"Eerste" horloge keuze?

Sorry was niet duidelijk. Ik bedoel een automaat haal ik uit mijn hoofd. Beginnen al flink aan de prijs en als je die ook moet onderhouden voor flinke bedragen is dat misschien niet de beste keuze voor mij. Ik dacht dat een horloge kopen zonder batterij misschien duurder in aanschaf was, maar “terugverdiend” wordt omdat er niks gewisseld hoeft. En ik ging ook uit van 50,- per batterij wissel en elke 2 jaar. Maar dat is blijkbaar niet het geval. Gezien het budget dan toch beter om te gaan voor solar, lijkt me een mooie hybride vorm.

1 like

Dat is ook een mooie, net als veel andere die worden gepost. Voor mij is het mijn enige horloge, tot ik de hobby eventueel verder uitbreidt. Dus vanuit dat opzicht moet het een goeie basic zijn. Ik ga er niet mee zwemmen, maar wachterdicht lijkt me wel praktisch als ik eens in een regenbui terecht kom. Ben dus niet specifiek op zoek naar een duikershorloge.

Ik heb in mijn openingspost gezet dat ie niet te “saai” moet zijn. Dat is niet handig want dit is heel persoonlijk en lastig uit te leggen. De Tissot PRX is ook heel minimalistisch, maar vind ik op een bepaalde manier wel aantrekkelijk. Ik heb ook heel lang gekeken naar de Citizen BM8560-11XE. Solar, saffier, leren bandje en slechts 180,-. Maar die vond mijn vrouw dan weer te “saai” of te speelgoed door de grote nummers. Maarja zo is er altijd wat natuurlijk en heel persoonlijk…

Als laatste, wat ik vaak aantrekkelijk vind aan een gewoon horloge in tegenstelling tot een smartwatch, is de diepte van de wijzerplaat. Waarbij dus een veel meer 3d effect optreedt. Vanuit dat oogpunt zou ik minder snel willen kiezen voor een heel dun horloge. (PS met welke tag kan ik afbeeldingen plaatsen, dan kan ik wat voorbeelden tonen wat ik bedoel.

Aanschaf van een automaat heb je al onder de €100 als je een beetje goed zoekt. Het servicen van een automaat is afhankelijk van jouw gebruik.
Afhankelijk van hoe duur het uurwerk is of ‘inhouse’ of een standaard uurwerk heeft ook weer te maken met kosten.

Een automatisch uurwerk hoef je doorgaans maar 1 x in de 5 jaar te servicen. Sommige 1
X in de 10 jaar met de nieuwere technieken.

Maar voor alle horloges geldt eigenlijk dat als je er mee gaat duiken of zwemmen, laat hem dan van te voren even testen als hij ouder is dan een jaar of 5. Je wil namelijk niet dat er water in komt door een slecht rubber.

En alle horloges kosten geld. Of het nu een batterij is die vervangen moet worden, of een service van een automatisch uurwerk. Soms moet je bij een Quartz uurwerk ook wat dieper onderhoud laten doen. En dat kost ook weer iets meer geld. Vooral als het een horloge is wat je door wil geven aan je kinderen.

Je auto heeft ook onderhoudsbeurten nodig.

En dat is eigenlijk met alles wat mechanica betreft.

1 like

Met deze knop kun je foto’s uploaden

Dan is vanaf 50m waarschijnlijk oke. Met 30m waterdicht wordt zelfs afwassen al een uitdaging.

Vanaf 100 m wordt zwemmen dus een optie

Met 200 m mag ja gaan duiken
En met 300m plus zou ik eerst een onderzeeër kopen.

De kracht van Gerald Genta… dit design is heel sterk afgeleid van horloges die deze designer heeft gemaakt. Ze zijn tijdloos.

Het gaat om jou, jij moet het om je pols dragen.

Een heel diep liggende wijzerplaat wordt vaak gezien als een goedkoper uurwerk.
Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar horloges met een minder diepe wijzerplaat onder het saffier en een goede AR coating. Dan lijkt het soms net of er geen glas op zit, en je de wijzertjes aan zou kunnen raken. Dat geeft echt een mooi 3d effect.

Wij zijn echt niet zomaar van je af dus! Welkom in de tijdloze wereld van deze kleine companions die we met ons mee dragen! Op naar een mooie collectie🎩

1 like

Solar is natuurlijk in technisch opzicht niks hybride. Het is een quartz uurwerk met een zonnecel en een heel klein oplaadbaar batterijtje wat ze dan capacitor noemen. Die zijn kleiner dan een knoopcel, vandaar de 180 dagen gangreserve bij volle lading van zo’n ding.

Je scoort al een Seiko automaat voor tussen de 200 en 300 Euro.

Deze, bijvoorbeeld, is 270 list maar voor minder te vinden. Bij Monsterwatches kun je ze voor 260 scoren, laat je er voor 47,50 een double domed saffier met heldere AR coating in zetten en ben je dus voor 310,- ballen klaar inclusief saffier. Koop je nog 2 leren banden bij en een NATO, scoor je een Bergeon 6767 bij voor de bandenwissel, en voila: 450 ballen all in voor de hele starterskit.

Daar zit een automaatje in wat 20 jaar probleemloos gaat lopen, maar toch is het beter om 1 maal per 2 jaar de waterdichtheid te checken (dat moet ook bij quartz/solar) en eenmaal per 5 a 10 jaar een schoonmaakbeurtje.

Ik heb laatst een uurwerk laten vervangen in een oude Seiko 5, dat kwam op 75 Euro ex pakkingen, dus als je 'm wilt laten lopen tot hij stuk gaat moet je rekenen met 75 Euro per 20 jaar aan “onderhoud / vervanging uurwerk”.

