Mechanisch heeft zijn nukken, tekortkomingen en een eigen karakter.
Kennelijk vinden wij mannen dat toch interessanter dan
een ijzig precies lopende quatrz.
Waar kennen we dat ook al weer van?
Grt.
Mechanisch heeft zijn nukken, tekortkomingen en een eigen karakter.
Kennelijk vinden wij mannen dat toch interessanter dan
een ijzig precies lopende quatrz.
Waar kennen we dat ook al weer van?
Grt.

Goeie!
Voor mij alleen automaat of handopwinder, geeft een soort karakter en emotie aan een horloge, het gevoel dat alles samen gaat door de verkregen energie vind ik prachtig. Ik vind de âgebrekenâ zoals niet helemaal perfect acuraat lopen, stil vallen na een bepaalde periode , het smorgens opwinden en periodieke onderhoud juist de redenen om voor automaat te gaan.
In het begin moest het bij mij ook per sé een automaat zijn, later ben ik handwinders erg gaan waarderen in dressers, akelig precies soms een handwinder.
Nu heb ik soms het idee waarom wil ik liever een automaat? als je een duiker bijvoorbeeld als hardcore beater gaat gebruiken is quartz op termijn eigenlijk een logische keuze.
Nu kan ik quartz horloges zeker wel waarderen.
Bepaalde quartz uurwerken hebben trouwens ook een hele gelijkmatige sweep secondhand dat vind ik ook erg mooi, eigenlijk het beste van 2 werelden hele mooie sweep plus erg precies qua afwijking voor zover daar nog over te spreken is, sommigen hebben een afwijking van minder dan 10 sec in een jaar!
De Bulova Snorkel die SuperC te koop had op het forum vind ik een mooi voorbeeld van een betaalbare quartz met een sweep secondhand.
Groeten,
Noel.
Ik vind sommige quartz ook best mooi, zoals de nieuwe vic INOX, Mijn voorkeur gaat ook uit naar een automaat(meer gevoel bij)
en in de meeste gevallen is het horloge ook dikker(automaat) en aangezien ik nogal stabiel van formaat ben,staan de meeste Quartzen nogal iellig.
Mechanisch heeft zijn nukken, tekortkomingen en
een eigen karakter.Kennelijk vinden wij mannen dat toch interessanter
dan
een ijzig precies lopende quatrz.Waar kennen we dat ook al weer van?
Grt.
Net zoals ik liever een zenuwachtige hoogtoerig benzine motorblok in mijn auto het met ellendige carburateurs of desnoods met throttlebodies i.p.v.een soepel lopende Tesla die van 0-100 is 3,7sec. doet.
het gaat om beleving!
+1 , net zoals we nu met ze alle nog negatief doen over Smartwatches, kwestie van tijd dat
âŠ
Ik heb een keer met een Tesla mogen rijden en ik kan je verzekeren dat dat wel een belevenis is.
Trekt net zo hard naar de honderd als mijn motor en dat met een klein fluittoontje en meteen power.
Heb ook gereden in een Benz 63 AMG, net zo een grote belevenis, maar anders, dat gaat met een brul.
Allebei een enorme fun factor.
groetjes Lenno
Het gaat bij mede om t nostalgische idee dat mechanische uurwerkjes door zwitserse boeren op n zoldertje werden gemaakt, het eeuwigheidsgevoel v n mechanisch wat soms al generaties mee gaat, t onafhankelijksheidsprincipe v n mechanisch horloge wat niet telkens n vers batterijtje nodig heeft, n kleine mechanisch wereldje waarin alles precies goed werkt, etc. En n stukje dat door gewoon te bewegen je horloge opgewonden kan worden. Ik vind n wobble daarom ook geen probleem.
Werk merk ik dat ik n handopwinder ook zo zn voordelen vind hebben. Zo heb ik als slaaphorlogen pellikaan. Voor t slapen gaan en hij loopt weer door. Terwijl bij nnautomaat ik niet precies weet hoe vol ie is (zonder gangreserve) en handmatig opwinden ervan vind ik niet zo soepel gaan.
Betekent t dat ik quartz heb afgezworen? Niet helemaal. T mag quartz zijn, maar dan moet t wel iets extraâs hebben dan alleen nauwkeurigheid. 5 min in de plus per maand vind ik geen groot probleem.
Met extraâs bedoel ik dan schokbestendigheid bij n gshock bijv, maar ook rc, gps, abc, gsm, smatwatch, etc. Wel hoop ik dat ie v zn energie niet afhankelijk is v n batterij of stopcontact, door bijv solar of kinetic. Vooral op vakantie vind ik t prettig om de functies te kunnen gebruiken, zonder zorgen te hebben over n leeg batterijtje.
