Een Steinhart nachtmerrie, de trilogie

Wat vinden jullie hier nu van?

Eind vorig jaar koop ik een Steinhart Vintage Military. Levertijd: een stuk langer dan beloofd. Na een kleine 3 maanden is deze defect. Niet meer op te draaien. Via Aramar terug naar Steinhart gestuurd. Na enkele weken gerepareerd terugontvangen.

Dit gerepareerde horloge heeft een kleine week gewerkt, toen weer hetzelfde probleem. Ik heb opgevraagd bij Steinhart wat er aan gerepareerd was. Dat kon men niet vertellen, wordt niets van bijgehouden (…)

Ik had geen vertrouwen meer in dit horloge en heb toen gekozen voor een nieuwe Ocean Vintage GMT, met bijbetaling. Die zou midden april leverbaar zijn. Zit ik nu midden juni nog steeds op te wachten (…).

Inmiddels een Steinhart Ocean 2 blauw besteld. Die werd gisteren (eindelijk) geleverd. En door DPD gewoon bij de buren afgegeven(…). Schitterend horloge! Band op maat gemaakt, datum en tijd ingesteld…horloge blijkt geen stand 1 te hebben. Ik kan dus de kroon vast- of losdraaien, datum instellen en de tijd, maar niet handmatig opwinden. Dat zou volgens de manual, de website wel moeten kunnen bij dit ETA 2824-2 Elabore caliber.

Ik word hier wel erg moedeloos van. Of verwacht ik gewoon teveel voor mijn zuurverdiende centjes? Ik kan er momenteel weinig anders van maken, dan dat:

  • De kwaliteitscontrole bij Steinhart ontbreekt of onder de maat is;
  • Steinhart het logistieke proces niet of zeer slecht onder controle heeft. Zowel van zijn toeleveranciers als naar zijn klanten. Voorgespiegelde levertijden worden niet nagekomen;
  • de nacontrole bij reparaties volledig ontbreekt. Anders zou immers terug te vinden moeten zijn wat en door wie aan een defect horloge is gebeurd.

Ik ga dus -helaas wederom- contact opnemen met Steinhart. Willen jullie geloven dat ik in het vervolg schrik heb om een Steinhart box open te maken?

Wat vinden jullie hier nu van? Dit is toch niet meer af te doen met domme pech?

Geen leuk verhaal, ik heb geen ervaring met steinhart, ik lees alleen bijna slechts positieve verhalen. Dit doet mij wel denken aan domem pech. Ik vindt het knap dat je blijkbaar nog steeds vertrouwen hebt in het merk na deze ervaringen.

Succes, en ik hoop oprecht dat je snel kan gaan genieten van je mooie klokken. Want dat zijn het imho zeker.

koningcaris Schreef:

…Ik vindt het knap dat je blijkbaar nog steeds
vertrouwen hebt in het merk na deze ervaringen.

Nou, de lol gaat er wel vanaf op deze manier (td)
Ik snap ook niet dat hier “Swiss made” op mag staan. Doet erg afbreuk aan dit 'kwaliteits stempel".

WilSeiko Schreef:

Nou, de lol gaat er wel vanaf op deze manier (td)
Ik snap ook niet dat hier “Swiss made” op mag
staan. Doet erg afbreuk aan dit 'kwaliteits
stempel".

Vind het ook alles ver onder de maat. Steinhart is dan wel een “goedkoper” merk, maar dat mag niet ten kosten van de kwaliteit gaan. Dat “Swiss Made” geen kwaliteitsstempel is klopt. Zo zie ik het dan ook niet.

WilSeiko Schreef:

Wat vinden jullie hier nu van?

Eind vorig jaar koop ik een Steinhart Vintage
Military. Levertijd: een stuk langer dan beloofd.
Na een kleine 3 maanden is deze defect. Niet meer
op te draaien. Via Aramar terug naar Steinhart
gestuurd. Na enkele weken gerepareerd
terugontvangen.

Dit gerepareerde horloge heeft een kleine week
gewerkt, toen weer hetzelfde probleem. Ik heb
opgevraagd bij Steinhart wat er aan gerepareerd
was. Dat kon men niet vertellen, wordt niets van
bijgehouden (…)

Ik had geen vertrouwen meer in dit horloge en heb
toen gekozen voor een nieuwe Ocean Vintage GMT,
met bijbetaling. Die zou midden april leverbaar
zijn. Zit ik nu midden juni nog steeds op te
wachten (…).

Inmiddels een Steinhart Ocean 2 blauw besteld. Die
werd gisteren (eindelijk) geleverd. En door DPD
gewoon bij de buren afgegeven(…). Schitterend
horloge! Band op maat gemaakt, datum en tijd
ingesteld…horloge blijkt geen stand 1 te
hebben. Ik kan dus de kroon vast- of losdraaien,
datum instellen en de tijd, maar niet handmatig
opwinden. Dat zou volgens de manual, de website
wel moeten kunnen bij dit ETA 2824-2 Elabore
caliber.

