Een week om de pols: NA Ixdao JD-X06S Purple

Heel leuk horloge, erg mooi.
Staat je prachtig.
Dank voor je leuke review!

1 like

Mooi verhaal. Prachtig horloge. Leuke kleur. Veel plezier ermee.

1 like

Erg mooie, kleurrijke hommage! Veel plezier van je NA!

1 like

Zeer leuk horloge en U heeft laten zien dat het niet duur hoeft te zijn. Veel plezier met het dragen.

1 like

Ziet er keurig uit. Veel draagplezier!

1 like

Wordt deze echt serieus van stal gehaald om Chinese namaak te vergoeilijken?

2 likes

Ik dacht dat Ixdao op de lijst met verboden onderwerpen was beland?

Ik snap de noodzaak ook niet zo om het woord hommage te gebruiken. Ik denk dat er veel meer respect is als het horloge gewoon mooi gevonden wordt zonder iedere keer te benoemen waar het horloge van afgekeken is. Dat roept alleen maar weerstand op.

1 like

En daar gaan we weer, begint zo onderhand het replica forum te worden dit

2 likes

Beste Brick, een replica zou het zijn mochten ze er Kikuchi Nakagawa opgezet hebben, naar mijn mening, maar dat doen ze niet. Waar trekken jullie de grens? Dan moet je alle Pagani’s, Addiesdive horloges en dergelijke ook replica’s noemen, want ze gebruiken ook bestaande modellen van Zwitserse merken en Seiko’s als basis voor hun modellen?

Ja hoor, velen denken hier nog steeds dat Swiss Made een garantie biedt, maar zelfs de groten zoals Omega laten vele onderdelen in China maken, en met het Swiss made predicaat doen ze de prijs X100 en voegen ze er nog een snuifje heritage en merkfaam aan toe om onze zakken leeg te halen. Dat is een beetje het gevoel dat ik erbij heb de laatste tijd, en ik denk niet dat ik de enige ben met deze mening.

Ik vind er niks mis aan dat de grote merken Chinese onderaannemers hebben, maar stop dan maar met die ganse Swiss Made shitshow. Het moet hen toch ook dagen als de machines 12 uur per dag voor een gerenommeerde Zwitserse klant draaien, dat ze niet kunnen tegenhouden dat alle know how daar ook verspreid raakt en ze daar hun voordeel mee doen?

Mijn punt is dat dat je met je Swiss made verhaal het namaken legitimeert. Echt een hele zwakke motivatie

Is namaak niet iets dat je zo goed mogelijk probeert te kopiëren, en er dan de originele merknaam opkleeft? Dit wordt in dit geval toch niet gedaan?

Namaken en meer dan dat. Er is ook voldoende jurisprudentie over. Hier een voorbeeld uit een ander topic:

https://www.watchpro.com/casio-wins-landmark-ruling-against-chinese-rip-off-manufacturers/

1. Mooi horloge, erg fraai. Ik wens je er veel plezier mee.

2. Er zit waarde in veel meer dan alleen het horloge als object an sich. Dat zijn allemaal zaken die geld kosten. Bovendien, als we kijken naar de publieke rapportages van de swatch group hebben ze een ebitda van zo’n 10% en een dalende omzet en winst (2024 t.o.v. eerder)

Hierbij moet je denken aan:

• coherent design
  • technisch ontwerp (ook eigen calibers)
  • productie (inclusief sourcing en qc van onderdelen) van horloges en mechaniekjes
  • support en onderhoud (ook van oude horloges)
  • ad netwerk
  • branding
  • marketing (zoals die kennelijk nodige f1 zooi)

In hoeverre de producent vertikaal geïntegreerd is is een glijdende schaal (van Rolex tot iets als studio underdog). Maar uiteindelijk is een stukje origineel design en uitvoering (en alles eromheen) iets waard. :man_shrugging:

Ik heb ook Chinese horloges (Hoewel geen clomages) en dan betaal je daar inderdaad niet voor. Maar dan heb je dat dus ook niet :man_shrugging:

Klopt. Zodra een model nagemaakt wordt is het replica. Ongeacht wat er op de plaat staat.

Dus ook genoemde merken die geen eigen ontwerp maken zijn replica’s.

Stel je koopt een ford focus en een ander bedrijf maakt exact dezelfde auto met een ander merknaampje en een andere motor erin, maar doet dat niet in samenwerking (zoals Toyota / Peugeot/ Citroën e.d met de aygo) dan maak je een replica. Er is geen ander woord voor.

Algemeen wordt hommage geaccepteerd als er een andere naam op staat, maar het blijft gewoon namaak. = replica.

Idem met meubels. Idem met tassen etc en vul maar aan. Niks hommages gewoon ordinair jatwerk.

4 likes

Ik kan daar allemaal inkomen, maar in feite zeg je hiermee dat hommages ook replica’s zijn???
Zoals eerder aangehaald, waar trek je dan de grens?
Als je het uit liefde en respect doet, wordt het dan als een hommage gezien en voor het snelle geld is het dan ineens een replica?

Deze koek gaat er al een tijdje niet meer in bij mij, misschien iets met het ouder worden, ik weet het niet. Maar ik ben al blij dat we deze discussie eens kunnen voeren vooraleer een topic offline gegooid wordt wegens teveel zere tenen.

1 like

De grens wordt bepaald door een rechter. Op het moment dat de oorspronkelijke producent een rechtszaak aanspant tegen het bedrijf dat namaakt gaat een rechter bepalen of het inderdaad een kopie is. En dat zal per geval verschillen.

Dit is inderdaad een hele mooie samenvatting.

Kijk! Zo kan het dus ook
Ik vind het een mooi horloge om te zien :ok_hand:

Deze mensen zijn boos dat ze (veel) teveel betaald hebben voor hun horloges :grin:

2 likes

Ik vind het vooral respectloos dat dat er met het design van een ander geld verdiend wordt.

1 like
disclaimer

Ik ben normaal niet van de kritiek in een NA, maar dit is dan ook meer een NA + review. Dan mag het wel toch? Beetje een dubbel gevoel, want ik wil oprecht blij voor je zijn.

Tof horloge. Oprecht een mooi ding en tof dat ze voor een kleur wijzerplaat gekozen hebben die niet in het orgineel te verkrijgen is, maar toch blijft het mij steken dat ze de

Schaamteloos kopiëren.

Had dan de kikuchi als inspiratie gebruikt en het lettertype van de uur markeringen en de layout van de kleine seconden aangepast naar eigen design. Dan had je echt een hommage, maar niet een kopie.

Ik blijf het jammer vinden dat de Chinese horloge industrie een gebrek heeft aan eigen creativiteit en design.

Ik ook. Ik ben er ook van overtuigd dat als ze echt zouden willen, ze een eigen design uit kunnen brengen of daadwerkelijk een echt eerbetoon kunnen maken die niet gewoon een kopie is.

2 likes