Eerste "echte" horloge

Daar heb jullie zeker een punt @Fate_Amenable_To_Change en @richardr.
Mijn post mist inderdaad wel wat informatie als ik het allemaal zo terug lees.
en smaak zal zich zeker verder ontwikkelen op het gebied van horloges.
Geeft mij weer stof tot nadenken.

Verder was ik gewoon heel nieuwsgierig wat iedereen zou aanraden natuurlijk!

2 likes

Plan een middagje om wat juweliers in een stad langs te gaan en e.e.a. te passen :wink:

Zoals recent aan de orde kwam in een topic is de jacht minstens net zo leuk als het bezit

2 likes

haha ja zeker waar dat ervaar ik wel.

ik ben vooral blij dat ik nu gewoon besloten heb om er iets mee te doen inplaats van alleen maar nieuwsgierig te zijn.

3 likes

Een Seiko uiteraard. Wie geen fan is van Seiko weet simpelweg niet genoeg over Seiko.
:wink:

5 likes

haha fair enough ik weet inderdaad niet genoeg over Seiko dat kan ik alleen maar toegeven wie weet komt er ooit wel een

1 like

Alle gekheid op een stokje, veel succes met uitvogelen wat voor type je gewoon leuk vind, een mooie plek om te beginnen is in het wat dragen we vandaag topic.

Deel je likes eens wat bewuster uit, en je gaat een patroon zien. Hoop ik voor je. :upside_down_face:

1 like

Dankjewel @Fate_Amenable_To_Change je zult mijn keuze uiteindelijk zeker hier terug vinden!

1 like

Tsja, de keuze is reuze binnen jouw budget. Mijn hobby begon toen ik voor het eerst een Heuer Monaco in het echt zeg. Meteen verkocht, vijf jaar gespaard en nog steeds het horloge dat ik het liefst draag.

Neem je tijd, zoek uit wat je echt mooi vindt en ga dat passen. Schroom niet om een paar keer terug te gaan. Niets is is zo mooi als je eerste echte ophalen. Neem je lief mee, maak er een feestje van!

1 like

Dan gooi ik hem er wel in :oil_drum::fire::laughing:

Voor mij een no-brainer. Vergt wat extra rek in de portemonnee en wellicht wat meer geduld.
Maar spijt zal je nooit krijgen.

1 like

Zoals hierboven al gezegd is, smaken ontwikkelen. Zo dacht ik dat een Breitling Navitimer 01 het ultieme horloge was voor mij. Wel op leer, want een stalen band vond ik lelijk.
Toen ik eenmaal begon met de hobby, kwam ik er achter dat duikers meer mijn ding was, terwijl ik die altijd links had laten liggen. Ik moest en zou namelijk een pilotenhorloge hebben. Tijdens die zoektocht kwam ik er achter dat ik ze vaak veel te druk vond of veel te rustig. Waar ik echt allergisch voor ben geworden, is dat de datum op rare plekken zit. Ik vind dat die op drie uur of zes uur hoort te zitten of anders niet. Je raad het al, op de Navitimer zit die tussen de 4 en 5 uur. Dit is nu echt een deal breaker voor mij en is de Navitimer compleet afgeschreven.
Om dan toch zo’n bedrag stuk te slaan voor een chronograaf, kies ik nu liever een Omega speedmaster. Of als het goedkoper kan, een Hamilton Intra Matic Chronograph, die aan de onderkant van je budget zit, zelfs nog iets goedkoper. Rrp is die namelijk €2050, maar met goed zoeken goedkoper te krijgen.

Ok… we willen je echt niet ompraten zodat je een Seikoholic wordt en dat je je aansluit bij de Seikology Church, maar kijk er ook zeker eens naar. Zoals eerder omschreven was ik echt niet van de duikers, stalen banden was lelijk en dacht dat Seiko echt een beetje de Xenos was van de horloges. Nu loop ik dus hier mee en ben ze continue aan vertroetelen.

