Ik lees ontzettend veel over ‘duikers’. Er schijnen veel duikers te worden gekocht, gedragen/ verzameld. Voor een sport- of profduiker is een goed duikershorloge natuurlijk een must en ik snap dat je je hobby/beroep op die manier ook wel boven water wil etaleren met een mooie Oris, Tag Heuer, Omega, Tudor of zo… Maar wat maakt het de overigen (en waarschijnlijk de meerderheid) eigenlijk uit of je er 50 of 500 mee onder water kunt? Ik vraag me dus af waar de kick zit in een dergelijk horloge… Misschien voor velen een retorische vraag, maar ik ben toch benieuwd naar de antwoorden…
Ergo: waarom heb/draag jij een ‘duiker’? Greetz, Henk
Ik heb een Vostok Komandirskie, dat is mijn enige “duiker” op dit moment… hoe diep je ermee onder water kan?.. geen idee staat er niet op… “Waterdicht” dat is het enige wat erop staat…
Waarom ik em heb?.. ik vind het een mooie stoere klok…
Voor mij is het meer het idee dat het kan Duikhorloges spreken mij het meeste aan qua looks en gevoel. Bij een duiker hoort in mijn ogen dan ook een waterbestendigheid van minimaal 200m, anders klopt het beeld wat ik heb van een duiker niet meer. Het idee dat het er eventueel mee zou kunnen is voor mij de kick denk ik. Daarom zou ik bijvoorbeeld ook alleen een Speedmaster met hesalite willen. En de kans dat ik op de maan of in de ruimte kom is nog veel kleiner dan dat je me ooit 100 meter onder water zult tegenkomen
Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Jeffreyh, en trouwens, voor een sport/pro-duiker is een duikhorloge helemaal geen must (meer) daar heb je duikcomputers voor, maar als je dan toch horlogeliefhebber bent, dan maar duikklokkie als back-up. En nog heeel veel andere horloges voor alle gelegenheden, hihi, Ik heb overigens zelf een duikbrevet maar ik haal het niet in mijn hoofd om mijn Rolex om te doen, dat wordt dan “gewoon” de Magrette en die is eigenlijk veeeeel zeldzamer dan de Rolex:-)
een Duikhorloge als Backup is inderdaad zo’n gek idee nog niet… een Vulcain Cricket Nautical bijvoorbeeld?.. dat je het alarm af kan laten gaan als je weer naar boven moet?..
Gek is dat eigenlijk… Ik hoor wel meer van die reacties…" mijn rolex moet er tegen kunnen, maar nee… ik zou em niet om doen… "…
Ik zie een Rolex Submariner dan echt als “werktuig”, alsof ik een klein fortuin aan gereedschappen in mijn kist heb liggen, en ze niet gebruik omdat ze anders vuil worden… en dan maar met Kinzo sta te sleutelen…
Met een (regelmatig op waterdichtheid getest) duikershorloge weet ik in ieder geval zeker dat ik nooit gedonder krijg als vaar, zwem, snorkel, m’n auto was, de tuin sproei of de kinderen in bad doe. Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat ik bij iedere activiteit die ik gedurende de dag doe, moet nadenken of ik mijn horloge misschien moet afdoen. Een horloge dat bijvoorbeeld ‘50m waterdicht’ is, is niet echt waterdicht. Dus dit maakt voor mij weldegelijk uit. Daarnaast hebben duikershorloges (die ik heb in ieder geval) geweldige lume en dat vind ik superhandig, zijn ze erg goed afleesbaar, is de bezel handig om even snel en simpel iets te timen, zijn ze meestal lekker robuust en zien ze er gewoon geweldig uit. Je bent een man en dan wil je ook een mannelijk horloge, niet zo’n girly dresswatch!
Ik koop op uiterlijk, wanneer een bepaald model me aanstaat koop ik het om die reden, bijvoorbeeld
goede lume of een mooie band of goed contrast
en de saleprijs
de waterdichtheid zal me worst zijn zolang dat
maar minimaal 5bar is
daarbij zijn er 1000 meter duikers tekoop met leren banden, en zeg nu zelf wie gaat er nu met een leren band duiken / zwemmen ?
( misschien dat anderen een duiker kopen vanwege de draaibare bezel die ook voor andere zaken handig kan zijn, zoals een GMT bezel )
Stoer uiterlijk en extreme waterdichtheid. Heb mijn Citizen Aqualand gekocht op de Malediven, waar ik was om… te duiken Heb ook nog een Certina duikhorloge. Overigens draagt 90% van de amatuerduiker een Citizen. Dieptemeter, thermometer, Logboek etc. Perfecte back up voor een duikcomputer.
Waterdicht test is maar een moment opname, dus je weet nooit zeker of ze echt waterdicht zijn.
Uiteindelijk ga je er toch weer niet mee het water in…
Daarom heb ik zo goed als geen duikers op een paar Vostoks na
De meeste duikhorloges komen in de praktijk niet verder als een desk diver, zeldzamer is al aan het strand. Want oh wee als er een krasje van een zandkorrel opkomt.
Eerlijk gezegd zijn duikhorloges niets meer dan een gimmick geworden, een echo uit het verleden. Doet het goed in de marketing en spreekt het nostalgie gevoel aan, waar ook niets mis mee is. Echte duikers gebruiken al lang veel geavanceerdere duik computers zoals deze Suunto en vaak een G-Shock erbij als backup. Dat was mijn ervaring tenminste op vakantie in Australië. Schitterende duiklocatie daar in het Great Barrier Reef.