Ik had ooit een baan als inkoper (1988), en moest daar ooit geheugenchips regelen in een tijd dat dit heel moeilijk te krijgen was. Het enige dat ik kon vinden was milspec, en deze reepjes waren geheel in een metalen behuizing ondergebracht, om de invloed van EMP zoveel mogelijk te beperken (en toen stond ineens het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken en dat van defensie op de stoep, serieus, wat ik met die milspec chips van plan was)
De daarop volgende jaren heb ik elke dag aan militaire electronica gesleuteld, en ook deze was goed doordacht tegen de invloed van EMP. Van het materiaal en de vorm van de behuizing, tot aan de keuze en layout van de componenten.
en een automaat heeft een schroefkroon, blijft
water en rommel lekker buiten.
Niet altijd, maar de meeste automatische duikers hebben het inderdaad wel. Precies de reden waarom ik een automatische duiker voor m’n werk kies.
Een schroefkroon op
een handopwinder is zo versleten (als het al
bestaat). Technisch “klopt het niet” voor mij.
Behalve die Rus ook de Italiaan: Panerai Radiomir. Voor mij klopt het historisch gezien wel. Destijds waren 't handopwinders. En de Radiomir was een vroege Marine klok, dus een schroefkroon was wel zo fijn om per ongeluk openen van de kroon tegen te gaan.
Maar ik snap wat je bedoelt. Ik zou het normaal ook niet praktisch vinden. Het is meer dat het bij deze klok hoort, dat ik 't leuk vind.
dan moet je je automaatje waarschijnlijk wel eerst
demagnetiseren en dat apparaatje waarop je je
klokje dan moet demagnetiseren werkt dan ook niet
meer :#
Ja, sommige componenten zullen bestand zijn tegen zware EMP.
Maar helaas hebben we te maken met een hele reeks componenten
die dit niet zijn, in een schier oneindige keten zoals we die
kennen in de internet-hardware, satelliettechnologie en industrie.
Daar nu zitten veel zwakke schakels, alle noodaggregaten en andere voorzieningen ten spijt.
Sommige defensie onderdelen zullen misschien nog kunnen beschikken over communicatiemiddelen,
maar wat het nut hiervan dan nog is…weet niemand.
Een scenario dat zich hopelijk nooit zal voltrekken, daar had zelfs
Darwin nooit van gedroomd.
Qua horloge zou dan dit mijn keus zijn: ( mijn pre apocalyptische SKX007 )
Gewoon een kinetic in een metalen doosje bewaren
dan kun je na doomsday weer optijd op je werk
komen.
Hennie Schreef:
Na doomsday zullen de overlevenden de doden
benijden.
Hahaha ik vind dit prachtige humor! Geweldig!
OT: voor mij geen Quartz meer, de gedachte van een printplaatje met een batterij in je horloge is voor mij helemaal passé. Ik heb nog wel wat quartzen, maar sinds m’n grail in huis is heb ik alleen tijdens het sporten en klussen nog een ander horloge gedragen, wel allemaal automaat.
Ik persoonlijk ben voor de solar versie voorlopig, puur en alleen omdat die “automatisch” opgeladen wordt en dus blijft lopen.
Dit is allemaal te weerleggen, dat weet ik, maar zo denk ik.
Jaren geleden (net na vroeger) droeg ik altijd quartz horloges, maar die krengen hadden de onhebbelijke gewoonte om kort na elkaar te stoppen en als je dan zoals ik voor langere tijd van huis was, (op zee) kocht je daar maar weer een ander horloge voor dagelijks gebruik en liet ik in NL de batterijen vervangen en op waterdichtheid testen.
Daardoor ook een dure grap, dus over op automaat.
Op zich ook heel erg mooi, maar vooral als je ze dagelijks blijft dragen en als ze dan ook nog een titanium geschroefde kroon hebben wordt je helemaal niet blij als je die gelijk moet zetten, want ik was telkens bang dat ik het stuk zou maken.
Zelf kan ik geen horloge servicen, dus voor mij is de techniek meer een idee dan een must.
Zoiets als een sportwagen met een geweldige motor onder een doorzichtige kap bezitten, waar je als eigenaar alleen maar naar de motor mag kijken, en niet aankomen.