Hoi allen, ik kom hier wel eens langs voor wat info of aanbiedingen, maar nog nooit iets gepost. Lijkt me toch leuk en nuttig om de volgende vraag ook eens aan jullie te stellen, ondanks dat deze vraag vast vaker wordt gesteld.
Ik wil graag een nieuw horloge, dit wordt een verjaardagscadeau van mijn gezinnetje (vrouw + 2 kinderen).
Ok, iets meer info . Ik heb ooit wel wat horloges gehad, maar gewoon simpele dingen van Fossil, Diesel en Lotus. Toen een paar jaar geen horloges gedragen en de laatste 4 jaar eigenlijk alleen smartwatches/trackers. Ik ben er nu wel een beetje klaar mee eigenlijk, de hele dag gestoord worden met meldingen, elke 2 a 3 dagen opladen, etc. Maar ook het idee dat je elke 3 a 4 jaar eigenlijk weer moet upgraden maakt het stiekem ook kostbaar. Voor dat bedrag haal je denk ik een kwalitatief heel mooi horloge die vele jaren mee gaat. Nog een meerwaarde vind ik het idee dat het ooit doorgegeven kan worden aan mijn kinderen, als ze dat zelf ook willen tegen die tijd uiteraard.
Na best wat uitzoekwerk kom ik uit op het volgende qua specs:
Bij voorkeur saffierglas, voelt toch het veiligst
Solar techniek heeft mijn interesse. Elke 2 jaar een batterij wissel is ook kostbaar.
Diameter van mijn huidige smartwatch is 44mm. Prima formaat voor mij. Denk dat het horloge tussen de 42 en 46mm mag zijn?
Stalen bandje is niet gelijk mijn ding qua uitstraling eerlijk gezegd. Maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn aangezien er anders modellen afvallen en een leren bandje eenvoudig achteraf te plaatsen is.
Ik heb een zwak voor je een bullhead model, maar geen must.
Mag wel een beetje speciaal. Of iig niet te saai met alleen een paar cijfers en wijzers in de meest basic zin.
Wel graag een nieuwe, geen 2e-hands.
Budget vind ik lastig. Denk dan 600,- wel echt de max is bij iets heel bijzonders. Liever iets minder, straks durf ik hem nooit te dragen door de hoge waarde.
Hieronder enkele horloges die ik zo gauw tegenkwam. Veel van Citizen, die hebben veel van de kenmerken die ik zoek. Alleen het model, mag als nieuwe gebruiker nog geen links gebruiken.
Welkom op HF! En eerst even dit; ik weet dat veel smartwatches wat groter zijn en kan me voorstellen dat daar die referentie van 44 - 46mm vandaan komt. Maar dat is best een heel forse maat, voor een gewoon horloge. Ik weet niet wat je polsmaat is. Maar voor een gemiddelde polsmaat (17 - 18cm) staat een kleiner horloge echt een stuk beter.
Dat gezegd hebbende, zou ik voor de nieuwe Seiko Speedtimer gaan. Mooi gemaakt horloge, solar en zeker niet saai. Is er in diverse kleuren.
Eerste tip! Ga passen. De afmetingen die jij opgeeft zijn echt groot. Ze zijn best te vinden, maar de trent is dat de gemiddelde maat toch terug wat kleiner wordt.
Verder zou ik een 2dehands squale 1521 voorstellen. De 42mm draagt best comfortabel, met bulletproof zwitserse automaat erin.
Plaatje voor de sfeer:
Kijk, daarom heb ik het bericht niet geplaatst. Qua grootte verkijk ik me er misschien op
Goed idee om eerst eens ergens langs te gaan wat voor mij een mooie diameter is. Rest van de tips ga ik ook naar kijken!
Welkom op HF Stijn. Veel lees -en kijkplezier hier. Voor jouw vraag zou ik in elk geval kijken naar Seiko, Tissot en het al door jou aangehaalde Citizen. Succes
Nadeel van een 2e hands is dat het niet echt voelt als ‘mijn’ horloge. Met het idee dat ik hem ooit kan doorgeven. Ik begrijp het vanuit een budget standpunt, maar dan liever een goedkopere en nieuw. Qua looks weet ik het ook nog niet. Wordt het niet gelijk warm van, maar het is wel iets speciaals. Moet er misschien even aan wennen
Squale’s zijn geen grijze muizen, je hebt het ervoor of niet. Ik heb ze sinds dag 1 cool gevonden
Ik denk ook nog aan een seiko king Turtle. Die zijn ook groot qua diameter, maar zijn erg makkelijk te dragen. Ik stel het maar voor, maar denk dat je het meer hebt voor chrono’s
Die Seiko ziet er goed uit. Staat niet in de opening post maar heb ook een zwak voor een blauwe wijzerplaat of details. Wilde net deze posten:
Edox Les Vauberts 40101-3C-BUIN
In de aanbieding voor 499,- dus binnen budget.
Was er nu ook een.horlogeforum kortingscode beschikbaar voor een bepaalde website?
Op gebied van solar zijn er natuurlijk ontzettend veel mooie en kwalitatief goede opties.
Echter als je een horloge echt door wil geven aan de kinderen, is het dan niet wijselijk om ook een automatisch horloge niet uit te sluiten?
Ik weet niet hoe het zit met onderhoud van een solar (ik lees wel eens; accu eens in de 10 a 15 jaar) maar daar houdt mijn kennis dan ook op.
Maar als je een automaat goed onderhoudt dan is dat natuurlijk ook een mooie optie om door te geven, en zo heb je veel meer opties.
Citizen en Casio hebben erg veel keus in solar’s. Seiko ook redelijk wat.
Wat hierboven al is aangegeven: ga echt even passen, want -tenzij je behoorlijk dikke polsen hebt- loop je anders met een behoorlijk groot horloge om je pols.
Misschien is een Casio G-shock wel een mooie overgang van smartwatch naar een andersoortig horloge?
Moet me duidelijk nog beter inlezen. Een automatisch uurwerk heeft helemaal geen batterij lees ik? Zo ja, dan heeft dat zeker mijn voorkeur boven Quartz en solar!
Welkom in de wondere wereld van horloges. Inderdaad. Een automatisch horloge heeft geen batterij. Het is een oudere techniek zelfs. Het horloge wordt eigenlijk opgeladen tijdens het bewegen van de pols door een rotor die een veer aandrijft.
Je hebt ook nog mechanische horloges die niet automatisch zijn, die moet je dan opwinden met de kroon.
Verder zijn er ook nog hybride horloges met een combi van quartz en mechaniek.
Kortom zo ontzettend veel te ontdekken.
Je leert hier echt nog heel veel als je lang genoeg blijft lezen.
De PRX heb je trouwens ook in Quartz. Maar wat de powermatic zo mooi maakt is het uurwerk. Je hebt dan een gangreserve van 80 uur. Dus als je hem in het weekend even niet draagt dan loopt het horloge nog op maandag.
En met De Hamilton haal je weer een heel goed Quartz horloge binnen.
De automatische chronograaf uurwerken zijn doorgaans veel duurder, daarom besluiten veel merken om een quartz variant aan te bieden.