Een voor mij terugkerende lastige keuze...

Maar wat is het verschil dan tussen verzamelaar en hamsteraar??

Twijfelde toch ff tussen flipperaar en gebruiker, maar na veel wisselingen tijdens dé zoektocht nu met mijn huidige aantal en collectie een gebruiker…

Mooie discussie :ok_hand: ik zit hier namelijk ook wel eens over te mijmeren. Ik heb pas een jaartje serieuzer bezig met horloges. Daarvoor kocht ik vaak een horloge van een modemerk. Dat begon ca 20 jaar geleden, sindsdien zijn er pakweg 10 overleden door lomp gebruik en wellicht gebrek aan kwaliteit. 2 heb ik er nog over waarvan 1 exact even lang in bezit als de relatie met mij vrouw, daarom heeft deze inmiddels een bijzonder plekje vergaard zonder dat het horlogisch iets waard is, puur emotionele waarde. Daarnaast vonden we spontaan een horloge van mijn vrouws opa terug op zolder (we wonen in zijn oude woning) die ik niet snel zal dragen maar ik nooit zou verkopen. Ook omdat hij altijd zo trots was als hij weer een nieuw horloge had gekocht :ok_hand: daar is dit er een van geweest. Ik heb nog een klus horloge (quartz) waar ik letterlijk alle klusjes mee klaar, doet me niet veel maar is goed afleesbaar en kan goed tegen een stootje. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar, beide via het forum, een Hamilton chrono en een duiker bij gekocht die ik nog steeds beide super mooi vind. Dit zijn beide gewoon echt een match met mij. Ik denk veel na over hoe verder te bouwen aan een collectie, hoeveel moeten dat er zijn, welke soorten, etc.

Waar ik inmiddels wel uit ben is dat ik in 5 segmenten een horloge wil. Zie ik iets mooiers in dat segment, overweeg ik of de oude eruit moet of niet. Zo niet; dan is de nieuwe kanshebber niet overtuigend genoeg ‘de mijne’. Uiteindelijk wil ik dus een 5 piece collectie die ik regelmatig draag en enkele in de kist met emotionele waarde. De 5-piece zou voor mij zijn; chrono, diver, flieger, field en een dressy alleskunner a la de Seiko Sarb. Althans zo kijk ik er nu tegen aan… :sweat_smile:

1 like

Helder verhaal.

Mooi ook dat je horloges hebt met zo’n emotionele waarde. Dat heb ik dan weer niet… Op dit moment dan :wink:

1 like

Verzamelaar:
image

Hamsteraar:

Daar heb ik dan weer niks mee. Dat is vaak zo een standaard “verplicht” rijtje wat je in huis zou moeten hebben, maar ik hou helemaal niet van fliegers, fields, dressers en chrono`s :disappointed_relieved:

4 likes

:joy:

1 like

Ik heb een kleine collectie van 21 stuks, van goedkoop naar duur.
Soms wil ik graag wat minderen, maar als ik dan een horloge wil wegdoen dan denk ik weer toch een mooi horloge en krijg ik de kriebels en wil ik hem niet meer wegdoen.
Ik denk dat ik dan toch een verzamelaar ben.:joy:

1 like

Het gaat erom dat je plezier beleeft aan de horloges die je hebt. Het aantal is niet van belang.
Ik zelf draag al drieënhalf jaar een Sarb035 bijna constant naar alle tevredenheid. Daarnaast heb ik een Pulsar kwarts en een flieger met handopwind uurwerk. De Pulsar gaat niet weg vanwege emotionele redenen en de flieger is leuk om eens in de zoveel tijd even te dragen.

3 stuks is voor mij meer dan voldoende.

Een Submariner 14060M, Explorer 214270 en een Tudor Black Bay 41.
De Sub was mijn eerste Rolex en gaat niet meer weg.
Mijn Tudor heb ik gekocht voor mijn vijftigste verjaardag en de Explorer omdat ik niet kon wennen aan de 114060.

Alle drie wel een dezelfde soort horloge maar verschillen meer dan je denkt. Dat zie je pas als je ze alle drie naast elkaar ziet en past. Buiten dat is het voor mij meer dan genoeg geld wat er in zit.

2 likes

Dat kan, ik heb behoefte aan structuur, niet buiten de lijntjes a.u.b. :rofl:

1 like

Zeker een mooie collectie! Ben het met je eens dat ze, zeker naast elkaar en om de pols, genoeg verschillen.

Zou voor mij toch teveel van het goede zijn. Daarnaast deed voor mij de BB41 het niet. Daar heb ik gelukkig een mint-Pelagos LHD voor terug kunnen kopen (met cash up uiteraard :wink: ).

En ja; ook voor mij is 3 (meer dan) voldoende. Heel soms neig ik zelfs naar een 2-piece ‘collectie’.

Ik zou ook prima met een 2-piece collectie toe kunnen.
De tudor krijgt wel de minste polstijd. Dit komt enkel omdat deze vrij groot draagt tov van de andere twee. Zeker de Explorer, deze wordt helemaal één met je pols.

Ik vond bij de Tudor ook het logo op een vreemde plaats op de dial zitten, maar ben kennelijk de enige die dat zo ziet…:wink:

De Explorer ]moet ik zeker nog eens proberen, maar meer dan 3 in mijn collectie gaat m niet worden. Wordt het kiezen nóg lastiger. Daarnaast is 40mm voor mij de minimale diameter… Maar zoals zovaak gehoord, gezien en gelezen; zeg nooit nooit…

1 like

Mijn eigen topic nog eens ff naar boven halen. Reden? Ik denk dat ik nu de rust wel even heb gevonden :+1:t2::muscle:t2:

Misschien ooit nog eens een keer een Pelagos 2-liner erbij, maar voor nu helemaal happy met dit 3-tal waarmee ik voor alle gelegenheden een knaller heb (al zeg ik het zelf).

3 likes

Pelagos geflipperd en sub gehaald? Of wat was je vorige diver?

LHD er uit. Was op zoek naar een 2-liner, maar toen kwam het telefoontje van de AD :sunglasses::+1:t2:

1 like