Zoals wellicht bekend, heb ik uit verschillende grabbelbakken op de rikketik een aantal projectjes gekocht. Een van deze projecten heb ik vanavond na mijn werk eens nader bekeken.
Het merk is Donada. Dat was een merk van Walter Racine en die beroemde achternaam kennen we. Zijn oom was Ariste Racine en met de achternaam van achter naar voor geschreven komen we uit bij Enicar.
Maar met Enicar heeft dit horloge echter niet veel gemeen. De horloges van Walter Racine zaten duidelijk in een heel ander, veel goedkoper, segment.
Enfin, dit horloge komt ook van de rikketik en liep niet. Ik heb het dan ook voor een grijpstuiver kunnen kopen, gewoon om weer wat te doen te hebben en omdat ik het leuk vind om het proberen te repareren. Ik wist dat deze Donada een penanker uurwerk heeft, maar deze is een automatic en de combinatie penanker en automatic zie je niet zo heel veel. Ik ken ze eigenlijk alleen van Ronda en dacht dus dat hier ook een zgn. Rondamatic in zou zitten. Dat bleek niet het geval.
Het uurwerk was erg vervuild, maar er was niks kapot.
Om dit horloge gaat het.
Het automatic uurwerk dat onbekend was voor mij.
Na het afnemen van de wijzers en wijzerplaat geeft hij zijn ware identiteit prijs.
Het blijkt een Brac 117 te zijn
We gaan deze viezerik maar eens verder ontleden. Hier is de automatic module verwijderd.
Het grappige is dat dit goedkope penankertje een automaat heeft die naar beide kanten opwindt en dat was destijds niet altijd vanzelfsprekend. Het is allemaal simpel gemaakt, maar het werkt.
Ook na het verwijderen van de tandwielen en veerton zie je veel vuil
Na het reinigen is alles mooi schoon en dat werkt een stuk prettiger.
Van de verdere montage heb ik vergeten foto’s te maken omdat ik zo geconcentreerd bezig was. Wel heb ik een kort filmpje van het lopende uurwerk voordat de automaat module gemonteerd is.
Daarna heb ik de automaat module gemonteerd.
Dit uurwerk is voor een penanker goed gebouwd en is eigenlijk qua opbouw gelijk aan een goed normaal Zwitsers uurwerk. Er zitten ook genoeg robijnen lagertjes in.
Ik sprak in de titel over een witte raaf…dat is omdat zowel Ranfft als 17jewels dit uurwerk niet in hun overzicht hebben opgenomen.
Ik vind het leuk om dan zoiets gerepareerd te hebben. Ik heb de kast verder ontdaan van het kleine beetje doublé dat er nog op zat. Het plexiglas heb ik gepolijst en met een nieuw bandje ( dat net zo duur was als het horloge ) is ie weer compleet.
Ik zal morgen eens kijken of ie een beetje op tijd wil lopen tijdens mijn normale bezigheden. Ik draag hem nu een tijdje en tot nu toe loopt ie spot-on.
Het eindresultaat.