Maar dan is de vraag of dat een verheffend erfstuk is, natuurlijk. Ik denk dat je dan beter bent met een Baltic Aquascaphe, die zijn al wat leuker, en daar zit ook een standaard Miyota in die je op iedere hoek van de straat kunt vinden ter vervanging, maar dan wel met saffier, van een iets geiniger merk dan de geijkte verdachten op dit prijsniveau.

Voordelen van quartz:

• Nauwkeurig
  • Schokgevoelig
  • Onderhoudsarm

Voordelen van mechanisch:

• Charmant, want vloeiender secondewijzer
  • Couranter, dus makkelijker weder te verkopen zonder al te grove afschrijving

Merk op, wat je ook doet: Als je er een erfstuk van wilt maken moet je je pakkingen onderhouden. :slight_smile:

Nogmaals, hangt van merk / model af, en of je de kast gepolijst wilt hebben, wat de staat is, etc etc etc.

Alles kan goedkoop, maar op het moment dat jij erfstuk noemt neem ik aan dat je 'm fatsoenlijk aan de volgende generatie over wilt doen.

4 likes

Goeie tips! Achteraf saffierglas laten plaatsen kan dus ook? Kijk, dat geeft ook weer mogelijkheden. Af en toe een onderhoudsbeurt is natuurlijk helemaal prima. Of het nou gaat om een batterij vervangen of onderhoud. Ga er gewoon rekening mee houden dat dit moet gebeuren, helemaal als ie nog heel lang mee moet gaan. En voor de duidelijkheid, mechanisch is weet wat anders dan een automaat? Ga me weer even inlezen nu :+1:t2:

Mechanisch kan zowel automaat als hangewonden zijn. Men wille zeggen dat er geen batterij voor aandrijving zorgt.

2 likes

Vroeger had je alleen met de hand opgewonden uurwerken. Die moet je aan de kroon opwinden om de veer op spanning te zetten.

Tot ergens rond 1926 ene meneer Harwood op het lumineuze idee kwam dat er ook een rotor aan een opwind -as kon zijn. Vanaf toen waren de automaten geboren. Het heeft nog tot 1969 geduurd vooraleer er een automatische chronograaf uit werd gevonden.

Alles wat ik hier boven noem is mechanisch.

3 likes

Helder!

De Seiko SSC759j1 in de Outlet op Monsterwatches ook wel een mooie. Maar vind zoveel mooi :sweat_smile:

1 like

Vandaar dat ik zou aanraden om op het gemak rond te kijken en uw smaak te laten evolueren. De itch om snel iets te kopen heeft iedereen die zich hier aanmeld of begint mee te lezen. Koop dan ook iets die je leuk vind voor niet veel, zonder rekening te houden dat het er een moet zijn die je wilt door geven. Die kan je later nog kopen als je wat verder staat in het inlezen. :+1:

En die hoef je eigenlijk helemaal niet te servicen: als het uurwerk na 15-20 jaar kapot gaat, dan vervang je het hele uurwerk.
Waterdichtheid (en het testen) blijft wel een aandachtspunt, maar geldt voor quartz, solar en automaat.

Tijdens het zoeken kom ik toch steeds weer terecht op de Tissot T-Classic PRX Powermatic 80 (T137.407.16.041.00). Voldoet eigenlijk aan alle wensen; saffierglas, leren bandje, tijdloos (vind ik), geen solar maar wel een automaat, blauw (zowel wijzerplaat als bandje), wel bijzonder met de ronde wijzerplaat en hoekige kast, niet te groot of dik en net binnen budget (569,- bij Olfert-co). Zitten er nog nadelen aan een dergelijk model?

6 likes

Eigenlijk niet. Het uurwerk is erg nauwkeurig en een gangreserve van 80 is ook top. 569 ballen voor dit horloge is ook een goede prijs. Ik wist het wel!

Jazeker. De bandaanzet is niet standaard. Je zult aan Tissot banden vast zitten of custom banden moeten laten maken.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe vaak ik dat ga doen. Ik zie op hun website ook de combi van een metalen band + leer voor 50,- extra. Ik heb ook 2 bandjes voor mijn huidige smartwatch maar ik wissel ze nooit… Dus inderdaad een nadeel, maar voor mij niet zo’n grote. Zou in de toekomst liever meerdere horloges hebben waar ik tussen wissel, dan bandjes.

1 like

Zijn de leren PRX banden ook los te koop?
Je kunt namelijk altijd beter de versie met de stalen band nemen en de leren band erbij nemen. Andersom is niet verstandig, want metalen banden zijn kostbaar!

1 like

Ik zou geen probleem maken van het aanschaffen van een horloge met een paar kilometer op de teller. Ervaar zelf geen enkel verschil tussen mijn nieuwe en gebruikte aangeschafte horloges.

Dat gezegd hebbende is de Tissot die je voorstelt wel een hele goede optie!

Zie dat de prijs voor de PRX Powermatic 80 met alleen het metalen bandje even duur is als metaal + leren bandje. Die laatste krijg je er als het ware gratis bij lijkt het… Alleen met het leren bandje is 50,- goedkoper. Dus andersom beredeneerd, voor 50,- extra krijg je het metalen bandje er bij.

Qua nieuwstaat zal het het ongetwijfeld niet uit maken of je een bijna-niet gebruikt horloge koopt of nieuw. Het is de vraag of het de (vaak kleine) korting waard is maar daarnaast is het bij mij ook een gevoel. Dat ik het meer bijzonder vind als ik de enige drager ben geweest. Klinkt misschien gek, maar dat is hoe ik het voel.

1 like