[Eerste Aankoop] What to expect?

Goedenavond,

Ik ben bijna afgestudeerd en wil deze occasion graag vieren met mijn eerste serieuze horloge. Nu ben ik normaal niet iemand die naar “dure” winkels toe gaat, dus weet ik niet zo goed wat ik moet verwachten, vandaar dat ik hoop dat een aantal ervaren mensen me hier een beetje wegwijs kunnen maken.

Ik wil graag gaan kijken bij Grand Seiko (Seiko Boutique Amsterdam lijkt de enige plek te zijn?) en Omega (Tourbillon Amsterdam? Ergens anders?). Ik ben gefascineerd door spring drive en vanwege mijn achtergrond als (bijna) ingenieur is een Speedmaster Professional een natuurlijke optie. Nu heb ik alleen geen flauw idee hoe zo’n winkel bezoek er uit ziet. Excuses als de vragen hieronder nogal dom/silly overkomen. Ik heb rondgezocht maar kon zo 123 de antwoorden niet vinden.

  1. Loop je met een horloge naar buiten?
    Klinkt als een domme vraag, maar bestel je bij dit soort winkel iets en mag je het ophalen, of leg je geld op de toonbank en loop je met een horloge naar buiten?

  2. Krijg je een “nieuwe”?
    Wederom een gekke vraag, maar als ik de keuze heb tussen een new-in-box horloge vs het showroom model wat al door tig mensen is gepast weet ik het wel. Gezien vooral speedmasters niet zo uniek zijn, krijg je gewoon een nieuwe, of moet je daar expliciet om vragen?

  3. Korting?
    Gekke vraag wellicht, maar ik zie overal mensen claimen dat je op Omegas wel 20% korting kunt bedingen. Gezien dit mijn eerste horloge wordt ben ik niet echt een trouwe klant te noemen. Hoe gaat dit normaal in z’n werk? Gezien het chaos lijkt op de horlogemarkt is dit wellicht op dit moment geen optie?

  4. Welke zouden jullie nemen?
    De bonus vraag, natuurlijk afhankelijk van smaak, maar ik ben benieuwd. Voor de GS kijk ik met een erg schuine blik naar de snowflake, ook het feit dat ze automatisch zijn scheelt wel een beetje. Maar het mechaniekje van de sapphire sandwich van de speedy is ook niet mis.

8 likes

Ftfy. :see_no_evil:

12 likes

Ik zou zeggen:

Laat je verrassen. Ga meerdere ‘dure’ horlogezaken bezoeken. Kijk, pas en vraag.

En dan als je er genoeg in je handen hebt gehad neem jeje pinpas een keer mee.

Wel even je pinlimiet verhogen alsdan😁

3 likes

Irrelevant. Gewoon alles cash meenemen en achteloos op de tafel gooien als je een deal hebt. Dan heb je helemaal een leuke beleving :grin:

8 likes

Valt bij deze bedragen natuurlijk wel mee… die beleving :rofl:

1 like

Is dit relevant? Voor dit topic? Vraag dit voor een vriend.

5 likes

@Amdixer alvast gefeliciteerd en wat leuk dat je jouw afstuderen op deze manier gaat belonen!

1- die kans is vrij groot bij de door jou genoemde merken, en als je iets moois past dan is de verleiding groot…
2- in mijn ervaring zijn de horloges van de duurdere merken in de vitrine de enige horloges op voorraad, maar goed, dat is mijn ervaring
3- zeker vragen. “Wat kun je vandaag voor mij doen aan de prijs? Bijzondere gelegenheid etc.” 15-20% is zeker mogelijk :wink:
4- ik zou een Speedy nemen, want tijdloos, maar dat is heel persoonlijk.

Veel
Plezier!!!

3 likes

Kun je hier over uitweiden?

3 likes

:slight_smile:

Dan zullen ze in de mode zijn misschien?

3 likes

Allemaal helder maar wel je persoonlijke mening. Geen feit. En ik deel die mening niet. Maar ook dat terzijde.

Los daarvan heeft rolex niks in dit topic te zoeken. TS twijfelt tussen omega en GS.

10 likes

Wat zeg je nou?

Dat een rolex waardevast is en een GS dat ook wordt?

2 likes

Je zou met een glazen bol op de kermis moeten gaan staan.

7 likes

Als ir. hou ik persoonlijk van de Valjoux 7750. Lekker luid en aanwezig op de pols.

Dan merk je dat je een stukje mechanische kunst om de pols hebt.

Waarom een horloge kopen voor de waarde vastheid. Waar slaat dat op, dit komt steeds vaker naar voren op dit forum. Maak dan een nieuwe site voor dit soort onzin, echt. Het gaat hierom of je een horloge leuk vindt of niet, not for the money.

22 likes

Helemaal gelijk!

Maar ik begon er dan ook niet over. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Omdat ik graag veel verschillende horloges wil uitproberen vind ik gewoon leuk. Zo heb ik over de jaren tientallen horloges kunnen ervaren. Als ze dan een beetje waardevast blijven is dat best prettig het geld klotst hier niet tegen de plinten namelijk.

2 likes

Dat geldt dan toch ook voor de Omega? En dan hoef je niet eens 10 jaar te wachten, vergelijk de prijzen maar eens met 2 jaar terug.

3 likes

Ftfy

Het is nog maar de vraag of het voor GS geldt. :sunglasses::see_no_evil:

2 likes

Scherp. Nu ik er nogmaals over nadenk is het advies: koop een GS want dat is over 10 jaar misschien een goede investering echt een van de domste die ik hier ooit heb gezien :joy:

4 likes

Lekker wat verschillende merken en modellen passen, dan kom je er vanzelf achter wat je 't meest aanspreekt. Verder, een horloge kopen omdat het misschien ooit meer waard wordt, ofzo…:roll_eyes:Man, koop gewoon wat je gaaf vindt en geniet ervan! Weet niet waar je woont. Maar Driessen in Haarlem verkoopt Omega en GS. Prima adresje ook, vind ik. Veel plezier!

2 likes