Het gaat bij mede om t nostalgische idee dat
mechanische uurwerkjes door zwitserse boeren op n
zoldertje werden gemaakt
Ik begrijp dat jij een forse collectie (Zwitserse) horloges hebt. Wed er op dat er geen door âzwitserse boeren op 'n zoldertjeâ is gemaakt. Dat was 150 jaar geleden wel anders ;).
Er is een persoon, ergens in oost Europa die uurwerkjes maakt van hout.
Hij zaagt zelf het benodigde wortelhout in de diepe wouden van�
Grt.
Ik begrijp dat jij een forse collectie (Zwitserse)
horloges hebt. Wed er op dat er geen door
"zwitserse boeren op 'n zoldertje" is gemaakt. Dat
was 150 jaar geleden wel anders ;).
Gaat om t idee heh 
Maar t is n combinatie v factoren.
Er is een persoon, ergens in oost Europa die
uurwerkjes maakt van hout.
Hij zaagt zelf het benodigde wortelhout in de
diepe wouden van�Grt.
En dan niet zomaar uurwerkjes, maar zels n toubillon.
Vooropgesteld, ik hou van duikers. Robuuste toolklokken.
Een automaat trekt mij om twee redenen aan: hij blijft vanzelf lopen als je hem elke dag draagt, en een automaat heeft een schroefkroon, blijft water en rommel lekker buiten. Een schroefkroon op een handopwinder is zo versleten (als het al bestaat). Technisch âklopt het nietâ voor mij.
Voor een quartz geldt voor mij eigenlijk hetzelfde. Onnodig om elke paar jaar de batterij te moeten laten vervangen. Is toch altijd op het moment dat het niet uitkomt. Zonnecelletje erin, en hij hoeft niet meer open.
(ik snap dus ook niet waarom een Sinn UX geen solar heeft)
Een handopwinder zou ik nog wel willen, maar dan mag deze beslist geen datum aanduiding hebben.
Max kool schreef :
Een schroefkroon op een handopwinder is zo versleten (als het al bestaat).
Valt wel mee hoor de schroefkroon van mijn Vostok Komandirskie handopwinder gaat al minimaal 25 jaar mee ::o
Ja ongelofelijk, en dat iemand daar aan begint!
Zijn prijzen zijn relatief zeer laag in vergelijking
met âdure merkenâ die vaak hightech ( dus grote stappen snel thuis )
en in serie produceren.
Grt.
Ik heb een keer met een Tesla mogen rijden en ik
kan je verzekeren dat dat wel een belevenis is.
Trekt net zo hard naar de honderd als mijn motor
en dat met een klein fluittoontje en meteen power.Heb ook gereden in een Benz 63 AMG, net zo een
grote belevenis, maar anders, dat gaat met een
brul.
Allebei een enorme fun factor.groetjes Lenno
Daar gaat het om, je persoonlijke beleving.
De één vind inderdaad die Tesla, machtig en voor de ander moet het naar benzine en ruiken.
Ik ga dan persoonlijk voor de techniek van de otto.
Een voordeel heeft het mechanische horloge wel en dat is dat bij een atoom aanval er een elektromagnetische puls ontstaat die alle quartz horloges stil laat staan maar de mechanische horloges lopen rustig doorâŠdenk ikâŠmaar of je daar nog wat aan hebtâŠ
Ik denk dat er wel meer stil gaat staan:
Internet, energie/watervoorziening, voedselaanvoer, autoâs en openbaar vervoer, vliegverkeerâŠect.
In 1 klap terug in de middeleeuwen.X(:~(
nou, zeg maar prehistorie maar dan nog een graadje erger.
Een mechanische klok kan de apocalyps overleven maar
aan een klok heb je niet veel want het blijft jaren lang nacht.
Met de kippen op stok dus, oh nee, die zijn er ook niet meer.
Nee, dan liever een voltreffer.
Grt.
Een voordeel heeft het mechanische horloge wel en
dat is dat bij een atoom aanval er een
elektromagnetische puls ontstaat die alle quartz
horloges stil laat staan maar de mechanische
horloges lopen rustig doorâŠdenk ikâŠmaar of je
daar nog wat aan hebtâŠ
dan moet je je automaatje waarschijnlijk wel eerst demagnetiseren en dat apparaatje waarop je je klokje dan moet demagnetiseren werkt dan ook niet meer :#