Seiko maar kort om rolex iedereen wilt een rolex hahaha
Mijn eerste was een seiko solar
En mijn eerste echte een omega geneve darna wat andere omega.s een tudor prince en toen een rolex 5500
En mijn eerste nieuwe horloge was een omega seamaster 300
En mijn eerste moderne rolex een date 115200
En op de wish list een two tone date just of aqua terra
En dat was ehm
Kort om een echte horloge zie ik als iets wat geen plak merk is als hugo of mk of fossil
Als het maar geen plakmerk/ fashion watch is. Eerste dat ik me nog kan herinneren was een digitale Casio geweest rond 1970.
Kijkshop aankoop gefinancierd door mijn kranten wijkje na schooltijd.
Voor mij was mijn eerste échte horloge een Sinn 556i omdat dat het eerste horloge was dat ik kocht op basis van technische specs, geschiedenis, etc. Dat is meteen mijn definitie van een écht horloge: een horloge dat je bewust koopt om (nog) andere reden dan esthetiek. Een Rolex die je énkel koopt omdat het een Rolex is, is voor mijn geen écht horloge (in mijn definitie dan he.).
Nou, voor mij ging dat als volgt. Ik had als tiener allereerst een Casio gehad en vervolgens de nodige Swatches (in de eighties, dus) en toen viel, begin jaren '90, mijn oog op een TAG Heuer duiker, die ik dus echt héél vet vond. Dit was dus het eerste horloge dat ik kocht, niet omdat ik een horloge nodig had. Maar omdat ik het oprecht te gek vond en daarnaast was het voor mij -ik had net m’n eerste full-time baan- ook best een behoorlijke uitgave. Maar mán wat was ik er blij mee! Ik heb het jarenlang, met veel plezier als dagelijks horloge gedragen en ik heb het nog steeds. Dit beschouw ik dan ook als m’n eerste ‘echte’ horloge. Maar goed, ik ben het met je eens dat het een nogal vage term is.
Nadat mijn zoon, hij was toen 15, een Tag Heuer had gekocht en echt kennis ontwikkelde in en voor horloges begon mijn mode merk horloge plots te knellen
Een batterij vervangen leverde destijds als antwoord in de winkel dat het mode ding nog niet liep
Een maand later kocht mijn zoon, inmiddels 16, een BB58. Een week later kocht ik ook een Tudor, en voor mijn gevoel mijn eerste echte horloge
Ik ga mee met @TagEd. Het horloge dat je na lang sparen of van je eerste verdiende loon hebt gekocht en waarvan je nog steeds blij word, dát is je eerste ECHTE horloge. Een horloge met emotie… Ik heb nog geen eerste echte horloge, die moet nog komen
Wanneer het autonoom de tijd weer kan geven om de pols of in de vestzak. Dan is het een horloge. Een echt horloge. Ook als het een tientje kost, bij de kruitvat weg komt en op een batterijtje loopt.
Al dat oeverloze snobistische gezever over mode-horloges, quartz-horloges, dure horloges, etc… Ik vind het smakeloos. Zelf heb ik iets tegen hommages, maar dan nog zijn ook dat gewoon “echte” horloges.
Ik zou durven stellen dat een apple-watch of equivalent geen “echt” horloge is omdat er geen sprake is van een oscillator, maar eerder van timed interrupt handling loops in een processor om de tijd in het gareel te houden tussen NTP syncs. Daar ligt een technische, maar nog steeds arbitraire definitie aan ten grondslag.
Ondanks dat ik het een term van nix vind, is er, na
Diverse horloges van de markt, de benzinepomp, het kruidvat, en nog zo het een en ander toch echt wel een aan te wijzen.
Het eerste horloge wat echt uitgezocht is op haar looks,
Gekocht bij een echte juwelier, ook echt 20x zoveel geld aan uitgegeven als ik gewend was om aan een horloge spenderen.
Kortom ,bewust gekocht.
Welke dan?
Nou deze, inmiddels hier welbekend.