Eerst de werkbank, nu onderdelen....

Vandaag was het project het schoonmaken van de band van een Cartier 2701 Santos Demoiselle.

Het bandje losmaken is niet moeilijk, schoonmaken ultrasoon ook niet. De kast, tja, die moest open om goed te cleanen. Dus ik dacht even nieuwe pakkingen en kroondichtingen te gaan bestellen maar dat is nauwelijks of zelfs niet mogelijk. Kan ik die onderdelen ergens bestellen of is dit de domste post van het jaar? Bij Boley en Flume hebben ze bijna niks en wat er is is niet origineel, althans daar lijkt het op.

Tips?

Trouwens, van het kaliber 690 dat in de Cartier zit kan ik alleen plaatjes vinden, geen kaliberblad.

Is daar een bron voor?

Nee, je bent niet de enige die gekloot zit met Cartier en onderdelen vrees ik. Kijk eens op Uhren Römer | Cartier Uhren-Ersatzteile - wie weet :smile:

Je gewoon even door Cartier laten certificeren dan krijg je toegang tot alle data en onderdelen.
Kost wel wat want je moet een gediplomeerde horlogemaker zijn met ervaring, en je atelier moet aan alle eisen voor een modern atelier voldoen en daarna moet je eerst een training bij ze volgen en alle merk specifieke tools kopen bij ze.

4 likes

Eerst testen afleggen bij Richemont group, als je daar geslaagd bent naar Cartier opleiding en ongeveer 10.000 euro voor specifieke Cartier tools kopen. :sunglasses:

Onderdelen is voor de hobby horlogemaker niet meer haalbaar.

4 likes

Goede tip, eerst even de academische opleiding Cartier pakkingen vervangen.

Het is niet alleen het vervangen van de pakking. Bij deze werkzaamheden horen ook het testen van de parameters van het uurwerk, op de juiste manier verlijmen van glazen en testen van de dichtheid met professionele apparatuur. Ik vind de ironische opmerking:

dan ook niet passen. Cartier heeft, net als vele andere horlogemerken, de onderdelen levering gekoppeld aan kennis, kunde, opleiding in inrichting van het atelier.

4 likes

Nou, het was niet cynisch bedoeld hoor, maar geheel toevallig heb ik die spullen allemaal.

Wat Cartier, RLX en anderen ermee bereiken is dat allerlei bedrijven onderdelen gaan (laten) maken die dan worden gebruikt.

Dan snel aanmelden en valt de investering erg mee. Zou beginnen bij Rolex, dan ben je een van de eerste zelfstandige horlogemakers in Europa die niet werkzaam is bij een dealer. Aan werk geen gebrek!

2 likes

Nja.

Ergens vond ik de ironische opmerking “nu, ga dan maar ff Richemont certified worden als je een originele pakking wil” ook maar slap. Al is ze jammer genoeg wel correct. Het afschermen van onderdelen is geen goeie zaak voor de klant.

Ben ook benieuwd of dat ooit effectief gaat aangevochten worden - right to repair enzo:

Let op het lijntje “Access to spare parts, tools and repair information for consumers”. Hoever dat zit weet ik nog niet - maar het is bij wet gedaan met die praktijken. En dan kunnen al die merken netjes beginnen uitleveren of monsterboetes betalen. :v:t2:

Zwitserland zit natuurlijk buiten de EU dus ze “moeten” niet volgen - maar dan zou het een staartje kunnen krijgen qua recht op verkopen binnen de EU, dus da’s ook een stok achter de deur.

1 like

Je kan het ook anders bekijken:

Klant is er van verzekerd dat de werken uitgevoerd worden zoals het merk het voorschrijft, en met originele onderdelen.

De horlogemaker heeft zich bewezen bij het merk dat hij kan werken aan hun standaard.

Je hebt steeds 2 zijden aan een medaille. :1st_place_medal:

2 likes

Die zekerheid kan de klant altijd hebben. De keuze om binnen te sturen bij een officiële dealer blijft open :slight_smile: maar het is een keuze, geen verplichting.

Ja, die gaan ze dus moeten leveren aan iedereen die er naar vraagt. Dat is wel leuk dan, en zou zomaar de prijzen van officiële dealers kunnen drukken - als een “gewone” horlogemaker ook dezelfde onderdelen kan binnentrekken, dan komt het puur op het al dan niet hebben van een certificaat aan, wat meteen een pak minder excuus is voor een extravagante meerkost. Hopelijk snel in voege.

1 like

Dan ga je toch ook nog een leverancier moeten vinden die ook de specifieke tools gaat kunnen leveren, en of je dan de kosten dan wenst te doen?

Ik neem even het voorbeeld van Rado, waar je voor sommige modellen een speciale tool nodig hebt om het glas er af te persen (neen, niet dat pompje voor op de tube)

Deze is duur en ik zie nog niet elke horlogemaker deze aanschaffen.

Heb je hem niet, dan ga je beginnen prutsen en bestaat de kans dat je de ceramische kast stuk doet… stel dat die kast dan niet meer leverbaar is? Tevreden klant?

Ook om Rado weer te sluiten heb ik wel 40 verschillende stempels.