Ik word hier wel erg moedeloos van. Of verwacht ik
gewoon teveel voor mijn zuurverdiende centjes? Ik
kan er momenteel weinig anders van maken, dan
dat:

  • De kwaliteitscontrole bij Steinhart ontbreekt of
    onder de maat is;
  • Steinhart het logistieke proces niet of zeer
    slecht onder controle heeft. Zowel van zijn
    toeleveranciers als naar zijn klanten.
    Voorgespiegelde levertijden worden niet
    nagekomen;
  • de nacontrole bij reparaties volledig ontbreekt.
    Anders zou immers terug te vinden moeten zijn wat
    en door wie aan een defect horloge is gebeurd.

Ik ga dus -helaas wederom- contact opnemen met
Steinhart. Willen jullie geloven dat ik in het
vervolg schrik heb om een Steinhart box open te
maken?

Wat vinden jullie hier nu van? Dit is toch niet
meer af te doen met domme pech?

Om even in te gaan op de vertraging - mijn ervaring is dat niets, of slechts in heel zeldzame gevallen, iets op tijd geleverd wordt of af is in de horloge industrie. Dus dat Steinhart wat vertraging heeft zou ik ze niet heel streng aanrekenen. Ook kan je met een mechanisch horloge net pech hebben met repareren (het kan altijd meerdere dingen zijn).

Wel vind ik dat voordat je een horloge verstuurd je even alle basis functies moet controleren. Die 30 seconden die ze het kost bespaart ze dan een boze klant en verzendkosten. Sterker nog eigenlijk zouden ze dat in de fabriek al moeten controleren.
Ik heb zelf geen ervaring met Steinhart, maar ik denk dat je een hoop pech hebt in combinatie met een bedrijf dat wat bespaart op het controleren. €500 vind ik nog steeds een heleboel geld en dan mag je kwaliteit verwachten. Een horloge met een 2824’tje heb je ook voor minder dan de helft.

Geen Steinhart meer kopen.
Er zijn genoeg andere merken met betere service!

Ik ben zeker van mening dat je soms domme pech kunt hebben met een product, ik spreek uit ervaring, maar we hebben het hier over service, logistiek en kwaliteitscontrole. Dat moet gewoon goed zijn. bijna 3 maanden wachten op een horloge??? Vind ik belachelijk, een nieuwe auto heb je tegenwoordig sneller;)

Je mag een degelijk product verwachten, ik zou er klaar mee zijn, terugsturen en geld terugvragen. Ander leuk merk zoeken.
En aan de term Swiss made hecht ik al helemaal geen waarde.

Doe je naam eer aan, koop een Seiko.

(:d

Ik wil hier als forumsponsor Aramar toch even op reageren. Sinds 2010 verkoop ik Steinhart horloges en heb er dus al heel veel aan me voorbij zien komen. De horloges die teruggekomen zijn ter reparatie zullen er ongeveer een stuk of 7 zijn geweest (waaronder de Steinhart Ocean Vintage Military van WilSeiko). De Ocean 2 waar WilSeiko het over heeft heb ik niet geleverd, dus daar kan ik niets over zeggen. Wel is het zo dat ik altijd horloges controleer voordat ik ze verstuur aan mijn klanten. Overigens vind ik het heel erg vervelend dat WilSeiko dit nu weer overkomt!!
In de afgelopen drie jaar heb ik Steinhart leren kennen als een merk dat verbluffend veel kwaliteit levert voor de prijs. En de aftersales, zover ik ermee te maken heb gehad, is altijd zeer snel en goed geweest. Echter heeft Steinhart helaas niet op alles invloed. En dat is dan de complete arrogantie van de Swatch groep. Steinhart heeft een contract waarin staat dat ETA een bepaalde hoeveelheid uurwerken per jaar aan Steinhart levert (ETA2824-2, ETA2893-2, ETA 7750,ETA6497 en 6498). Dat contract wordt ondanks dat Steinhart altijd alles keurig voorruit betaald eenzijdig door ETA niet nagekomen. Laatst zou Steinhart 500 ETA2824-2 uurwerken krijgen en hij kreeg er 40. ETA meldde doodleuk dat ze hun verplichting waren nagekomen en dat ze geleverd hadden. Om nog maar te zwijgen van het TOTAAL niet opsturen van enig ETA2893-2 uurwerk. Voor mij persoonlijk heeft deze arrogante houding ervoor gezorgd dat ik van de Swatch groep geen enkel horloge meer wens te kopen (zeker nadat we 5 maanden hadden gewacht om een simpele aluminium band voor de Swatch van mijn vrouw te ontvangen…). Als ze kleine merken die gewoon keurig klant zijn zo kapot lopen te maken ben ik er definitief klaar mee. Inmiddels is Steinhart bezig om met een aantal andere fabrikanten eigen uurwerken te gaan maken, om gewoonweg uit de verstikkende tang van ETA te komen. Die uurwerken zullen met een aantal maanden op de markt gaan komen en kan er gelukkig weer normaal geleverd gaan worden.
Het blijft zeer vervelend wat WilSeiko is overkomen en ik hoop dat het snel wordt opgelost, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat Steinhart een zeer prettig bedrijf is om zaken mee te doen en gezien de immense wereldwijde populariteit ben ik daarin gelukkig niet de enige.

