Omdat ik én een horloge gek én een 3D-print freak ben (je moet voor beide hobbies wel een beetje gek zijn namelijk) heb ik onlangs mijn eigen horloge geprint op mijn 3D-printer.
En ik ben eigenlijk best wel tevreden met het resultaat. Ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Voor de duidelijkheid, de kast heb ik niet zelf ontworpen, maar van James Cox, een andere horloge/3D print enthousiast, zie https://theprintablewatch.com/
Hij verkoopt zowel horloge ontwerpen als setjes om zelf een horloge in elkaar te zetten.
In dit geval heb ik het ontwerp van hem gebruikt en dat zelf aangevuld met een wijzerplaat, wijzers en een NH35 uurwerkje van Ali.
Met name het ‘gepriechel’ om de wijzers, en speciaal de secondewijzer goed op de centrale as te krijgen en vervolgens de stem op de juiste lengte (voor de scherpe kijkers, dat laatste is dus niet helemaal goed gelukt), is best een ontdekkingsreis.
De band (of bracelet) heb ik wel zelf ontworpen en geprint. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van PiP oftewel print-in-place, dat wil zeggen dat je een ontwerp maakt met meerdere losse onderdelen maar, zoals hier, de links en endlink met elkaar verbonden met een pen-en-gat verbinding, en die vervolgens in één keer print in de hoop dat de losse delen uiteindelijk vrij kunnen bewegen.
Ik moet zeggen dat er uiteindelijk best een stevige en soepele band uit gekomen is.
En dan moet er ook een behoorlijke sluiting komen natuurlijk. Want het geheel is wel niet al te kostbaar, maar je wilt je horloge niet verliezen.
Na enig denk- en probeerwerk heb ik een ontwerp gemaakt met 2 magneetjes en een extra beugeltje om de boel goed bij elaar te houden.
Tot zover mijn ervaringen met het zelf printen van een horloge met band.
Het volgende avontuur is een zelf ontworpen en geprinte watchwinder. Als er belangstelling voor is laat ik dat resultaat hier ook zien.