Begin er maar aan als hobby horlogemaker zonder tools of kennis van het merk.
Iedereen heeft toegang tot de examens en opleidingen, maar je moet heel wat investeren.

En dan ga je dus ook niet goedkoper kunnen werken dan een gecertificeerde, want ook jij wil je tools kunnen terug verdienen, loon uitbetalen en pand afbetalen.

3 likes

De blijkbaar goedgekeurde regel is niet voor onderdelen alleen maar ook alle specifieke tools inderdaad. Dus elke onafhankelijke horlogemaker - of particulier, maakt niet uit - moet deze vrij kunnen verkrijgen.

Tuurlijk. Maar het gaat dus een bewuste keuze worden, en een mooie gradiënt van hoe ver je wil gaan qua complexiteit van de gevraagde actie en bijhorende kost. Geen zwartwit situatie zoals waar @Eric-J nu specifiek mee zit; om een pakking voor een kast te vervangen moet je geen fortuin aan specifiek materiaal hebben.

1 like

Tot ze de prijs zien… dan hoeft het plots niet meer. En dan gaat men dus zoeken naar DIY oplossingen die onherstelbare schade kunnen teweeg brengen.

Daar ben ik niet mee eens, voor sommige horloges heb je toch de juiste materialen nodig om een kast weer te sluiten, daarom dat ik Rado er even bij betrokken heb.

Ik heb deze discussie al meermaals gehad, en ben nog steeds overtuigt, dat je zonder model specifiek gereedschap en de nodige kennis, meer schade kan toebrengen dan dat je kan herstellen.
Soms schade die tot in de 1000enden euro’s kan oplopen. Dus klant wordt hier beschermd, alsook de niet gecertificeerde horlogemaker. :sunglasses:

En hoe moeilijk is het voor een merk om onderscheid te gaan maken tussen wat een hobby horlogemaker wel kan en niet kan, wat ga je leveren en wat niet?

2 likes

Wel, die moeilijkheid is nu weggenomen. Ze moeten verplicht leveren, aan iedereen, zonder onderscheid. Handig toch. :sunglasses:

Ja, er zijn er natuurlijk altijd. Maar bijvoorbeeld die Cartier Must Vendome die ik liggen heb? Niks aan. Twee schroefjes, en geen speciale ofzo. En toch zou daar een pakking vast krijgen, automatisch een onderhoud aan €400+ betekenen (als ze er al willen aan beginnen, quid non). Dus de keuze houden is nooit een slechte zaak.

Mensen verplicht “beschermen” is het excuus dat maar al te graag aangegrepen wordt voor beperkende maatregelen :smile:

1 like

dc47424d-5dd7-480f-95fd-8bab6e610c5e

Dit is dus al geprobeerd maar zonder succes.

2 likes

Dat was 2021, de EU “Right to repair” is van april van dit jaar. En Cousins zit sowieso buiten de EU. Maar ja, tussen letter en werkelijkheid kan het wel even wringen. :slight_smile:

1 like

Dat vind ik een heel goed concept, alhoewel ik vaak het gevoel kreeg dat het ook gaat over wie de dikste portemonnee heeft. Een automatische schoonmaak machine van Elma is mooi, maar lijkt me apart om bepaalde modellen verplicht te stellen en andere af te wijzen op het moment dat het niet ten kosten gaat van kwaliteit. We kunnen allemaal een mening hebben maar het is niks anders dan een korf die in vloeistof draait, tenzij je natuurlijk met ultrasoon combi gaat gebruiken. Gebruik van bepaalde middelen lijkt mij dan wel weer goed om te standaardiseren.

Ik ben ook wel is benieuwd wat de Weishi afwijkt van de Witschi, alhoewel ik vandaag wel al begreep dat sinds kort de uitgebreide Weishi ook goedgekeurd wordt?

Ik vraag me ook af wat er gebeurd over zeg 20 jaar, als het tekort aan herstellers in de regio enorm toe neemt. Ik weet uiteraard jullie leeftijd niet maar ik ga er vanuit dat ieder een keer van zijn oude dag wil gaan genieten. Ik wil wel is zien wat die merken dan doen als mensen geen horloges meer kopen op het moment dat iedereen weet dat bijna niemand in de benelux onderdelen mag kopen…

Er zal ongetwijfeld in de toekomst veel gaan veranderen. :grin:

Welja, al afhankelijk van hoeveel die in april gestemde tekst dode letter blijft of niet. Maar tegen uiterlijk april 2026 moeten alle lidstaten dus in lokale wetgeving het onbeperkte recht op toegang tot onderdelen en gereedschap, zowel particulier als professioneel, afdwingen. En dan kan je dus vrolijk bij je lokale Rolex, Cartier of wat dan ook verdeler vragen om je onderdeel te verkopen, en bij weigering gaan de wieltjes draaien. Ik vind het een goeie zaak. En dat wil wat zeggen want ik gruwel van inmenging in marktwerking.

Neemt niet weg dat als ik een duur horloge heb, ik evengoed ook liever wat meer betaal voor gemoedsrust over de kwaliteit. Maar dat moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken. :slightly_smiling_face:

2 likes