Eerst "Echte" Aankoop, Spannend

Goedendag!

Inmiddels ben ik circa 3 maandjes actief op het forum aan het lurken. Naast mijn beeldschone Seiko’s heeft de Seamaster Diver 300 toch altijd wel een beetje aan me gevreten (o.a. sportduikerswereld). Nu heb ik een mooie deal gevonden op MP en ga ik morgen kijken (afgesproken op een centraal plekje). Vind het toch wel spannend, zonder papieren aankoop/onderhoud. Verkoper wel aan de lijn gehad, wist me behoorlijk wat te vertellen over het klokje, o.a. onderhoudshistorie, eerste eigenaar (2005) modelletje. Reviews genoeg dus voelt opzich wel right.

Hebben jullie nog tips voor mij? Dingen die goed zijn om te checken bij zo een deal.
Stel ik deze vraag overigens op de juiste plek? Of is een andere topic passender?

Anways, hopelijk als alles morgen bevalt een mooie update op deze post, fingers crossed!

15 likes

Ja: koop een full set van een betrouwbaar iemand hier op HF. En box en papieren is ook wel zeker handig/nodig als je weer een keer wilt verkopen. Helemaal als het een jong horloge is.

Neem ff iets meer tijd en koop een goeie en betrouwbare. Ze staan om de week wel te koop in de blauwe hoek hier dus veel geduld is er zelfs niet nodig.

Als je er trouwens wel écht een goed gevoel over hebt en hij ziet er top uit: go for it!

3 likes

Leuk man! Hoop dat het horloge je bevalt en je een mooie koop kunt doen.
Ik zou vooral mijn gezond verstand blijven gebruiken. Als het te mooi on waar te zijn lijkt of de verkoper maakt een vreemde indruk op je zou ik hem toch maar skippen.

Edit: men hecht altijd veel waarde aan die doos en papieren maar ik zou me daar niet al te druk over maken. Wellicht kan je een iets gunstigere deal maken zelfs. Doos en papieren ga je niet om je pols hangen. Je horloge wel. Doos en papieren kan natuurlijk ook net zo goed mee worden gerommeld. Als leek ga je dat niet zien.

Wil je echt 100% zekerheid en een vertrouwd gevoel, ga dan naar een vertrouwde (grijze) handelaar. Op het forum zitten er ook een paar waar men in de regel goede ervaringen mee heeft. Je betaalt dan natuurlijk meestal wel net ff wat meer maar dan heb je ook meer zekerheid over je koop.

3 likes

Valide punt, zo heb ik er zelf ook naar gekeken. Weet niet of het zaak is om hier bedragen te noemen. Maar uiteraard is een full set mooier natuurlijk. Prijsverschil vergeleken met waar ik hem voor kan overnemen is mij het doosje missen nog wel waard (vergeleken met zelfde model op Chrono met box). De forumaanbieding houd ik idd geregeld in de gaten, maar vallen toch geregeld wat buiten mijn budget nog. Tijdje terug wel een leuke gezien, maar die is weer offline gehaald voor onderhoud…

Hij wist me te vertellen dat de originele secondenwijzer was vervangen, nog was nieuwe springs en bars waren geplaatst door omega zelf. Bood ook aan om me langs te laten gaan bij een juwelier. Toen ik suggereerde om iemand mee te nemen uit mijn familie met wat meer klokjes-expertise stemde hij ook in, dat voelt dus wel vertrouwd.

3 likes

Thanks! Goed punt. Gezond verstand zegt dat het wel goed zit. Peil morgen even de verkoper tijdens de koffie.

Wil de doos wel even aanhalen, maar dat is voor mij nog geen afknapper, ben behoorlijk gesteld op puur het klokje nog. Wie weet, misschien komt die behoefte nog eens.

Vind ik deze beste heren in de blauwe topic?

1 like

Als het goed voelt en de prijs netjes is :roll_eyes: tja ik heb teveel spookverhalen gehoord over MP.
Maar er zijn meer eerlijke mensen dan oplichters.
Zelf koop ik geen horloges op MP, of het moet een complete set met nota ed. zijn

2 likes

Er staat een 22545000 te koop bij een betrouwbare horlogemaker/handelaar in Hellevoetsluis. Deze is incl volledige servicebeurt, weet je dat je er weer een poosje tegenaan kan. Hij is zonder doos. Op t plaatje groene band maar hij wordt verkocht met originele band. Qua prijs en staat heb je dan in ieder geval een mooi vergelijk… succes met de zoektocht!!!