Het bovenste horloge, de SPB143J1, wordt ook wel eens vergelijken met een Tudor BB58 op Youtube. Nu lijkt mij dat een beetje ver gaan, misschien is het wel clickbate, maar goed, ik heb nog nooit een BB58 in mijn handen gehad. Dat het horloge goed in elkaar steekt? Daar ben ik het wel mee eens.

Wellicht kan het ook leuk zijn om ook eens wat meer in het betaalbare segment te kijken en wie weet zijn er meerdere horloges die je mooi vind ipv 1 ultiem horloge. Zo kun je ook nog eens wat afwisselen?

Enfin, de reis of jacht naar je uiteindelijke koop is in ieder geval heel erg leuk. Sta je open voor allerlei tips, dan is die ook heel leerzaam. Soms ook frustrerend, want denk je er net uit te zijn, zie je weer iets anders wat ook heel mooi is.

In ieder geval heel veel plezier en we zijn nieuwsgierig wat het gaat worden.

4 likes

Waarom niet meerdere (2 of zo) “echte” horloges ?
Je moet je afvragen wat je stijl is.
Een klassieker, duiker, vlieger, chronograaf etc.
Je budget is er ruim genoeg voor.
Het is juist leuk of zo nu en dan eens af te wisselen.
Je vraag overladen met plaatjes heeft geen enkele zin.
Succes met je zoektocht.

1 like

Zeker nu je nog zoekende bent, en dus je smaak kan veranderen, is het niet heel onverstandig om voor een klassieker te gaan.

Omega Speedmaster of inderdaad een Rolex OP zijn naast ontzettend mooi ook vrij makkelijk te flipperen zonder al te groot waardeverlies. Beide zowel prima te dragen bij een luxe etentje als bij je t-shirt en korte broek :wink:

2 likes

Ja de BB36 is een topper .

1 like

Eens, een klassieker is natuurlijk met relatief weinig verlies te flipperen en belangrijker nog, meestal niet voor niets een klassieker. Kwaliteit en een eigen smoel of juist tijdloos design gaan hand in hand.

1 like

Ik vind 'm zelf wat te degelijk, maar het is een heel goed eerste horloge denk ik.

1 like

Longines Spirit

L3.811.1.53.2 in 42 mm (ook leverbaar in 40 mm). Volledig titanium.

2 likes

Cool! Het enige wat me ‘stoort’ is het zwarte (plastic?) tussen de kroon en kast.

1 like

Veel antwoorden zijn gegeven, naar welke neig je nu? Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

1 like

Ik zou eerst afvragen of nieuw of is tweedehands ook acceptabel. Zal bepalend zijn voor je keuze mogelijkheid.

Tweede keuze …naar welke type horloge neig je naar. Dress/Sjiek of toch een sports/duikhorloge.

Derde keuze welke maat is je maximum en minimum.

Als laatste zou ik als eerste horloge beperken tot een van de gerenomeerde merken. Zeker niet naar een kleinere/Indie merk gaan.

Over 20/30 jaar wil je toch nog steeds kunnen genieten van je “eerste” echte horloge. Mijn eerste “echte” horloges was quartz Tagheuer 2000 en als automaat een Omega Chrono 300M. Ik draag beiden nog met veel plezier en altijd leuk om te zien dat merk en model nog vrij courant zijn.

Inzake stalenband of leder. tenzij bij de lederen band een mooie originele gesp bij zit, zou ik bij de top merken altijd voor een stalen band gaan. Los zijn ze veel kostbaarder. lederen en andere alternatieve banden zijn altijd veel goedkoper.

als je deze stappen hebt doorlopen heb je een veel duidelijker beeld welke opties er zijn en kan je veel overzichterlijker een keuze maken.

Veel plezier met zoeken. Ik ben benieuwd waar je keuze op zal vallen,