"Eerste" horloge keuze?

:point_up:

De horloges die je zelf opgezocht had zijn chronografen en dan heb je met een mecha quartz uurwerk een hoop leuke, originele keuzes:

Autodromo x Worn & Wound Prototipo Limited Edition

Yema Rallygraf

Furlan Marri Castagna

Wolbrook Skindiver

Brew Retrograph

5 likes

Kan, maar een chronograaf met automatisch uurwerk is voor 600 euro niet te vinden, wel zo interessant om even aan te stippen.

Die is tof, en doet het ook heel goed op lederen banden waarmee je de look van een horloge leuk kan aanpassen. Dat gaat bijvoorbeeld met een Tissot PRX een stuk moeizamer.

Overigens gaan tips voor een PRX vaak hand in hand met tips voor een Tissot Gentleman, is met dezelfde uurwerken als de PRX te koop. Is ook een fraai ding!

2 jaar is vrij kort meen ik, en kosten bij een basic model zijn niet hoog. Lees, lokale juwelier kan het een horloge hoeft niet naar het magische elfenatelier in de Zwitserse Alpen gestuurd…

Zou persoonlijk wegblijven van zwarte horloges als enige/eerste horloge. Tenzij het echt je ding is, maar het past bijvoorbeeld matig bij mijn kleding :man_shrugging:

2 likes

De Tissot Gentleman is een erg goede keuze. Alleen is de prijs dan weer iets hoger dan 600 euro.

Een plaatje:

4 likes

Tenzij je de quartz pakt. Blijft er geld over voor een dagje stad voor de aanschaf :wink:

1 like

Ik heb de gentleman in het zwart, maar het lijkt alsof er (anders dan geadverteerd) helemaal geen anti reflective coating op zit. Dus die zou ik zeker eerst passen ipv online bestellen.

Misschien een Casio Oceanus?

8 likes

seiko-diver-200-m-solar-scuba-watch-sne569p1
Rond de €550.00

Rond de €465.00

Rond de €399, deze is ook in meerdere kleur varianten te vinden

Qua G-shocks, deze is rond de 400 euro

Alles in deze lijst is Solar of automatisch.
In mijn ogen prima horloges die lang mee gaan en prima als basis kunnen dienen voor je collectie. Allrounders voor meerdere situaties.

5 likes

Uitstekend idee.:call_me_hand:
Topic kan dicht :rofl::rofl::rofl::rofl:

1 like

Gast, dat kost 5 of 10 Euro bij de gemiddelde juwelier. Dan nog: Mijn Grand Seiko quartz jakkert in drie jaar door een batterij heen omdat hij 500 maal daags de temperatuur controleert, een high-torque motor aanstuurt en twee maal per seconde tikt. Een doodnormale quartz moet toch ergens tussen de vijf a tien jaar met een batterij kunnen doen.

Als een Solar uurwerk 20 jaar loopt, maar de capacitor gaat er aan moet je de mazzel hebben dat die dan nog besteld kunnen worden, en die operatie is even duur als het vervangen van 10 batterijtjes. :slight_smile:

Solar in alle ere, ik ben fan, maar ik weet niet of quartz over een tijdsspanne van 50 jaar veel duurder is. En dan vergeten we nog even voor het gemak dat je je horloge eens in de twee jaar op waterdichtheid moet controleren, en waarschijnlijk eens in de vijf jaar alle pakkingen moet vervangen wegens slechter wordende waterdichtheid. :slight_smile:

Dat kost ook de hele wereld niet, maar dan heb je een compleet beeld van wat het betekent om een horloge als erfstuk te zien: Goed onderhoud kost wat.

Hoe groot is de omtrek van je pols, en hoe is de vorm?

Een smartwatch heeft normaliter geen of nauwelijks lugs. Het is onder andere de lug to lug lengte die bepaalt hoe een horloge op je pols valt. En nee, een horloge van 46mm is geen doen voor een volwassen man, kom op, je wilt niet met een tegelsteen rond lopen.

Er zijn twee uitzonderingen: Een Seiko Tuna en een Panerai. Die mogen groot zijn, maar hebben ook korte lugs. Voor de rest zou ik eens in 38-42mm gaan kijken, waarbij ik 38-40 aanhoud voor alles wat geen chronograaf is.

Daar ben je me een klein beetje kwijt, zeker als je een erfstuk wilt maken. Dat pappa excentriek is wil niet zeggen dat je kind dat ook gaat zijn.

Je moet je met een horloge van minder dan 1000 ballen geen zorgen maken over de waarde.

Mijn suggestie, voor 630,- Euro bij Bouwman te vinden, is dit:

De Seiko Speedtimer SSC813P1 of SSC819P1. 680,- Euro listprijs, 39x13mm groot, saffierglas, solar uurwerk, standaard lugs voor bandenwissel, discreet uiterlijk en een gedegen quartz chronograaf.

Kut. Nu ik het zo zie: Wat @TagEd al zei dus. :slight_smile:

Fijne dingen, maar ze gaan over het budget heen. Bovendien zijn het automaten. Als je je zorgen maakt over de kosten van een batterijwissel, bedenk dan dat een automaat iedere vijf a tien jaar 200 - 1000 ballen onderhoud vergt, afhankelijk van merk, complicaties en de staat van het uurwerk.

Als je binnen budget toch een duikhorloge zoekt wordt het magertjes qua aanbod wat ik zelf leuk vind, maar dit kan net:

De baltic aquascaphe met stalen bezel is 629 ballen inclusief verzenden, 39x12mm groot en heul erg waterdicht.