1 like

Klinkt mij niet onbekend.
Ik heb in het verleden ook behoorlijk wat problemen gehad.
Voor mij geen Steinharts meer.
Wel jammer, want ik vind sommige modellen zeer de moeite waard.

Zoltar Schreef:

Ik wil hier als forumsponsor…
…t/m enige.

And now for a word from our sponsor :slight_smile:

Toch begrijp ik niet wat dat hele verhaal over ETA met de klachten van de OP te maken zou kunnen hebben.

Ben benieuwd naar die eigen uurwerken & of dat iets origineels wordt of simpel nagebouwde ETA’s…

Op het duitse forum zijn soortgelijke ervaringen ook groeiende.

Voorheen was de productie bij Grovana, waarbij weinig klachten waren en de service uitstekend. Sinds 2010 geloof ik is de productie/samenstelling elders en de eindkontrole lijkt te wensen over te laten. Daarbij is er schijkbaar geen tijd meer voor een goede aftersales… alles bij elkaar wellicht een typisch voorbeeld waarbij juist het succes van een bedrijf in een negatief beeld geraakt (dit zie je momenteel nl. ook bij Roland Kemmner).

Ik ben ook benieuwd naar die andere uurwerken. Er zijn toch wel andere swiss made uurwerken op de markt die net zo goed zijn als ETA?
Over Steinhart niets dan lof. Het gebrek aan uurwerken en de achterstand die ze daardoor kregen met uitleveren, ik kan me door die druk er wel iets bij voorstellen dat er iets ingeleverd is op QC, al lijkt het me zeker nooit de bedoeling. Ik ben benieuwd wat mij dan volgende week te wachten staat wanneer ik het Steinhart doosje openmaak. Ach, ik heb er alle vertrouwen in.

Wat een pech Wil, ik zou ook geen vertrouwen meer hebben in Steinhart.

GR harb

Een tijdje geleden een Steinhart Ocean Vintage GMT gekocht. Wel 2 maanden moeten wachten maar dat wist ik van tevoren. Na ontvangst bleek dat de GMT wijzer niet goed uitgelijnd stond. Horloge terugestuurd en binnen 3 weken teruggekregen en keurig hersteld. Voordat ik het horloge terug kreeg heb ik de door mij gemaakte verzendkosten al op mijn rekening gekregen.
Al met al ben ik dus wel tevreden over Steinhart. En het is een ontzettend mooi horloge.

Persoonlijk heb ik alleen maar een goede ervaring met Steinhart, maar als me dit gebeurde kwam er nooit meer een Steinhart in. Ik zou mijn geld terug vragen.

Begrijp ik het nou goed dat na het losdraaien van de kroon hij meteen in de stand zit om de datum te verstellen? Dat lijkt me heel raar, aangezien je normaal de kroon echt een stukje moet uittrekken om de datum te verstellen. Je weet zeker dat je het goed doet?

Dus losdraaien, en niet uittrekken is opwinden, 1x uittrekken is datum, 2x uittrekken is tijd?

Hallo,waarom niet een Seiko aanschaffen,die lopen altijd,geen problemen en geven een boel jolijt.Gr Hans

maardein Schreef:

Begrijp ik het nou goed dat na het losdraaien van
de kroon hij meteen in de stand zit om de datum te
verstellen? Dat lijkt me heel raar, aangezien je
normaal de kroon echt een stukje moet uittrekken
om de datum te verstellen. Je weet zeker dat je
het goed doet?

Dus losdraaien, en niet uittrekken is opwinden, 1x
uittrekken is datum, 2x uittrekken is tijd?

Ja, je begrijpt het goed. Er is geen stand 1. Als de kroon is losgeschroefd staat hij direct in de datum-instel-mode. Ik heb al tig keer geprobeerd om een tussenstand te krijgen, maar is echt onmogelijk.

Van een kant heb ik liever dat dit gebeurt als het horloge nieuw is dan na enige tijd. Maar de teleurstelling bij een nieuw hrologe met gelijk een mankement vergalt wel gelijk je plezier van een nieuw horloge :frowning: