[Eerste Aankoop] What to expect?

Als ie in westen woont, dan is van Willigen in Den Haag een mooie laagdrempelige winkel met GS, Breitling en nog meer! (Oris, Omega, etc)

Brunott in Rotterdam vind ik ook fijn, vandeweek nog lekker GS en Oris staan passen en lekker gekletst.

1 like

Mooie mijlpaal waar een mooi horloge bij past. Ik begrijp dat je een horloge zoekt met de bedoeling om het voor langere tijd te houden. Dan is waardevastheid helemaal niet van belang. En kun je je tenminste concentreren op wat je mooi vindt en op wat jou interesseert.

Afgaande op je studierichting is een doorzichtvenster dan wel een mooie toevoeging. Zowel Grand Seiko als Omega hebben de nodige modellen met die optie.

Qua beschikbaarheid heb ik geen ervaring met de Seiko boutique. Wel met Eugene van Baal in Nijmegen, waar ik zelf 2 Grand Seiko’s heb gekocht. Erg fijn adres waar je goed wordt geholpen en er prima over de prijs valt te praten. Tevens Omega dealer. In Breda heb je ook nog House of Pertijs die ook wel wat Grand Seiko op voorraad heeft. Mijn ervaringen daar zijn wat minder: stijfjes en korting zijn ze erg zuinig mee.

En van tevoren een beetje inlezen in de verschillende uurwerken natuurlijk. Bij GS heb je quartz, Spring Drive of automaat (al dan niet high beat).

Mijn GS’en zijn de champagne quartz en een zwarte automaat.

1 like

Misschien leuk om eens bij de IWC boutique in de PC Hooft te kijken naar een IWC ingenieur. Toepasselijker kan het niet toch?
En de prijs pas over praten als je wilt kopen. Dan gewoon even vragen wat ze nog aan de prijs kunnen doen voor een arme student.
Succes!

Wat hebben ingenieurs met Speedmasters te maken? Het was toch een racing-chronograaf die aan astronauten mee werd gegeven? Dan zou ik eerder een IWC Ingenieur verwachten. :slight_smile:

:rofl: :rofl:

Zo awkward. Echt dat je denkt, why?

Bij de Grand Seiko boutique hebben ze een ruime voorraad spullenboel en kun je negen van de tien keer gewoon pinnen en pleite, maar als je een specifiek model zoekt wat ze niet hebben liggen kun je bestellen als het een EU model is.

Voor rariteiten die de boutique niet levert is daar SoloJapan.

Je moet daar expliciet om vragen, waarbij de SBGV239 die ik ooit kocht gewoon in de vitrine lag, maar vlekkeloos was. Wat maakt het uit of iemand 'm met handschoentjes aan op een fluwelen treetje heeft gelegd om 'm vervolgens even bij een klant om de pols te hebben gehad?

Vlekkeloos is vlekkeloos. Maar goed, als je die OCD hebt kunt je er over beginnen.

Nou, in het geval van de Seiko Boutique wilden ze niet verder gaan dan vijf procent korting op m’n SBGP011. SoloJapan / Magi kon er eentje op m’n mat laten ploffen voor, schrik niet, 500 Euro minder.

Koffie drinken met juweliers in alle ere, ik heb een gepaste Bergeon schroevendraaier van een paar tientjes besteld en liet 'm gewoon door DPD in m’n handen gooien op een regenachtige woensdag. Scheelde mij 450 ballen en ik ben erg blij met m’n GS.

Voor wie nu denkt, hee, da’s een quartz: Mijn SBGA465 heb ik voor 750 Euro minder bij SoloJapan weg gehaald dan de boutique prijs na korting. En een ingenieur zou toch in staat moeten zijn om een schroefband in te korten.

Ik heb geen last van m’n eigen geld he? Ik stel dan ook voor dat je een frisse discussie over de prijs begint nadat je een offerte van wat grijze dealers hebt laten maken, en als de AD / Boutique niet zegt wat je wilt horen zou ik gewoon omdraaien en weg lopen.