9 likes

Net wakker en wat veel nieuwe berichten :sweat_smile:. Kan ze nu niet allemaal beantwoorden maar zie veel mooi spul voorbij komen, en van merken die ik nog niet ken. Dus kan er mooi mee aan de slag, thanks iedereen! Het idee van een solar of automaat is inderdaad de batterij wissel. Las prijzen van 50,- per keer als ie waterdicht moet zijn/blijven. Daar schrok ik wat van. Helemaal als het elke 2 jaar moet. Dan liever wat meer uitgeven en dan niet ylof niet zo vaak vervangen was mijn redenatie. Ben nu nog een paar dagen in Frankrijk en thuis eens even kijken naar mijn oude horloges qua diameter. Zal dan vast geen 44mm zijn dan, dat is nu mijn smartwatch. Hoef zeker geen joekel van een ding om mijn pols dus ik ga daar op letten!

1 like

Is er al gesuggereerd om je budget te verhogen (wat door te sparen)…? :grimacing:

https://www.tagheuer.com/us/en/event/tag-heuer-aquaracer-professional-200-solargraph.html

4 likes

Here we go, de eerste meldt zich :rofl:

3 likes

Ok, ik haal het weer uit mijn hoofd. Klonk ook te mooi om waar te zijn. Ze zijn en een stuk duurder en je moet er alsnog duur onderhoud aan geven. Moet het ook weer niet te gek maken als eerste horloge, en als cadeau… Ik trouwens vaak duikhorloges voorbij komen. Dit is vanuit mij geen wens of wis. Vinden jullie dit type model met name aantrekkelijk of gebruiken jullie hem ook in het zwembad/zee?

PS wanneer krijg ik de rechten om berichten aan te passen. Ik maak soms wat auto-correct typefouten, dat is een beetje suf maar kan het niet aanpassen.

Budget ophogen, ik ken dat bij andere hobby’s, dan is het hek van de dam :wink:. Als eerste horloge, die ook nog te betalen is als cadeau, wil ik het schappelijk houden. Denk dat rond de 300,- het meest realistisch is, waarbij ik iets wil bijbetalen als dat nodig is.

2 likes

Komt vanzelf , meer liken, reageren en zo op wat andere onderwerpen. Het is niet echt goed gedocumenteerd tis een beetje giswerk :sweat_smile:

2 likes

Trustlevel 2 heet dat geloof ik. Duurt tegenwoordig wel een jaartje. Tegen dan heb je al lang dat budget opgekrikt, en dat automatisch duikhorloge in de nog aan te schaffen horlogekist liggen. :innocent:

Ze zijn gewoon erg makkelijk en in heel veel situaties inzetbaar. Ideale vrije tijds horloge zou ik zeggen. Een horloge kan je ook laten dromen. Een doxa sub, squale 1521, rolex submariner, blancpain ff gaat terug tot de beginselen van het duikhorloge toen duiken voor particulieren mogelijk werd. Het heeft met name iets avontuurlijks. In deze hobby word veel geromantiseerd. Helder de fijten op een rijtje zetten is niks voor de meesten van ons. Quartz is bijvoorbeeld absoluut een betere technologie. Beter bestand tegen stoten, en veel nauwkeuriger, maar toch heeft een mechanisch uurwerk voor velen van ons een charme die een quartz uurwerk minder heeft. :man_shrugging:t2:

En nog van die dingen… :smirk:

7 likes

Goed speurwerk… 540,- in Duitsland.

1 like

Kijk je zou je zoektocht naar het perfecte horloge helemaal kunnen aanpassen aan jouw wensen.

Zo ben ik recent opzoek gegaan naar een horloge wat met mij mee op reis kan. Wat tegen een stootje kan en waar ik gewoon zonder zorgen mee in het water kan plonzen. En als ik in een totaal andere tijdzone zit dat ik kan zien hoe laat het thuis is. Zodat ik niet iemand wakker bel in het midden van de nacht.

Ik kwam uiteindelijk uit op een Christopher Ward Sealander GMT, wat tot 150m waterdicht is, die een gmt functie heeft en een Zwitsers automatisch uurwerk heeft. Voor mij een ‘go anywhere do anything’ horloge.

Dit is dan geen duiker, maar met 150m en een geschroefde kroon is hij toch wel redelijk water dicht.

Deze draag ik dus ook het gros van de tijd.

En zo zou ik als ik jou was kijken hoe jouw leven is, en waar jouw horloge aan moet voldoen. Je kan zo ontzettend veel kanten op.
Je zou kunnen zeggen dat een horloge jou indentificeerd, iets wat jouw metgezel is.

En hou je van avontuur, ga je vaak zwemmen, ja dan is een duiker toch wel heel robuust. Die kunnen bijna elke situatie aan.

En ja de tip budget oprekken is natuurlijk altijd goed maar dan zou ik doorsparen voor een tudor pelagos. Die zijn onverwoestbaar🤓

3 likes

Duur [quote=“frenk, post:39, topic:409732”]
speurwerk
[/quote]

Dat mag de topic starter zelf ook doen. Ik pakte de eerste de beste link die Google me gaf.

Wat haal je uit je hoofd? Solar respectievelijk eco drive? Niet doen. Elk horloge wat je koopt en waarbij je je tot doel stelt om als erfstuk door te geven zal onderhoud nodig hebben.

Voor iemand die uit een upgrade cyclus voor smartwatches komt is dat onderhoud zowel bij quartz als bij solar quartz vele malen goedkoper dan de zoveelste nieuwe wearable.

Ik zou gewoon naar quartz of solar blijven kijken. Maar als je een nieuwe batterij “duur onderhoud” vind moet je misschien helemaal geen horloge willen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar op een slechte dag is koffie drinken voor mij nog duurder. Het is ook een uur en een kwartier parkeren in Amsterdam. :wink:

3 likes