Een vraag om in te duiken...

Beste HF leden,
Ik zit weer met een vraagje.
Ik kwam op horloge.be dit horloge tegen:

Let even niet op de kleur stelling want ik zou niet deze kleur nemen :wink:. Alhoewel het ook iets heeft :thinking:.
Swat mijn vraag:
Dit horloge heeft een WR van 30bar maar is een quartz, ik vroeg me af of dit eigenlijk wel goed is?
Bijna alle (duik)horloge’s met 20 of 30 bar WR zijn mechanische horloge’s.
Ik lees ook heel veel dat quartz zeer gevoelig is aan temperatuurs schommelingen dus is een quartz duikhorloge wel goed?
Het is een ETA binnenwerk in dit horloge dus rommel is het niet maar ik vraag het me toch af :wink:.
Alvast bedankt voor het lezen :slightly_smiling_face:

2 likes

Als je 3 maanden continu onder de ijskap gaat zwemmen. Maar het blijft seconden werk. Who cares?

Tuurlijk, er zijn solar en digitale duikers, allemaal quartz. Het uurwerk is niet van belang zolang de kast maar waterdicht blijft.

Die waarschijnlijk nooit zullen duiken en worden gepoetst en bewaard in pluche. En als er een krasje op komt is Leiden in last :grin:

9 likes

Hoi, deel 2… op d tissot website staat dit horloge als een quartz horloge…

1 like

Zeer gevoelig is het ook weer niet. Dit geeft Seiko bijvoorbeeld aan:

Als je zeer hoge precisie wil (e.g., ±10 seconden/jaar) dan moet je voor dat soort temperatuurverschillen wel gaan compenseren.

2 likes

En een mechanisch horloge zou dit niet zijn volgens jou?

Om je gerust te stellen, 1000m quartz

Zo heb je er nog, Sinn UX, mijn Omega SMP

2 likes

Simpel het is een prima horloge.
Gaat helemaal goed komen.

1 like

Zolang je een echte duikcomputer om je andere pols hangt en deze lekker voor de wristshots onder water bewaart zou ik me er niet druk om maken.

6 likes

Een advies wat zeker navolging verdient !

2 likes

Prima duiker. Niks mis mee.

1 like

Quartz duiker, niks mis mee…

Sinn Uhren: Modell UX

1 like

Het is wat mij betreft toch gewoon lekker duiken met een duikcomputer. Of dat nu aan de pols of in een console is.

On topic: Duiken in warm water is ook veel prettiger, dus dan ook geen zorgen over de afwijking. :expressionless:

4 likes

Daar heb je een punt :laughing:

1 like

Ja dat weet ik daarom mijn vraag :wink:

Nee ik weet niet of ze het niet zijn wat me gewoon opvalt is dat de meeste duikers zeker met een heel hoge WR bijna altijd mechanisch zijn dus ik vroeg me af of dat met een rede is?

Leuke sinn :wink:

Ja ik ga er toch niet mee duiken hoor :laughing: ik vroeg me het gewoon af of er een rede achter zit :wink:

Het maakt geen donder uit of een duiker mechanisch is of quartz. Waterdichtheid is wat uitmaakt. Deze is, wanneer het horloge nieuw geleverd wordt gewoon prima in orde (of zou dit moeten zijn) en moet daarna regelmatig worden gecheckt. In ieder geval na een batterijwissel (quartz) of regulier onderhoud (mechanisch). Oh ja, en de schroefkroon goed (maar ook weer niet te strak) dichtdraaien, is ook wel een goed idee. Als het je gaat om nauwkeurigheid dan wint een quartz (al dan niet temperatuurgecompenseerd) het altijd van een mechanisch exemplaar. Maar, zoals al gezegd, is een traditioneel duikershorloge volledig overbodig bij duiken. Hoogstens leuk.

1 like

Dure quartzen verkopen momenteel niet zo goed.

1 like

Als ik naar je avatar kijk denk ik dat je het toch wel wat vindt :wink:

1 like

Danku voor de duidelijke uitleg, het maakt eigenlijk niet uit hoor want uiteindelijk heb ik liever quartz maar ik vroeg het me gewoon af :wink: