Bonjour allemaal ![]()
![]()
Voor ik begin… even een klein woordje over mezelf ![]()
Ik kom uit de Franse Alpen, uit de Savoie regio — misschien verklaart dat meteen waarom het merk&horloge waarover ik het vandaag wil hebben, Arilus, mij zo raakt. De waarden, de materialen en het verhaal van dit merk voelen allemaal een beetje “comme à la maison”.
Een tijdje geleden ben ik me echt gaan verdiepen in de horlogerie, een behoorlijk gekke maar fascinerende wereld. Ik begon met het opbouwen van een kleine collectie, leerde veel via internet en tijdschrift, maar vooral door gesprekken met andere liefhebbers.
Mijn recente inschrijving hier op Horlogeforum is dus geen toeval: ik wil graag meer leren, maar ook mijn passie, emoties en ervaringen delen over deze bijzondere wereld van uurwerken ![]()
![]()
Dus… even over Arilus.
Een jong merk uit de Franse Alpen, meer bepaald uit de Savoie {ook als de HQ nu in Annecy ligt, Haute-Savoie, verschil tussen de twee départements kan je vergelijken met Zuid&Noord-Holland, dus dezelfde benaming, maar toch een beetje anders
…}
Wat mij aanspreekt, is hun filosofie: respect voor vakmanschap, aandacht voor de gebruikte materialen en een sterke band met de streek waar alles wordt geassembleerd. Alles komt samen in een design dat oprecht, origineel en vol karakter is.
De oprichter wilde een esthetiek creëren die geboren is uit de bergen en het skiën. Zelf ben ik een fanatiek skiër en een liefhebber van de bergen waar ik zo vaak mogelijk terugkeer om ervan te genieten.
De horloges van Arilus zijn een ode aan de Alpen, een evenwicht tussen de zuiverheid van vallei en de kracht van reliëf. Elke horloges van het merk vertelt een verhaal over een bergtop.
De naam Arilus verwijst naar het Val d’Arly, vallei in de Savoie, een knipoog naar het lokale erfgoed.
De paraboolvormige lugs/bezel, de signature van het merk, doen denken aan de sporen van skiërs in de sneeuw, zo als Arilus dat vermeld het in hun boekje: elegantie, beweging en vloeiende lijnen. Zelf zie ik het gewoon als twee ski, maar een beetje poésie is altijd leuk.
En ja, ik weet dat zulke forse en imposant lugs/bezel niet voor iedereen zijn
,- maar ze trekken wél meteen de aandacht en bieden mij het perfecte excuus om het mooie verhaal erachter te vertellen!
De horloges van het merk combineert leisteen, wol, leer en staal,- natuurlijke materialen van het regio, die samen een design vormen dat zowel modern als tijdloos oogt.
Zelf heb ik een Arilus Grand Arc Ardoise
De wijzerplaat is gemaakt van leisteen {Ardoise} uit Morzine (Haute-Savoie, bekend voor sommige Tour de France etappen
en natuurlijk van de skipistes). De 12-uursmarkering is een subtiele knipoog naar de skiwereld,- het lijkt op een pistebordje dat je op de wintersport ziet!
De roestvrij staal onderdelen (bezel, lugs, indexen), komen uit in Ugine (Savoie), met staal van Ugitech, wereldberoemd om zijn kwaliteit. Het gebruikte staal is Ugima 4435ICH, dat ook wordt toegepast in de luchtvaart, medische sector en high-end horlogerie.
De band is bijzonder: gemaakt van muletière, een textiel van wol van Alpen-schapen, gecombineerd met leer van de Abondance-koe (en ja, dat is dezelfde koe die melk levert voor heerlijke Savoyaardse kazen
). De banden worden geassembleerd bij de Arpin spinnerij in Séez (Savoie), aan de voet van skigebieden als Tignes en Val d’Isère.
Waar ik ook nog ¨Chapeau!¨ zeg, is dat Arilus bijna uitsluitend lokale partners gebruikt. Van het frezen in Marnaz(Haute-Savoie) tot het polijsten in Cluses(Haute-Savoie), het markeren, graveren, laseren, etc. alles word in de twee Savoies gedaan. Alleen het uurwerk komt van net over de grens: een Sellita SW215-1 met handopwinding ![]()
Specs voor de liefhebbers :
• Gangreserve: 44 uur
• 19 Jewels
• Glas: saffier
• LugtoLug 41 mm / hoogte 10,8 mm
• Waterdichtheid: 3 ATM (dus beter niet dragen in de regen met die wol band
)
• Gesp: dubbele vouwsluiting
Overigens wordt in de recentere versies een ander uurwerk gebruikt, de STP1-11M in plaats van de Sellita SW215-1.
Een kleine zelfkritiek toch: de leesbaarheid van de tijd is niet ideaal. De donkere leisteen, de fijne indexen en de bezel met de paraboolvormige lugs zorgen soms voor reflecties die het wat moeilijk maken om het uur snel af te lezen.
En hoewel het verhaal en de regionale ziel van dit horloge me persoonlijk raken, begrijp ik ook dat de prijzen van deze jonge Franse merk aan de hoge kant zijn voor een uurwerk met vrij klassieke specs/uurwerk, in mijn ogen. Made in Savoie mag even duur zijn.
Maar goed… als het hart sneller tikt, kijkt de porte-monnaie even de andere kant op ![]()
, best wel mooie Nederlandse uitspraak vind ik.
Voilà, dat was mijn kleine personlijk verhaal met dit merk/horloge die ik graag met jullie wilde delen. Ach ja, een tikje chauvinisme mag ook wel, toch?
Maar goed, dat wordt hopelijk tussen ons wel gewaardeerd.
Ik weet dat ik mezelf nog officieel moet voorstellen aan het forum… dat komt nog… maar ik dacht: laten we meteen via de grote deur binnenkomen, met een horloge dat me na aan het hart ligt.
En een kleine disclaimer: mijn Nederlands is soms een beetje “gekruid” met mijn Franse achtergrond,… dank dus aan de AI die me geholpen heeft dit leesbaar te maken voor HF-leden ![]()
![]()
Kenden jullie Arilus al? Ik ben benieuwd naar jullie mening over het horloge, het merk, of als jullie even gewoon over de Alpen wil hebben, mag ook.
Dank voor het lezen,-
À bientôt,
R.