Een Zenith El Primero; echt of fake of een frankenwatch?

Beste mede forumleden, ik heb onlangs een Zenith El Primero gekocht echter begin ik steeds meer te twijfelen of dat dit wel een echte Zenith is en niet een replica of een frankenwatch.

Kunnen jullie mij je advies hierin geven? Het zou gaan om jaren 70 model.

1 like

Ik heb zelf weinig verstand van vintage EP’s, maar wat is het waardoor je zelf twijfelt?

2 likes

Kroon is niet gesigneerd, caseback hoeft dus niet perse en de wijzerplaat heb ik mijn twijfels omdat de tachymetre zwart is en dat wat ik zie, zijn ze allemaal wit en het in uurwerk ontbreken een aantal referentie nummers.

Mss je screensshots op formaat snijden :face_with_raised_eyebrow:

4 likes

Vooral die tachymetre valt op, die combinatie klopt zeker niet.

Ik heb er ook geen verstand van, maar snap wel je twijfel! Sterkte met het onderzoek :face_with_monocle:

Hoi Denny,

De Tachtymeter is zeker verdacht.

Ook het uurwerk ziet er “simpel” uit.

Ik zie geen “column wheel”, dat moet wel. Jij?

Een eenvoudige test zou zijn om ‘m ergens op een Timegrapher te leggen. De 36.000 beats per uur (10 per seconden) zullen de meeste nep-uurwerken niet hebben. Klinkt het horloge (veel) sneller dan je andere horloges?

Ik heb hem net gekocht en moet het nog krijgen. Die test kan ik dus helaas niet doen. Ik heb vorige een Rolex gekocht die bij aankomst nep was, waardoor Paypal mijn geld voor 6 maanden blokkeerde en ik moest de taxatiekosten uit eigen zak betalen. Dat probeer ik nu te voorkomen. Vandaar dus de vraag hier. Het uurwerk komt bijna overeen met andere zenith uurwerken echter the referentie nummers ontbreken en wekt zorgen bij mij.

Maar zie je een “column wheel”?

Als je erop klikt, openen de foto’s zich.

Niet nee, maar zie ook geen verschil met het origineel

Waar zou het dan moeten zijn?

https://k8q7r7a2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2018/07/Zenith-El-Primero-History-In-Depth.jpg

Hier onderaan, was vroeger alleen geen blauwe denk ik

Of de camera even op verhouding 4x3 zetten.
Ik zie ook alleen maar witte vlakjes. Die lijken me me echt. :joy:

1 like

Uurwerk is goed. Column wheel zit onder de rotor. Deze wijzerplaat kwam in de jaren '70 voor. Hij lijkt me ge-recased aan de tachy te zien. Good luck!

2 likes

Hoi Arjen, wat bedoel je met “gerecased”? Verder betaalde ik €900 ervoor. Is dit het waard? En wat moet er aan gebeuren om het goed te krijgen?

Misschien toch alleen een verkeerde tachy ring. Zo vind je dit model op internet, met een constrasterende kleur.

2 likes

Dus jij denk dat dit een originele zenith is? Ondanks dat bepaalde markeringen niet in het uurwerk zitten? Is de tachyring makkelijk te vinden en is het €900 waard?

Prachtig horloge. Alleen die tachy-ring die stoort wel behoorlijk, inderdaad. Zwart op zwart. Als het al klopt, Niet zo mooi.

900 euro is echt een schijntje voor een vintage primero. Zelfs al zouden bepaalde onderdelen niet kloppen

1 like

Ik zie dit model in twee varianten. Met een donkere tachyring hoort bij een horloge met donkere wijzerplaat, en met een lichte wijzerplaat hoort een lichte tachy ring. € 900,- lijkt me goedkoop, er van uit gaande dat alleen de tachy ring niet klopt.