondsenbad.
En het ding voldoet aan DIN 8309 als gaat om magnetisme. Waarom?
DIN 8310 als het gaat om waterdichtheid. Nou ja zeg!
500 bar, onafhankelijk gecertificeerd bij een kastdikte van 13,3 millimeter. Wat een grap.
DIN 8306 voor de duiknormen. De onzin gaat maar door.
En dan is het horloge ook nog onafhankelijk getest op Europese duikmaterialen standaard EN 250/EN14143.
Meer dan raar en vooral ook onnodig voor die ene keer snorkelen in Kreta.
En de indices en wijzers zijn luminescent. Waarom?
Wie kijkt er nou in het donker op zijn horloge?
En dan zit er ook nog zo’n unidirectionale duikersring op. Wat heb je aan die onzin?
Laatste keer gebruikt om een eitje te koken…
Reductio ad absurdum is een groot goed, maar het maakt het niet minder belachelijk.
Oliegevuld voor betere zichtbaarheid, soit. Stukje matige Duitse lume? Soit. Onderdruk? Ook mooi, dat het glas er niet af popt in een vliegtuigje. Voor die keer dat je dat doet.