Nu is die keuze voor mij erg makkelijk, want Speedy’s hebben in mijn ogen geen mooie bracelet, 42mm is mij te groot, ik heb liever chronografen met 2 subdials en 50 meter waterdichtheid is wat ondermaats. Wat voor de Speedy spreekt is het feit dat je elke band op god’s groene aarde op dat ding kunt monteren en hij zal hem kunnen hebben, terwijl de GS echte bracelet horloges zijn. Althans, de Heritage lijn, inclusief de Snowflake.

Specifiek de Snowflake beviel me niet, want die hebben een uitgesneden power reserve, en dat trek ik niet. Dan is het titanium wat grijzig, dat doet Citizen met de Chronomaster veel beter, en tot slot is de Snowflake me aan alle kanten te groot en dik. Vandaar dat ik bij de Kirazuri uit kwam.

Als je iets in titanium wilt is dit de shit:

:+1: Dat. Jouw keuze wordt bepaald door het gevoel wat je krijgt als je een horloge in het echie past. Voor hetzelfde geld vind je de Speedy het beste sinds gesneden brood, is de snowflake juist wel helemaal je ding of loop je tegen een leuke IWC Ingenieur aan. :slight_smile:

Ik geloof daar geen reet van.

Ik wil het ook graag weten. Dan haal ik er nog eentje op.

ZOLTAR!

image

Seiko heeft me met uitzondering van de 50 Euro die ik ooit op een Alpinistje pakte alleen nog maar doekoe gekost. :slight_smile: Toch zou ik een GS prefereren. Spring drive is helemaal de shit.

Dan is Spring Drive of 9F quartz natuurlijk wel gemaakt voor de lange duur.

Dat zeggen jij en @willemC, maar om 4000 Euro te pinnen moet ik 16x250 Euro gaan pinnen bij, ja, waar eigenlijk? Alle bankkantoren zijn aan het verdwijnen, dus om ergens binnen te lopen ben ik ook een uur zoet. Wie heeft er in godsnaam nog cash op zak? Stelletje boomers.

De woorden Milgauss en Ingenieur spoken door m’n hoofd. Want iedereen lijkt hier de ingenieur met de piloot danwel de astronaut te willen verwarren.

Mocht het je interesseren: Spring Drive heeft geen balansveer. :slight_smile:

Fok die shit. Zoek een horloge uit wat je 50 jaar met plezier zou kunnen dragen en scoor dat ding zo goedkoop mogelijk van iemand die met je wil praten. “De beleving” van in de asser genomen worden omwille van een slechte Nespresso in een oncomfortabele stoel kan ik missen als kiespijn.

He he. Eindelijk iemand die het juiste horloge aanprijst. :slight_smile:

4 likes

waarom speedmaster? => hij volgt de opleiding lucht- en ruimtevaart ingenieur

Verder heeft een ‘ingenieurshorloge’ genoeg aan een chronograaf.

Gene Kranz droeg een Seiko 5.

Niemand herinnert zich de ingenieurs achter die missies, maar zo blijkt maar weer dat de GS passender is.

https://www.nasa.gov/50th/50th_magazine/unsungHeroes.html

Pak t gewoon uit de kassa op de zaak…:grin:

Stort t daarna via internet bankieren wel terug…meestal

2 likes

verwondert me wel dat hij geen hack-bare horloge aan had.

1 like

Hans, hans, komop. Niemand veroordeeld een beetje zwart geld. Je hoeft het niet recht te praten :grin:

1 like

Vroeger…vroeger was alles beter en zoooooooooooveel zwarter .
Hedendaags , niet te doen.

Want.

Ik mis vroeger… de gulden, geen abonnement nog op de Belastingdienst, digitaal geld nog ver in de toekomst liggende…
Gewoon, werken en handje open om vervolgens te kunnen shoppen…

Nu, nu is alles anders.
Jammer.

We zijn wit geworden.

1 like

Ik heb laatst een horloge cash verkocht.

