Een witte raaf gevonden ?

Zoals wellicht bekend, heb ik uit verschillende grabbelbakken op de rikketik een aantal projectjes gekocht. Een van deze projecten heb ik vanavond na mijn werk eens nader bekeken.

Het merk is Donada. Dat was een merk van Walter Racine en die beroemde achternaam kennen we. Zijn oom was Ariste Racine en met de achternaam van achter naar voor geschreven komen we uit bij Enicar.
Maar met Enicar heeft dit horloge echter niet veel gemeen. De horloges van Walter Racine zaten duidelijk in een heel ander, veel goedkoper, segment.

Enfin, dit horloge komt ook van de rikketik en liep niet. Ik heb het dan ook voor een grijpstuiver kunnen kopen, gewoon om weer wat te doen te hebben en omdat ik het leuk vind om het proberen te repareren. Ik wist dat deze Donada een penanker uurwerk heeft, maar deze is een automatic en de combinatie penanker en automatic zie je niet zo heel veel. Ik ken ze eigenlijk alleen van Ronda en dacht dus dat hier ook een zgn. Rondamatic in zou zitten. Dat bleek niet het geval.
Het uurwerk was erg vervuild, maar er was niks kapot.

Om dit horloge gaat het.

Het automatic uurwerk dat onbekend was voor mij.

Na het afnemen van de wijzers en wijzerplaat geeft hij zijn ware identiteit prijs.
Het blijkt een Brac 117 te zijn

We gaan deze viezerik maar eens verder ontleden. Hier is de automatic module verwijderd.

Het grappige is dat dit goedkope penankertje een automaat heeft die naar beide kanten opwindt en dat was destijds niet altijd vanzelfsprekend. Het is allemaal simpel gemaakt, maar het werkt.

Ook na het verwijderen van de tandwielen en veerton zie je veel vuil

Na het reinigen is alles mooi schoon en dat werkt een stuk prettiger.

Van de verdere montage heb ik vergeten foto’s te maken :roll_eyes: omdat ik zo geconcentreerd bezig was. Wel heb ik een kort filmpje van het lopende uurwerk voordat de automaat module gemonteerd is.

Daarna heb ik de automaat module gemonteerd.

Dit uurwerk is voor een penanker goed gebouwd en is eigenlijk qua opbouw gelijk aan een goed normaal Zwitsers uurwerk. Er zitten ook genoeg robijnen lagertjes in.
Ik sprak in de titel over een witte raaf…dat is omdat zowel Ranfft als 17jewels dit uurwerk niet in hun overzicht hebben opgenomen.
Ik vind het leuk om dan zoiets gerepareerd te hebben. Ik heb de kast verder ontdaan van het kleine beetje doublé dat er nog op zat. Het plexiglas heb ik gepolijst en met een nieuw bandje ( dat net zo duur was als het horloge :rofl:) is ie weer compleet.
Ik zal morgen eens kijken of ie een beetje op tijd wil lopen tijdens mijn normale bezigheden. Ik draag hem nu een tijdje en tot nu toe loopt ie spot-on.

Het eindresultaat.

103 likes

Altijd smullen dit soort topics :ok_hand:t2:
Ziet er goed uit, respect

2 likes

Tof, heel leuk om te lezen en te zien! :+1:t2:

1 like

Mooi om te zien hoe je dit horloge hebt kunnen opknappen. Ik zou het graag willen kunnen/leren. Veel draagplezier!

1 like

Zo schuilt er in een witte raaf toch een mooi uurwerkje :grin: :+1:t2:

1 like

Mooi man! :ok_hand: Dankje voor het delen.:slightly_smiling_face:

1 like

Gaaf resultaat en ook tof dat je blijkbaar een uniek uurwerkje hebt.

Ik begin steeds geĂŻnteresseerder te worden in de rikketik grabbelbakken. Ben een liefhebber van het segment. Leuk opknappen en met 15 euro doorverkoop nog een paar euro overhouden voor het volgende horloge.

Bram

2 likes

Super! Speciaal dingetje. En voelt driedubbel zo goed als je weet dat je wellicht één van de laatste (als het al niet dé laatste is) terug een derde/vierde/zeventiende leven hebt bezorgd. :ok_hand:t2:

2 likes

Leuk ding en mooi omschreven :ok_hand:t3:

1 like

Goed opgeknapt :+1:

1 like

Een woord……TOF.

1 like

altijd leuk zulke verslagen.

1 like

Leuke hobby hoor. Mooi resultaat en leuk verslag. Veel plezier ermee.

1 like

Gaaf hoor! Mooi werk. Kast lijkt een beetje op een oris divers 65, qua lugs.

1 like

Mooi opgeknapt weer; dank voor het delen en veel plezier met het resultaat :+1:

Dat zegt niet zo heel veel. Ze heb ik de nodige Tissot’s liggen met kaliber 19.4, en daar geldt dat ook voor. Maar echt zeldzaam zijn die toch niet :grin:

1 like

Deze topics zijn het hoogtepunt van het forum, ontzettend gaaf dat je dit deelt met ons. Wat een bijzonder uurwerk! :blush: :+1:

2 likes

Op het Duitse Uhrforum is iemand die zo’n Brac 117 heeft in niet lopende staat. Hij wil hem gerepareerd hebben, maar kan niet aan de juiste onderdelen komen en hij is toch al een tijd aan het zoeken.
Dus ze zijn wel redelijk zeldzaam.
Niet dat ie nu veel waard is.
Ik heb nu van een horloge van een tientje, een horloge van 2 tientjes gemaakt maar daar gaat het mij niet om.

8 likes

Dat geloof ik gelijk, dat wilde ik ook niet ontkrachten :+1:
Wat ik alleen maar zeggen wilde is dat Dr. Ranfft niet zo heel compleet is :blush:

1 like

Leuk dat je dit zo in detail deelt, er bijzonder om dit zo te lezen :+1:

1 like

Gaaf! Altijd fan van dit soort topics! Hoe heb je de kast behandelt om de double eraf te krijgen?

Ben benieuwd.

:smiley:

1 like