Eerste ‘echte’ horloge

Via deze weg zou ik meer meningen horen over het behouden van je eerste horloge.

In 2019 kocht ik zelf mijn eerste ‘volwassen’ horloge, een Panerai Luminor GMT. Lang naar het perfecte model gezocht. Uiteindelijk gevonden en vol trots jaren gedragen.

Echter door de jaren heen ontwikkelt ook je smaak en interesse. Zo kreeg de Panerai steeds minder draagtijd.
Begin dit jaar langs Tempus geweest om het horloge weer helemaal op te knappen en wellicht weer hetzelfde gevoel als in 2019 te krijgen. Helaas is dit niet het geval.

Normaliter zou je afstand doen en op zoek gaan naar wat anders. Omdat dit mijn allereerste is zit er, in mijn ogen, een bijzonder verhaal aan vast.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er überhaupt meer mensen die hun eerste horloge nog in bezit hebben?

72 likes

Erfstukken en horloges met een bijzonder verhaal blijven bij mij wel. De rest kan ik makkelijk afstand van doen.

6 likes

Ik heb mijn eerste horloge lang gehouden. Smaken veranderen en uiteindelijk toch verkocht. Geen seconde spijt van gehad.

1 like

Mijn eerste horloge heb ik nog, maar dat was een Swatch. Als iets geen brood eet, bewaar het dan. Of geef het aan een dierbare. Als je al besloten hebt: dan weg ermee. Twijfel je? Neem dan je tijd.

2 likes

De pest is dat je meestal op ‘een’ gegeven moment komt dat je je weer aangetrokken gaat voelen tot een horloge waar je eerder dacht afstand van te hebben gedaan. Dat is de vloek waar mee wij, horlogeliefhebbers, mee te dealen hebben. We zijn bipolair aangaande onze relatie met horloges. Oude liefde roest niet, bedenk dat voor je haar in het blauw aanbiedt.

8 likes

Ik vind het een schitterend horloge by the way (voor wat het waard is). Goede smaak wat mij betreft👌🏻

1 like

Ik kocht in 2004, kort na onze 5e trouwdag, een Tissot, automatisch, met een grote witte wijzerplaat, dat was mijn eerste horloge dat ik zelf nieuw kocht, en überhaupt kocht, want ik droeg altijd afgedankte horloges.

Ik fietste veel, door weer en wind, en droeg het horloge altijd. Na een flink aantal jaren liep het niet vlekkeloos, en was er blijkbaar toch wat condens in gekomen, en liet ik hem steeds vaker liggen. Uiteindelijk, in najaar '23 maakte ik hem zelf schoon vanbinnen, en bleek er een tapje gebroken. Vervangen en nu is het horloge weer helemaal goed.

Maar inmiddels had ik ook m’n oude Seiko uit m’n kindertijd (ook een afgedankte) opgeknapt en die droeg ik veel liever. Ook een nieuwe Orient Bambino die ik toen nieuw kocht droeg ik heel graag. Heb de Tissot al heel lang niet meer gedragen, draag nu vooral nieuwe, oudere of vintage Seiko’s. Toch houd ik de Tissot denk ik voorlopig wel in de verzameling.

5 likes

Ik heb mijn eerste horloge ook nog recent door Breitling alle liefde laten geven die het nodig had.
Als eerder gemeld… als het verder geen brood eet. lekker houden.
Ik zou alleen maar spijt krijgen.
Hij is wel super mooi hoor, ook met die croco band🤩

2 likes

Horloges met emotionele waarde en/of een bijzonder verhaal zoals je eerste ‘echte’ horloge gewoon houden en koesteren. Mijn eerste Tudor is ook een blijver om dezelfde reden

4 likes

Mijn eerste echte horloge is een Casio Edifice die ik op mijn 18e kochg. Draag hem nauwelijks nog maar het eet geen brood en het is een mooi aandenken. Het is ook niet alsof het brood eet.

3 likes

Lijkt me vrij duidelijk. En sentiment, daar koop je niets voor.

2 likes

Als het bij mij langer en onbemind in een lade ligt dan gaat t weg, verhaal of niet.

Ik heb alleen een oude Certina van m’n opa die geen brood eet. Die mag blijven ondanks dat ik hem niet draag.

2 likes

Hier heeft alles op zijn tijd plaats gemaakt voor iets nieuws. Mijn eerste ‘echte’ horloge (Seiko sea urchin) en eerste ‘luxe’ horloge (Oris Aquis) verkocht, nooit spijt van gehad. Bij de Aquis duurde het wel even voor ik zover was, nog geprobeerd op een rubber band maar ook dat was maar een tijdelijke opleving. Smaken veranderen en ik ben niet sentimenteel aangelegd, dus doorselecteren die handel in mijn geval.

2 likes

Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik heb hetzelfde met mijn trouwhorloge, een Speedmaster Reduced waar ik om die reden maar lastig afscheid van kan nemen. Terwijl de Reduced inmiddels van de troon is gestoten door de Speedy Professional. Tsja kan die blijven vanwege het herinnering? Misschien ook wel.

2 likes

Wat een prachtig horloge! Wat mij meer bezig houdt hoe kies je dit als je allereerste horloge? Om maar te zeggen dat dit echt een horloge wat bij velen later op de horlogereis voorbij komt.
On topic. Ik hou alles. Zoals meerdere schrijven, het eet geen brood.

2 likes

Mijn eerste ‘echte’ is mijn trouw horloge. Beetje mijn echt-horloge dus. Anders was die al lang weg.

2 likes

Mijn eerste echte horloge was ruim 30 jaar geleden een Breitling die ik zelden draag maar nooit weg doe :blush:

7 likes

Als je het geld kunt gebruiken voor een aankoop die helemaal overeenkomt met je smaak en weer jaren van kunt gaan genieten: lekker weg doen en niet terugkijken.

Ik heb m’n trouwhorloge (IWC Spitfire Chronograph) ook weggedaan. Nooit spijt van gehad. Ik had er gewoon niets meer mee.

Horloges die in de kast/kluis liggen uit sentimentele waard, maar waar je iedere keer een mwah gevoel bij hebt als je m draagt. Gewoon zonde.

4 likes

Ik heb een paar jaar geleden een Breitling aangeschaft. Wordt nog steeds in roulatie gedragen, maar zou vandaag de dag niet meer eerste keuze zijn als ik wat nieuws zou moeten asnschaffen. Zeg nooit nooit, maar ik geloof niet dat ik van deze snel afstand zou kunnen doen, ook als ik 'm minder zou gaan dragen.

@TDG Ik voel twijfel bij jou? Houden of verkopen en op zoek naar iets wat nu beter past?

2 likes

Prachtig horloge, advies niet wegdoen, krijg je dikke spijt van.
Super mooie klok.
Lekker wegleggen en veel naar kijken dat is mijn advies.
Op de watchwinder en blijft zo in topconditie.
Succes met de beslissing.
Groetjes Wim

2 likes