Een Zenith El Primero; echt of fake of een frankenwatch?

Beste mede forumleden, ik heb onlangs een Zenith El Primero gekocht echter begin ik steeds meer te twijfelen of dat dit wel een echte Zenith is en niet een replica of een frankenwatch.

Kunnen jullie mij je advies hierin geven? Het zou gaan om jaren 70 model.

1 like

Ik heb zelf weinig verstand van vintage EP’s, maar wat is het waardoor je zelf twijfelt?

2 likes

Kroon is niet gesigneerd, caseback hoeft dus niet perse en de wijzerplaat heb ik mijn twijfels omdat de tachymetre zwart is en dat wat ik zie, zijn ze allemaal wit en het in uurwerk ontbreken een aantal referentie nummers.

Mss je screensshots op formaat snijden :face_with_raised_eyebrow:

4 likes

Vooral die tachymetre valt op, die combinatie klopt zeker niet.

Ik heb er ook geen verstand van, maar snap wel je twijfel! Sterkte met het onderzoek :face_with_monocle:

Hoi Denny,

De Tachtymeter is zeker verdacht.

Ook het uurwerk ziet er “simpel” uit.

Ik zie geen “column wheel”, dat moet wel. Jij?

Een eenvoudige test zou zijn om ‘m ergens op een Timegrapher te leggen. De 36.000 beats per uur (10 per seconden) zullen de meeste nep-uurwerken niet hebben. Klinkt het horloge (veel) sneller dan je andere horloges?

Ik heb hem net gekocht en moet het nog krijgen. Die test kan ik dus helaas niet doen. Ik heb vorige een Rolex gekocht die bij aankomst nep was, waardoor Paypal mijn geld voor 6 maanden blokkeerde en ik moest de taxatiekosten uit eigen zak betalen. Dat probeer ik nu te voorkomen. Vandaar dus de vraag hier. Het uurwerk komt bijna overeen met andere zenith uurwerken echter the referentie nummers ontbreken en wekt zorgen bij mij.

Maar zie je een “column wheel”?

Als je erop klikt, openen de foto’s zich.

Niet nee, maar zie ook geen verschil met het origineel

Waar zou het dan moeten zijn?

https://k8q7r7a2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2018/07/Zenith-El-Primero-History-In-Depth.jpg

Hier onderaan, was vroeger alleen geen blauwe denk ik