Een stukje geschiedenis gekocht: Girard Perregaux

Een week geleden heb ik een oude quartz Girard Perregaux gekocht. Van te voren wist ik niet zo heel veel van dit horloge, behalve dat er een inhouse quartz uurwerk in zat. Toen ik hem binnen kreeg zat er een oude milanaise band van Bulova Accutron aan. Niet de mooiste combi, maar ach. Als je aan vintage quartz denkt, denk je niet zo snel aan Girard Perregaux en zeker niet dat het een van de meest innovatieve uurwerken uit die tijd was. Ik verwijs hierbij speciaal naar dit artikel van Hodinkee: https://www.hodinkee.com/blog/the-restoration-of-the-girard-perregaux-caliber-350
In dit artikel wordt de gaafste versie van de GP quartz lijn besproken, met die ‘circuitbord’ wijzerplaat. Mijne is dezelfde, maar met een andere wijzerplaat en wijzers. Een wat meer dressy variant.

Dit uurwerk van Girard Perregaux zat tussen het steeds meer begeerde Beta 21 uurwerk, een van de eerste commerciële batterij uurwerken en de massaproductie van goedkope quartz uurwerkjes. De twee belangrijkste punten waarom dit uurwerk toen der tijd zo innovatief was, zijn de flinke verbetering van de precisie van het uurwerk en de batterijduur was ook aanzienlijk toegenomen. Deze verbeteringen zorgden voor de gouden standaard van de hedendaagse quartz uurwerken. Dit uurwerk heeft namelijk een frequentie van 32.768 Hz, wat in bijna alle quartz uurwerken gebruikt wordt. Na 38 dagen intensief testen van het uurwerk door het Neuchâtel Observatory in het jaar 1971 en 1972 bleek het uurwerk uitzonderlijk betrouwbaar en precies te zijn.

Het uurwerk heeft de weg voor quartz massaproductie vrij gemaakt. Het Beta21 uurwerk en andere vroege batterij en half-quartz uurwerken waren veel te fragiel om in massaproductie gemaakt te worden.

Het uurwerk zelf ziet er leuk uit, anders dan andere quartz uurwerken. Je kan, als het horloge loopt, wat bij mijne helaas nog niet het geval is, de radartjes zien lopen. Het circuitbord is overigens door Motorola gemaakt, wat wel leuk is vind ik.

Mijn versie is een vroegere versie dan die in het artikel. Op het uurwerk staat 7226, dat staat voor de 26ste week van 1972. Helaas loopt het niet, batterij hopelijk alleen leeg. Anders zal ik iets anders moeten verzinnen.

Anyway, genoeg geleuter, foto’s. Maar eerst…

Het horloge is best groot, 39mm. Draagt iets groter door de kastvorm en wijzerplaat. Afwerking is trouwens top! Wijzerplaat is heel mooi! Maarja, Girard Perregaux he… :slight_smile:
Even wat snelle foto’s, als het horloge loopt komen er mooiere foto’s uiteraard.

En het belangrijkste, het uurwerk. Even zoeken welke batterij er in moet.

Ik ben er wel even zoet mee.
Bedankt voor het lezen!

19 likes

Erg leuk.
Er zit een Maxwell SR44W ofwel 303 batterijtje in, Maxwell, Energizer en Seiko zijn goede batterij merken.

1 like

Mooi ding! Met tuning schroef nog en nog niet van de lopende band :thumbsup:

1 like

Thanks Floris, gelijk even bestellen.

Mooi ding hoor. Bij Girard-Perregaux denk je inderdaad niet direct aan quartz.

1 like

Bedankt voor het delen. Had nog nooit het uurwerk van een quartz gezien.

1 like

Gaaf ding Jelle. Hele mooie kast en wijzerplaat.

Groet,

Tecco

1 like

Heel mooi! Ik was er ook op aan het bieden, maar dat ging mis omdat er een bieder was die 99999999999999 bood, ik neem aan dat jij dat niet betaald hebt :wink:
Dat vroege quartz spul is zo mooi omdat de ontwikkeling heel snel ging, vroeg jaren '70 is nog heel duur en vaak bijzonder/raar qua constructie, al snel kwam de massaproductie op gang, vanaf midden jaren '70 ruwweg gezien en dan wordt het al snel een stuk minder interessant/bijzonder.

O ja, als ie niet loopt, makkelijke manier is inderdaad een nieuwe batterij en dan met de multimeter op volt stand kijken of de motor elke seconden een “puls” krijgt. Als ie niet verpest is door lekkende alkaline batterijen dan kan er niet zoveel stuk. Ik heb een hoop uurwerken aan de gang gekregen door schoonmaken en de juiste soort olie.

1 like

Klopt Martijn, dit horloge behoort tot een van de weinige echt interessante quartzhorloges uit die tijd.

Ennn dat bieden deed ik ja, de koper had met mij al een afspraak gemaakt om hem te verkopen en wilde hem er van weerhouden die te breken door een overbieding :wink: Heb ik namelijk meerdere keren gehad…

Geeft niet hoor, ik zoek rustig verder :slight_smile: (ik heb al een hoop leuk spul gevonden door geduldig te zoeken, soms heb ik mazzel)

Begin die vroege quartz uurwerken steeds meer te waarderen. Mijn eerste echte belangrijkte quartz was een Seiko LCD, het eerste digitale horloge met chronograaf functie, best cool :smile:

Jij hebt trouwens ook gaaf spul!

Inderdaad leuk, die quartz-GP’s. Heb er enkele maanden geleden ook een gekocht, in NOS-staat. Lekker kloek en in het oog springend. Al een keer laten zien in een andere rubriek, maar vooruit, bij dezen nogmaals:

4 likes

Dat is een mooie, de versie met bezel, zoals die van jou vind ik het mooist. Is het nou een gouden of metalen variant?

Is goud op staal. Ik viel ook voor die bezel, hoewel ik jouw stalen versie ook fraai vind.

1 like

Hij loopt weer perfect na een verse batterij. Bewijst maar eens hoe goed dit oude quartzje was toen der tijd en nu nog steeds. :smile:

6 likes

Een oude maar nog steeds design

2 likes

Gaaf! Werkt het nog?

Inderdaad, ff twee zilver oxide batterijtjes er in, de juiste typen zijn wel te vinden als je “GP casquette LED” in Google in tikt.

Ja er moeten alleen nieuw batterijtje in.horloge heeft ong 20 jaar in een doosje gezeten en zit daar nog,

1 like

Ja zijn alleen moeilijk te vervangen moet wel bij de juiste juwelier zijn ,het liefst een die het merk ook verkoopt