[Eerste Aankoop] What to expect?

Eigenlijk viel het me alles mee. We zijn bij een aantal dealers langs geweest in Amsterdam en hebben een beetje rondgekeken.

Het viel me wel op dat hoe dichter bij het Centrum ze zaten hoe minder er op voorraad was, dus voor potentiële kopers, ga naar iemand die wat verder buiten de stad zit indien mogelijk. (Bijvoorbeeld bij Gassan op de Dam waren er geen speedmasters meer)

Seiko was ik erg hyped over van tevoren, vind het jammer dat er zo weinig op voorraad was. (De snowflake was er ook niet, is er volgende week weer, maar er werd mij verteld dat ze er meestal maar één op voorraad hebben)

Andere jammere van GS was dat de tofste modellen allemaal US Exclusive waren… Maar ik heb nog iets om te ambiëren voor de toekomst!

Ik ben in ieder geval super tevreden met mijn aankoop, hebben nog iets van de prijs af kunnen halen en liepen gewoon met een nieuwe uit de kluis naar buiten!

3 likes

Dat gaat helaas niet meer aangezien ze geen GS meer in de collectie hebben.

Ah, zijn ze dealer af? Thanks voor de update, wist ik nog niet…

Mijn advies is om niet gelijk “all in” te gaan.
Mijn ervaring is dat je smaak verandert hoe meer en hoe langer je met horloges bezig bent. Een GS is best uitgesproken en imho compleet anders dan een Speedmaster. Het feit dat je juist deze twee noemt, snap ik, zeker gezien je achtergrond, wel. Maar ze zijn zowel qua look als feel zo totaal anders.
Ook snap ik dat de gelegenheid uitnodigt tot het markeren met een serieus horloge.
Een serieus horloge hoeft niet perse € 5 K. of meer te kosten.

Als je overweegt een horlogeliefhebber te worden - en dat risico is best aanwezig - zou ik dus niet gelijk mijn hele budget aan 1 horloge besteden.

Zo’n winkel bezoeken levert heel verschillende ervaringen op bij mij. Meestal wordt ik uitstekend behandeld. Zelfs bij Schaap en Citroen waar ik op een drukke zaterdag met mijn hond (een Hollandse Herder) binnen stapte, werd ik met alle egards behandeld en werd alles uit de vitrine getrokken om te passen . Soms word je met de nek niet aangekeken. Gewoon lekker jezelf zijn.

Neem een extra bril of een leesbrilletje mee om - voordat je het horloge meeneemt - het echt even goed op krasjes te beoordelen. Jammer als je daar pas thuis in alle rust achterkomt. Krasjes horen erbij, maar niet bij een nieuw horloge.

Korting vragen kan altijd. Zeker bij een bijzondere gelegenheid.

En kijk uit voor de impuls aankoop. Het horloge dat ineens verschijnt op de toonbank en je gelijk betovert. Die betovering kan - zoals velen hier hebben ervaren - van korte duur zijn. Als het dan net dat wat impopulaire model van Grand Seiko is, ben je gelijk de helft van je geld of meer kwijt als je de winkel uitloopt.
Bijna alles wat echt mooi en populair is, is op dit moment gewoon slecht verkrijgbaar. Hou daar rekening mee…

En vooral genieten!!
Je gaat iets kopen dat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt maar dat wel heel belangrijk voor je gaat zijn. Neem je tijd. Pas, oriënteer, slaap er een nachtje over. De jacht is vaak net zo leuk als de catch en is onderdeel van de hele beleving.
Je verkeert in de gelukkige omstandigheid dat je dit kunt en mag doen. Zo iets moois en speciaals dat je op je lichaam gaat dragen helemaal voor je zelf kopen. Waanzinnig toch !

Ahhh zie nu pas dat het de speedy is geworden.
Enjoy !

3 likes

Waar kon je het kopen ?
Was korting mogelijk?
Bij toubillion boutique in PC moet je vaak vragen welke ze in huis hebben. Niet alles is op display.

Gefeliciteerd.

Ben benieuwd wat je vindt van het steeds handophoudende van je horloge.

Desalniettemin bedankt voor het advies, het is zeker geldig advies. Dit is niet mijn eerste horloge o.i.d. mijn collectie bestaat op dit moment uit Oriënt, Vostok, Timex en een Fossil Hybrid.

Dit was een factor, ik heb ook nog zo’n Racing Speedy in m’n handen gehad, die zijn automatisch, maar die zijn ook iets groter en ze hadden hem niet op een bracelet. Persoonlijk vond ik hem te groot.

Het opwinden valt mee, ook met een automatische ben je vaak toch wel de tijd aan het zetten sochtends. Het is gewoon onderdeel van het ritueel the sochtends en verder hoef ik er de hele dag niet naar om te kijken.

Daar komt ook nog bij dat de achterkant helemaal open is en er dus ook geen opwind rotor in de weg zit!

Prachtig, gefeliciteerd :partying_face:

FTFY
Mooi is nogal subjectief, en heb je een wat afwijkende of uitgesproken smaak is wat gemiddeld als mooi wordt ervaren, niet interessant. In dat geval kun je beter online eerst goed oriënteren en zoeken waar je jouw keus eens kunt passen.

Of online bestellen, dan heb je retourrecht. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, maar soms is het niet anders. Let wel op: als het horloge speciaal voor jou besteld of samengesteld moet worden, kunnen er andere regels van toepassing zijn op dit retourrecht.