Tja, dat is wel de consensus.
Kan me daar goed iets bij voorstellen. Voor mijn eerste aankoop ben ik nog niet superkritisch op een full-set. Ben wel sterk aan het overwegen ergens eerst een juwelier/expert op te zoeken voor de aanschaf.

1 like

Als student waren mijn Seiko’s alles, vind het stiekem wel vet dat ik eindelijk wat andere klokjes kan halen. GS overwogen, maar deze spookt al te lang rond en laat me niet meer los. Tijdje terug een Manta Ray overgenomen van een forumlid, atm mijn go-to.

Ik ben ervan op de hoogte! Ik denk dat ik even kijk of er een geschikte expert/juwelier in de buurt zit. Heeft iemand goede suggesties in omgeving Eindhoven die mij evt. zouden kunnen helpen met verifieren?

Check, thanks voor de suggestie. Gevoelsmatig voelt de dial op deze variant me iets te druk. De blauwe uitvoering is een beetje wat ik al die tijd al voor me zag, ik heb het meerdere malen overwogen maar gevoel brengt me toch telkens terug bij dezelfde uitvoering. Kwa prijs zit hij wel in de buurt, ietsje hoger dan wat er bij mij voor wordt gevraagd.

1 like

Ook de (aanloop naar de) aankoop zelf maakt deel uit van het verhaal. Succes!

1 like

Volgens mij is dat de SMP van @Meistersinger die je bedoelt.

Ik raad je een PBtje aan naar Jasper en erna vragen. Zeker aan te raden om iets van de kopen :slight_smile: (uit prettige ervaring).

Wat betreft de MP Seamaster; Ik weet niet hoe goed de deal is, maar ik zou zeker op het aanbod ingaan en even samen langs een juwelier gaan. Een beetje juwelier heeft een time grapher waar hij op kan.

Als je nog even kan wachten - zou ik persoonlijk doorsparen en eentje via het forum kopen.

Anyway - succes en laat ons weten hoe het is gegaan.

3 likes

Klopt ja! Dat was eerst de bedoeling, opzich vind ik die best tof, maar was nog niet helemaal zeker of die bezel “diegene” was die ik voor me had.

Een Seamaster is geweldig, ik heb een blauwe SMPc uit 2018, die is zo mooi! Op HF heb ik meerdere mooie aankopen gedaan, dat is gewoon betrouwbaar.
Op Marktplaats kijk ik nooit, maar ik wens je succes met de aanschaf van een Seamaster👍 en ben benieuwd naar jouw NA!

3 likes

Thanks! Zodra ik meer weet horen jullie het als eerste! Vind ze ook echt geweldig, al een hele tijd. Voor de geinteresseerde heb ik wel wat kiekjes.

2 likes

Afkomstig van de advertentie dan uiteraard.

1 like

Bij de meeste Omega Seamasters en andere modellen zit er een kleine rode stip op de rand van de kast en de caseback.

Als hij aankomt met een verhaal dat hij een service via de officiele kanalen heeft gehad, en er zit nog een rode dot op. Dan klopt er iets niet iig.

Dat zou dan een blauwe dot moeten zijn, maar 100% zeker weet ik dat niet.

Ik heb via een officiele Omega service weer een rode dot terug gekregen. Maar dan heb ik het wel over ruim 20 jaar geleden.

De dot kan er trouwens na jaren van gebruik wel grotendeels verdwijnen.

Als een SMP 300 met papieren en duidelijke onderhoudshistorie nu nog even buiten budget is, dan zou ik net als de rest hier al aangeeft toch even wachten tot je genoeg hebt om de wat veiligere route te bewandelen.

Als er toch een service en/of een reparatie nodig is, dan wordt dat lastig verhalen via Marktplaats.
En heb je sowieso extra kosten.

Neemt niet weg dat dat niet kan gebeuren met een SMP 300 met alle toebehoren en duidelijke onderhoudshistorie. Maar ik zou het wel weten.

1 like

Ik heb de advertentie even bekeken.

Staat: Zo goed als nieuw…

In zeer goede staat enz…

Ik heb ze slechter gezien, maar toch.

Ik zou deze persoonlijk overslaan zonder zekerheden. :+1:

1 like

Welkom hier Raymond en succes met de keuze. :four_leaf_clover: