Een week om de pols: NA Ixdao JD-X06S Purple

Dat lijkt mij niet ons probleem als horlogeliefhebbers

Het is aan de houders van deze rechten om inbreuk te voorkomen en dat is ze kennelijk te duur. Ze steken het geld dat ze hiermee besparen liever in hun eigen zak. Het meerendeel van de winkelprijs van de ‘grote merken’ zijn kosten voor marketing en merkbescherming

Lijkt mij wel. Als dit niet aangepakt wordt, zal de motivatie om überhaupt een eigen design uit te brengen af kunnen nemen. Waarom zou je al die ontwikkeling en design kosten nog ophoesten, als het toch meteen gejat wordt?

Vooral bij kleinere onafhankelijke producenten, zoals Kikuchi Nakagawa Murakom, is dit zeer problematisch.

Vooral onbegonnen werk gezien de Chinese overheid lak heeft aan intellectueel eigendom. Die wijzen rechtzaken gewoon af. Het is enorm lastig, vooral voor de kleinere producenten, om hier überhaupt iets tegen te doen.

Kan best. Denk persoonlijk dat de hoge prijs ook zorgt voor een psychologische waardeverhoging.
Zoals dure wijn ook door mensen als lekkerder ervaren word, zelfs als enkel de fles verwisseld is en het daadwerkelijk goedkope huismerk wijn is in een dure fles.

1 like

Ik ben het er op zich wel mee eens dat het ontwerp hier zonder wijzigingen overgenomen is, maar anderzijds vind ik de Kikuchi ook wel pijnlijk generisch en bij gevolg verre van origineel.

1 like

Vandaar dat er niet veel verandering nodig was om het een echte Hommage te maken of zelfs een eigen ontwerp met nog een paar kleine aanpassingen.

Naar mijn mening, een luie keuze en vooral jammer.

2 likes

Dat zal wel meevallen met die kosten; Achterkant van een bierviltje

Vooral bij de grote merken lijkt weinig inspiratie te zijn. Het is kennelijk makkelijker om als monopolist de ‘evergreens’ uit te melken in heruitgaven en limited editions dan met iets te komen wat de ‘concurrent’ simpelweg niet na kán maken omdat het in alle opzichten superieur is

Verder denk ik dat de Chinese hommagemerken elkaar onderling meer in de weg zitten qua concurrentie dan dat ze klanten wegsnoepen van de exclusieve merken

2 likes

Ennnnnn het topic is vernaggeld :rofl:

2 likes

Werd hoog tijd ook

1 like

Prachtig ding .
Zou em achterstevoren dragen .

1 like

Zoals hierboven aangegeven. Een hommage bestaat niet. Het is altijd een replica.

Dat de fabrikant het maakt uit een eerbetoon doet daar niks aan af.

Idem met andere producten. Of het nou lampen kleding of bijvoorbeeld kunst betreft.

Dat je een zeer gelimiteerde en daardoor gewilde Kikuchi Nakagawa Murakomo namaakt om er geld mee te verdienen met andere materiaal keuze en uurwerk is geen hommage in mijn ogen.

Dat doe je maar voor 1 zaak. Dollars :dollar:

Als Kikuchi Nakagawa zelf nou een goedkopere versie uitbrengt met ander uurwerk kun je het wellicht een hommage noemen.

1 like

Mochten ze er een namaak mechanisch kaliber ingestopt hebben dan ging je pas echt boos zijn :smile:
´
Sorry voor de flauwe opmerking. Maar ik begrijp je standpunt.

1 like

:smiley:

Ik word niet zo snel boos hoor. :wink: het is alleen maar een mening.

1 like

Wat het ook is volgens de reacties :laughing:,ik vind het een heel mooie horloge ook de kleur prachtig, veel draagplezier :ok_hand:

2 likes

Als je op deze manier rapporteert over een ‘homage’ (ik blijf twijfelen over de toepasselijkheid van de term, maar accepteer dat er een losse definite bestaat die we allen begrijpen op eigen wijze) dan kan ik ook genieten van jouw genot. Overigens, over genot gesproken, die caseback was onverwacht en dat in combinatie met ‘nat en straf’. Ben wel benieuwd wat ze daartoe heeft bewogen bij Ixdao. Daarnaast blijf ik het waarderen wanneer duidelijke pogingen worden ondernomen om toch iets nieuws, fris, en anders aan te bieden in horloge-ontwerp. Inspiratie uit het verleden blijft onvermijdelijk, maar wat verstaan wordt onder een ‘homage’ blijft meer binnen algemeen verwachte de lijntjes kleuren. Omdat er zoveel ontwerppatronen al tig keer naar eigen inzicht zijn uitgevoerd, vind ik het dan minder storend. De vraag is dan of het dure origineel hier niet eigenlijk ook een homage is aan dat ontwerppatroon.

1 like

Wat deze betreft, elders besproken:
Het origineel is een homage (elementen gebruikt van / geinspireerd door een ander ontwerp, niet nagemaakt) aan een vintage patek, met speake marin wijzers.
Dit is een kopie / clone van het ‘origineel’ met een ander merk op gekleefd.

Wettelijk geen “fake” / vervalsing denk ik, ik zou tevens argumenteren dat de ontwerper / assembleur van het “origineel” ook niet kan claimen het intellectueel eigendom te bezitten in dit geval.
Denk wettelijk gewoon best safe, dit. Maar dus ook gewoon goedkope kopie van iets duurder met een ander logo.

Het blijft een heel mooi horloge (met een net door de beugel kunnende kont achterkant).

2 likes

Tof horloge, aparte kleurstelling en een achterkant met een kwinkslag. Heerlijk is dat.
Geniet ervan :blush:

1 like

:popcorn: