Eerste automaat, advies gezocht

Zelf heb ik nu ruim 1,5 jaar een Aquis in bezit en ben er nog erg blij mee. Voordeel van titanium is dat hij een stuk lichter is, want het is een aardig blok staal.
De Oris is in vergelijking tot de Seiko ook een stuk dunner.
Opzich snap ik je punt over naamsbekendheid wel. Natuurlijk is een omega en vooral een Rolex duiker vele malen duurder in aankoop en onderhoud.

2 likes

Interessant punt snijd je hier aan. Ik draag al sinds de ‘90s merkhorloges, maar kan de ontmoetingen op 1 hand tellen, wanneer het iemand opviel. Mijn vrouw draagt een geweldig merkhorloge (althans voor een Nederlandse meid) en ik vroeg haar toevallig gisteren of iemand er wel eens iets over zei. Ze werkt bij een erg groot internationaal bedrijf als hostess. Het antwoord: niemand.

Punt is dus: het maakt alleen jezelf als drager iets uit, dat je een herkenbaar (andere uitleg: duur) horloge draagt. Ik begrijp dat overigens volkomen, maar het maakt de omgeving meestal geen bal uit. Een Steinhart - of ongeacht welk merk - koop je per definitie voor jezelf alleen.

Je kunt dus met een gerust hart €500-1000 voor een knappe Steinhart neerleggen.

7 likes

Precies dit, al krijg je met een hugo boss of Armani horloge weleens opmerkingen. Als dat iemands grootste drijfveer is om een horloge te kopen, dan kan ik die aanraden :stuck_out_tongue:.

1 like

Die flauwekul rond merken
 Zoek nou gewoon eens iets wat bij je stijl, pols en technische vereisten past, en zorg dat het geen rommel is.

Dan ga je daar mee rondlopen tot dat horloge je zoon op een prettige manier aan z’n vader doet denken. Vervolgens zul je zien dat het geen zak uitmaakt wat voor merk het is. Was het @Proenski niet die zei dat ie maar wat graag de Seiko had waarmee z’n pa de lokale ALDI onveilig maakte?

Sterker nog, één of ander zielloos cliché kopen omdat merkbeleving alles is vermindert niet alleen de sjeu van een erfstuk, het presenteert jou in een uiterst oppervlakkig daglicht.

Kortom: wees een coole pa. Gewoon met een horloge wat je leuk vindt.

Het meest waardevolle erfstuk wat ik van m’n vader heb is een oud schaakbord van de lokale speelgoedwinkel. We hebben er meer dan dertig jaar mee zitten schaken en dammen. De bewaardozen van de stenen donderen bijna uit elkaar en er staat van alles op in het handschrift van vader.

Merken

pffffff.

11 likes

ook mooi niet?
en limited edition op 2018 stuks

https://uhrforum.de/seiko-spb081j1-emerald-green-t353136

1 like

Emotionele waarde staat helemaal los van merken; mee eens!
Maar je stelling is onzinnig: een erfstuk heeft waarde omdat het door een geliefd persoon is gedragen of omdat je speciale herinneringen aan hebt.
En dat kan daarmee een Rolex van een ton zijn of een Seiko van 5 tientjes. (of oud schaakspel zoals in jouw geval.)

Het is duidelijk dat topic starter lang heeft moeten sparen voor een horloge om genoeg fondsen bij elkaar te krijgen en hij moet natuurlijk het horloge kopen wat hij mooi vindt.

Tegelijkertijd begrijp ik de overweging wel dat als je zoveel moeite hebt gedaan je misschien wel een “bekend” merk horloge wil hebben; als kers op de taart of omdat het eindelijk in bereik ligt en je er altijd van hebt gedroomd.

Merken spelen gewoon een rol
de meeste mannen rijden gewoon liever in een BWM dan in een Dacia Logan: deal with it! :cowboy_hat_face:

Onder de streep ben ik het echter wel met je eens:

• koop wat je zelf wilt
en als dat een “prestigieus” merk is
doe dat dan gewoon. :sunglasses:
1 like

Ik was het niet maar had het kunnen zegggen, ware het niet dat mijn vader nauwelijks horloges draagt (helaas). En de ALDI laat ie links liggen :grin:

Merk? Ach, leuk meegenomen.
Merkbeleving? Pfffff om eens iemand te citeren :wink:

2 likes

Het is wat maar er zit nog steeds geen automaat om de pols, wel een shock gmwb500 waar ik erg blij mee ben. Hij draagt best klein en comfortabel en dat waardeer ik erg. Verder had ik bijna een sbdx001 gekocht afgelopen week was het niet dat er bij thuiskomst een ander nieuw grof gshock horloge op me lag te wachten als cadeau van mn vrouw. :slightly_smiling_face:

Heb nu dus besloten om geen grof horloge te willen kopen als automaat omdat ik daar eigenlijk wel genoeg van heb.

Twijfel nu nog tussen 3 horloges, waarvan ik er 2 al over zou mogen nemen voor een leuke prijs. Van duur naar goedkoper

Oris aquis 39.5mm mat zwart, geborstelde armband
Oris aquis 43mm, zwart
 (ik weet het @anon6060116EV)
Ginault ocean rover

Eisen zijn bijgesteld:

• relatief elegante duiker, allround te dragen
  • comfortabel
  • goede lume

Post dit niet meer zodanig op zoek naar advies maar na alle berichten en al mijn getwijfel tot zover leek het mij wel wat om mijn gedachten gang te delen.

2 likes

Altijd welkom om even te passen.
De 39.5 heeft een rare verhouding door de relatief dikke kast

1 like

Leuk topic om te lezen. Welk horloge het ook moge worden, je hebt er in ieder geval genoeg over nagedacht. :smiley:

1 like

Zijn er redenen waarom je de Aquis meeneemt en niet de Sixty-Five?

Enkel voorkeur voor het model. Naar mijn mening is de Aquis de betere allrounder.

De Aquis is altijd een goede keus.
Het laatste model (2017) heeft een wat fijnere afwerking qua band. De modellen daarvoor hebben een iets grovere band.

Dit is een foto van internet en niet van mijzelf.
Er zijn ook meerdere kleuren verkrijgbaar.
Misschien is de small second hand ook nog wel een idee.
Maar die ligt qua prijs iets hoger.

Ik ben in ieder geval erg blij met mijn Aquis

Dit is wel een eigen foto :smile:

1 like

Koop
Een
Alpinist !
UY445

Ik zou voor de aquis 39,5 mm gaan als je tussen deze 3 wil kiezen.

“Zag de titel en las niet de tekst”

Gewoon een leuke Invicta pro diver op de kop kopen.

“Na de tekst te hebben gelezen”

Seiko is een goed merk, hebben meestal prima uurwerken in hun horloges zitten. Voor deze prijs lijkt saffier glas zeker wel een must. Een ander alternatief waar ik aan zat te denken is een oudere Glycine horloge van voor de overname of een nieuwe die ook beginnen rond de 600 (als ik het goed heb).

Er zijn daarnaast heel wat andere horloge merken die je voor die prijs kunt krijgen. Oris heeft leuke klokjes. Ik vind zelf ook de Orient Bambino een leuk betaalbaar horloge.

Over de glycine, deze vind ik wel mooi:https://www.invictastores.eu/nl/collecties/combat/glycine-combat-sub-gl0097-herenhorloge-48mm/