Ik ben op het punt aangekomen dat mijn interesse in horloges dusdanig hoog is dat een account op dit forum niet uit kon blijven.
Ik heb een kleine 5000 euro bij elkaar en het gehele spaarproces had ik een Datejust 16234 op het oog. Laatst ben ik bij de bekende zaakjes in Maastricht geweest en daar vond ik een 116234 net zo mooi (maar minstens 1500 euro duurder). Met name de vernieuwde jubilee en het feit dat ze nog niet perse zó oud zijn dat ze een servicebeurt nodig gehad hebben stond me wel aan.
Toch neig ik meer naar een 16234. Bij zowel Steiner als Filipucci vertelden ze dat de servicegeschiedenis van deze horloges, die toch vaak ouder dan 20 jaar zijn, bijna nooit bekend is en ze nagekeken zijn door “hun eigen” horlogemaker en met 1 jaar garantie komen. Dat gaf me niet direct een heel fijn gevoel aangezien ik niet na twee jaar met een servicebeurt van 1500 euro wil zitten.
Nou twijfel ik enorm of ik wil doorsparen voor een generatie nieuwer of niet en kom ik hier op het Horlogeforum voor advies. Ikzelf heb te weinig ervaring voor dit dilemma.
Enorm bedankt alvast voor jullie antwoord (en excuses als dit topic al bestond, ik kon er iig niks over vinden)!
@Jurtz
Terwijl ik de melding van je antwoord binnenkreeg zat ik hem al te bekijken en potdomme dat is wel precies het klokje (dial) dat ik zoek! Wat een beauty…
Alleen met het oog op mijn ervaring denk ik dat het slimmer is om mijn eerste echte klokje bij een AD te halen… Dat advies krijg ik van iedereen om me heen in ieder geval wel.
Hoezo is de servicebeurt zo’n groot nadeel van de 16234 als de 116234 sowieso al 1500 duurder is? Voor 1500 euro kan je een 16234 bijna 3x laten servicen, dus qua kosten zou ik zeker voor die optie gaan. Blijft enkel nog de jubilee over. Maar die zou ik met gemak wegstrepen tegen de polished lugs en dikkere kast.
Hoe kom je aan 1500 euro voor een servicebeurt? Het is geen Patek of Audemars en rolex zelf rekent 700 ongeveer voor een service.
Plus dat niemand een vintage stuk opstuurt naar rolex voor een onderhoud omdat je dan je patina stukken kwijt raakt. Reken dan eerder op 400 euro onderhoud voor een vintage bij een erkend horlogemaker.
Hoe oud is de moderne datejust? Ouder dan of bijna 5 jaar? Reken dan ook daarbij een onderhoud.
Ga voor de 16234. Een veel mooier en klassieker model Datejust. Als hij uiteindelijk toch geserviced moet worden kan je bij Nico Rijsman terecht. Reken ongeveer 300 euro voor een full service door een echte top horlogemaker die ook nog eens 100% originele onderdelen gebruikt!