Niet om iemand af te kraken, maar 4,5k voor een 16234 vind ik toch ook al best richting “grijze handelaar” prijzen gaan…
Van het typische “onderhoudshistorie onbekend, maar loopt uitstekend” verhaal, wat je bij veel vintage horloges leest, krijg ik altijd de kriebels. Dan weet je voor 99,9% zeker dat het horloge al 10+ jaar geen onderhoud heeft gehad en dat alle astapjes etc lekker aan het drooglopen zijn. Tenzij er aantoonbaar recent onderhoud is geweest altijd uitgaan van het ergste.
En stel dat iemand een timegrapher heeft, en zo kan aantonen dat het horloge bvb nog een hoge amplitude heeft en een minieme afwijking?
Heb mij eens laten vertellen dat dit een indicatie geeft, maar nog niet alleszeggend is.
Oftewel, je kan nog steeds vervelend uitkomen.
Nja true, ik begrijp je. Achja, buy the seller, of hoe zeggen ze het tegenwoordig
Je kan niet in een horloge inkijken het blijft mechaniek… Maar het kan altijd gebeuren zelfs met een horloge dat nog niet zolang geleden geserviced is. Wil je echt zekerheid moet je een nieuwe kopen…
5000€ kun je een mooie 5-digit voor halen. Genoeg met recentere service en die kosten niet overal zo veel geld hoor.
Beter gewoon een ongeservicede halen voor een goeie prijs en zelf laten servicen dan eentje die “nagekeken” is of “geen service nodig heeft” bij een handelaar en die een premium kost en alsnog een service kan gebruiken.
Verstandig dat je advies inwint hier.
Vertrouw op dat gevoel. Mijn ervaring is dat een beroep op deze garantieclausule vakkundig word weggewuifd. Het is de premium niet waard.
Dit betekent overigens niet dat je geen 20 jaar oud horloge zonder servicegeschiedenis moet kopen. Als de prijs goed is kun je overwegen deze service zelf uit te laten voeren. Er zijn genoeg gerenoveerde adressen waar je voor een nette prijs geholpen wordt.
Verder sluit ik mij bij HanDavinci aan. Koop wat je echt wilt dragen en pas daar je aankoopstrategie aan.
Succes en happy hunting!
Een hoge amplitude kan inderdaad aangeven dat er weinig weerstand in het uurwerk zit, dus dat het horloge in orde is. Uiteraard gaat dit lang niet altijd op.
Sommige uurwerken zoals een 7750 chrono hebben een mega lange (600mm) veer erin zitten, met een fris uurwerk heb je over de 300 graden amplitude. Als er een summiere 250-260 graden ofzo uitkomt, dan wordt het wel eens tijd voor een service.
Het kan ook dat er een te sterke opwindveer gemonteerd is (te dik of te lang) . Dan loopt een uurwerk in matige staat ook met een prima amplitude. Zou je dit uurwerk een service geven en dezelfde veer behouden, dan wordt de amplitude veels te hoog met prellen als gevolg.
Zou in dit geval of bij AVW kopen, daar kun je dan naderhand ook nog altijd terecht. Of niet die premium betalen maar meteen zelf laten servicen door b.v. Nico die al genoemd is.
Dat weet je iig zeker dat je 1k meer betaald dan huer op HF voor precies hetzelfde ja.
Want?
Gewoon een nieuwe kopen
Is het veiligst
Is dit iets waarvoor je bij een juwelier kan binnen lopen? Ik zou graag een horloge laten controleren op amplitude. Toevallig iemand ervaring mee?
De meeste juweliers hebben maar weinig verstand van horloges, het zal dus al minimaal ergens moeten zijn met eigen horloge makers inhouse.
Zou een horlogemaker overwegen
Zou je gaan voor een tweedehands? Ben er zeker van dat er voldoende 36’ers bij de AD liggen waar je 10 korting af krijgt. Met een smooth bezel ga
Je dan onder de 6000 zitten De 41 zal wat schaarser zijn maar die ga je met smooth bezel toch ook wel voor een goeie 6000 te pakken moeten krijgen
En nieuw… dus geen zorgen over de Servicebeurten ️
Good luck
Ik begrijp het dilemma. Het is een lastige keuze maar daarom leuk om ermee bezig te zijn. Dus niet te snel beslissen.
Ondanks dat Rolex met minimale veranderingen komt zijn het vaak wel aanpassingen die het overwegen waard maken. Zeker omdat de prijsverschillen niet tussen alle modellen erg groot is.
Zelf al heel lang over het model aan het twijfelen. En dan hebben we het niet eens over de kleur.
Zo wilde ik eerst een 1601, toen een 16234, weer later een 116234 en nu twijfel ik ook tussen de 126234 en de 126334.
En om ze allemaal te proberen moet je naar 3 winkels en kan je ze niet allemaal naast elkaar zien.
Onderdeel van de hobby.
Veel meer dan die 4,5k van hierboven ergens kost het daar niet hoor. Het is duidelijk dat Roy zeker wil zijn dat het goed zit, dus dan is AVW toch precies wat je wil? Iets meer betalen voor service(punt) en zekerheid.