Hilarisch man. Voel.je je meteen een miljonair :sunglasses:

2 likes

Ik ben begonnen met werken in de guldentijd, zo rond 1990, en heb altijd belasting moeten betalen. Dat is maar goed ook, want van de belasting op vermogen gaan we in dit land geen weg, school, ziekenhuis of huurwoning kunnen neerzetten.

Gast. Ik heb sinds m’n laatste bijbaantje bij een boer in 1989 geen contante loonbetaling meer gezien. We hadden in die tijd gewoon ook al banken en pinpassen he? :rofl:

Maak je niet te sappel, want iedere krotenkoker die vermogen op weet te bouwen blijft keurig buiten schot. Dus weet je wat je te doen staat.

Dit is erg ver off topic, maar @Amdixer zou er uit kunnen concluderen dat hij beter gewoon kan pinnen. Da’s ook nog veiliger voor de winkel waar je afrekent. :slight_smile:

1 like

Imho kiest horloge wat je mooi vindt. Tenzij je het verhaal belangrijk vindt dat het iets met ingenieur of luchtvaart te maken heeft.
Het Kopen is ook genieten. Dus gewoon verschillende horloges en modellen proberen bij verschillende zaken.

De speedmaster…zou ik de automaat overwegen ipv originele handwinding.
Automaat van omega is echt een hele mooie uurwerk.

GS is in amsterdam aan te raden. Zoveel keus om te passen.

Als je het weet welke je wil hebben, dan ga je rond shoppen en onderhandelen.

Passen imo is erg belangrijk. Pas om je pols besef je of het bij jou past of niet.

Qua budget zit je goed. Je kan echt alle modellen en merken kiezen.

Qua aanraders 9om te proberen.
Breitling
Tudor
omega SMP
Cartier santos

Je kan zelf Rolex kopen maar zijn bijna niet leverbaar. Je kan ze wel overal passen.

1 like

Een winkel met dure spullen is ook gewoon een winkel :wink:. Als je bij een AD met veel merken (Schaap en Citroen, Ace of Gassan in Amsterdam bijvoorbeeld) binnen loopt kan je alles passen en verschillende merken proberen. Wil je zeker zijn dat iemand je kan helpen bel dan even voor een afspraak en geef aan wat je zoekt dan zorgen ze dat ze klaar liggen.

Afhankelijk van het model en voorraad loop je met het horloge naar buiten. Het kan natuurlijk zijn dat het specifieke model bij een ander filiaal ligt. Dan kan je hem later halen en krijg je een extra glaasje bubbels.

Korting krijg je meestal wel. Extra band of accessoires moet sowieso lukken. Altijd vragen naar de beste prijs en eventueel de prijs bij de concurrent opzoeken.

En neem het horloge dat het best bij jou past. Ik zou nooit een GS kopen. Maar dat ben ik.

The hunt is nicer than the catch

Dus veel gaan passen en wikken en wegen en als prijs geen criterium is, dan moet je toch zeker niet voorbij gaan aan wat minder dure alternatieven, Seiko SARB33 of SARB35 bijvoorbeeld
aan de andere kant van het spectrum is de Milgauss natuurlijk

de Speedmaster is een voor de hand liggende keuze, en een hele mooie
misschien is een Seamaster Aqua Terra ook wel iets

en is kwarts een optie?
misschien kan je op zoek gaan naar een Grand Seiko SGBX093
die is gemaakt om 50 jaar mee te gaan zonder service beurt

1 like

Bedankt voor de adviezen iedereen! Het is uiteindelijk de Speedie geworden, bij Seiko hadden ze de modellen die ik echt zocht niet op voorraad jammer genoeg. (En de Speedmaster voelde ‘beter aan’, wat subjectief is)

Pics or it didn’t happen.

1 like

Badabing badaboom!

17 likes

Aha, the saffier, forget I asked. :stuck_out_tongue_winking_eye:. Grapje, gefeliciteerd, al andere banden aan het shoppen?

Maar nu is de vraag; wat vond je van het process? :grinning: