Haha eerlijk? Hoe langer ik naar de kleur kijk hoe meer ik denk: jaaaaaaa
Quartz horloge moet vaker open, vanwege batterij wissel
Plottwist
Ah ja nog niet over nagedacht het is om de AD wat moeite te besparen
Blijkt het toch dat…
Prima duikhorloge. Jarenlang gedoken met een quartz en nooit geen problemen mee gehad zolang de kast maar waterdicht is is er niks loos.
Thanks voor de info , ik heb nog geen duiker maar @Aamon heeft me mer zijn monsters er een beetje warm voor gemaakt. Inmiddels al wat liggen rondkijken en ik vind de tissot’s echt mooi
Zeker de seastarlijn
Zijn ze ook, vind ik in ieder geval. Maar ze zijn best wel groot. Zou sowieso even bij een juwelier passen. Dit zijn geen horloges voor de ‘smalbepolsden’.
Dat snap ik , de kans is groot dat hij wat groot is voor men pols want mijn astron is ook juist op het randje . Het enige probleem is dat als ik iets in men kop heb het meestal moet gebeuren smalle pols of niet
. Deze is het momenteel:
Ik vind ook deze chrono mooi, ook 20bar maar niet de ‘duikerbezel’. Ik vind de gekartelde rand typerend en er bij horen
Is 43mm en wat ‘netter’, vind ze beide mooi maar heb bij de seastar meer een duiker gevoel dan bij deze. Keuzes keuzes

Joh, het gaat erom dat jij er happy mee bent!
Mijn vader heeft deze in het zwart. Is zeker een mooi horloge ook. Maar idd natuurlijk geen echte
En als dat is wat je gaaf vindt, zou ik daar lekker voor gaan. Mijn eerste ‘echte’ horloge was ook een duiker en ik ben, 30 jaar later, nog steeds gek op duikers. De meeste van mijn huidige 12 horloges zijn duikers en ik draag (dus) bijna niets anders. Duikers zijn gewoon vet, vind ik.
In theorie zou een beroepsduiker, die dus vrijwel dagelijks duikt, met een quartzduikhorloge op een gegeven moment mee kunnen maken dat nét tijdens een duik de batterij leeg is. Ook dan zou dat in de meeste gevallen niet direct levensgevaar hoeven op te leveren, maar het kán wel. Dat kan (kon, in de jaren 60, 70 en 80) voor duikers reden zijn geweest om te kiezen voor een.mechanisch duikhorloge.
Een beroepsduiker die zich hier zorgen over maakte zou de batterij van zijn kwartshorloge waarschijnlijk ruim voor het einde van de verwachte levensduur laten vervangen.
Dit speelde dan denk ik alleen in de eerste 10-20 jaren na de introductie van het kwartsuurwerk. Daarna dook vrijwel iedereen met (ook batterijgevoede!) duikcomputers.
Moderne kwartshorloges geven mogelijk ook het naderen van het einde van de levensduur van de batterij aan doordat bijvoorbeeld de secondewijzer nog maar eens per twee seconden verspringt, al heb ik hier geen concrete ervaring mee. Solarhorloges doen dat in ieder geval.
Een nadeel dat batterijgevoede horloges hebben en mechanische en solarhorloges niet of minder, is dat de kast open moet voor de batterijwissel en daardoor de waterdichtheid mogelijk negatief wordt beinvloed, waardoor je er verstandig aan doet bij elke batterijwissel meteen de pakkingen te laten vervangen en de waterdichtheid te laten testen.
Dat nadeel kan ook een voordeel zijn, omdat je daardoor altijd vrij zeker kunt zijn van de waterdichtheid, terwijl van mechanische en solar horloges ondertussen de pakkingen kunnen verdrogen en het horloge zijn waterdichtheid kan zijn verloren zonder dat je je daar van bewust bent.
Dat kan kloppen, de blauwe is geen duiker maar een ‘racer’ Je ziet daar in de buitenste rand ‘tachymetre’ staan. Dat is een schaal die je gebruikt voor het meten van snelheden. Een duikhorloge heeft meestal een duikring met daarop cijfers met het aantal minuten, waaraan je kunt aflezen hoelang je al onder water bent. En meestal karteltjes
Of 2x quartz
Klopt, ook een mogelijkheid!
Yep. Mijn TAG Heuer quartz duikers doen dit ook, idd.
Eens. Ik laat sowieso mijn niet nieuwe duikers, waarmee ik veel in en op het water ben, regelmatig checken op WR. Better safe than sorry, vind ik.
Ja. De Zwitserse industrie vermarkt mechanisch als status, en om steeds maar weer een reden te hebben om weer nieuwe marketing campagnes te starten hebben ze horloges ontwikkeld die zo groot zijn dat ze niet meer te dragen zijn, die een godsvermogen kosten en die dan waterdicht zijn tot op dieptes waar geen enkel mens zonder duikboot ooit terecht zou kunnen komen zonder onmiddellijk tot een pannenkoek gereduceerd te worden.
Alle duikhorloges met een waterdichtheid boven de 200 meter zijn eigenlijk pertinent onzin, als je het zo bekijkt, waarbij ik ze 300m nog een keer kan vergeven.
Mechanische uurwerken zijn in alle opzichten interieur aan quartz. Ze zijn gevoeliger voor schokken, en zelfs een quartz die niet helemaal lekker loopt wegens kou is nog tien maal accurater dan mechaniek wat op de randen van COSC balanceert.
Het feit dat je hier met name mechanische horloges ziet is dus puur snobisme, pardon, status, pardon, ik bedoel natuurlijk liefhebberij.
Je schrijft waardering voor klassieke designs, romantiek, liefde voor mechanische techniek en nostalgie verkeerd.