Eens maakte Invicta eigen uurwerken

Laatst kwam ik op een stuk van iemand. Dit heb ik ook weleens ergens anders gevonden in een boek over horloges. Maar er zitten dus wat feitjes die ik voor het leuke zou willen checken of ze waar zijn.

Invicta werd in 1837 opgericht door Raphael Picard in La Chaux-de-Fonds. Zijn zonen waren aan het einde van de negentiende eeuw leidinggevend aan het bedrijf onder de naam Les Fils de R. Picard (de zonen van R. Picard). Het was een productie, die zijn eigen bewegingen maakte in Delémont en Le Locle, en aan het begin van de twintigste eeuw was een van de beroemdste kaliber van het bedrijf een minieme repeater, waaraan een chronograaf kon worden toegevoegd, genaamd Invicta.

image

Het schijnt dat andere bedrijven zoals Omega en Lemania gebruik maakte van dit kaliber. Uiteindelijk werd de naam van het kaliber vervolgens gebruikt voor het bedrijf zelf.



De Invicta Chronomontre werd gepatenteerd door Henri Jacot-Guyot, horlogemaker uit Neuchâtel, op 24 maart 1932.
Het is een rechthoekig horloge met een kroon en een enkele duwer die in feite een hendel is.

image

Hoewel het horloge “Chronomontre” heette toen het in 1933 op de beurs van Basel werd gepresenteerd, was de naam op de wijzerplaat “Chrono-Sport”. Hier de 2 bekende versies:

Er zijn 2 tellers op de wijzerplaat: op 6 is het een 30 min teller en op 12 heeft de teller 2 functies. In een klein venster is er een schijf die draait wanneer de chronograaf start. Het is een teller van één minuut. Maar er is ook een hand die met de schijf werkt, maar niet met dezelfde snelheid: deze maakt een volledige draai (tegen de klok in) in 10 seconden en kan dus 1/5 seconde aangeven.
Het kaliber is een rechthoekige 8,5 / 12 lignes met het chronograafmechanisme onder de wijzerplaat.

Bron:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=2454562&rid=0

Wat ik mij afvraag: waar zijn die andere merken die dus gebruik maken van dit uurwerk wat Invicta fabriceerde.

28 likes

Leuke en interessante informatie, dankjewel voor het delen.

1 like

Wel mooi dat Invicta begonnen is als (uiteraard inhouse) caliber !
Daar zouden veel merken jaloers op mogen zijn.
Bij iedereen die onze hobby deelt zou Invicta op de waarderingsladder moeten stijgen, zelfs voorbij dat Engelse plakmerk dat pas sinds een jaartje of 25 ‘inhouse’ geworden is door de caliberleverancier te kopen…

2 likes

Zucht. Altijd gaat het maar over het I-woord op het forum. Ik word daar zo ziek van!

Neee, geintje natuurlijk, maar zie je nu hoe sneu dit is :upside_down_face:

5 likes

Thomas Earnshaw?

1 like

Denk je dat sommigen hier dat ook niet denken na Rolex topic nummer 468.374?

Ik vind het best interessant deze informatie. Ongeacht het merk…

4 likes

Sowieso een merk met veel verborgen schoonheid en heritage. Wist je bijvoorbeeld dat er heuse Invicta Games bestaan?

Dat is een wedstrijdje zo snel mogelijk een zo wanstaltig mogelijke Rolex hommage maken. :joy:

9 likes

Haha ik denk dat je het sarcasme een beetje mist. Vaak is het @Chillekasper die weer roept dat iets een Rolex topic wordt. Dus @Flipperkast speelt de bal even subtiel terug.

Waarom leg ik dit uit?!

4 likes

Je hebt gelijk zo nu en dan gaat het over dit merk op dit forum. Maar ikzelf doe dit eigenlijk alleen vanuit enthousiasme. Maar als ik je eerlijk mag vragen: vind jij dat het te veel over I gaat?

Zo veel sarcasme, zo weinig tijd

4 likes

Zeg ik dat echt zo vaak? Ow… ik zal er eens op letten.

1 like

:joy:

Was dat het sport evenement waar Matt Damon toen aan mee deed?

3 likes

Goh, wat is Obama snel oud geworden hè.

7 likes

Deed ie mee met de springboks?

Het meest ingewikkelde zakhorloge dat ik ooit in handen had; full calendar, minute repeater, chronograaf en maanfase was een Invicta. Echt een heel bijzonder ding.

Maar dat neemt niet weg dat ik het huidige Invicta totaal niet kan waarderen…

6 likes

Eigenlijk hadden ze op hun hoogtepunt moeten stoppen

5 likes

Is volgens mij toch ook gebeurt, tot er een of andere investeerder er brood in zag.
Een hoop bagger maakt maar wel met heritage

3 likes

Heeft deze WW1 Invicta een inhouse caliber ?
Nu op Ebay

4 likes

Geen idee maar zo’n oud beestje zou ik uit voorzorg wel alleen inhouse dragen.:wink:

2 likes