Luister naar Petra, is een wijs advies. Ze is immers ervaringsdeskundige Evenals de meesten van ons
Dat kun je wel zeggrn, zoonderhand
De stad ingaan ga ik ook doen ; ik wil volgend weekend een beslissing nemen.
Het horloge dat ik ga kopen, wordt sowieso geen verzamelobject, ik wil het elke dag gaan dragen. Ik heb duidelijk de smaak te pakken en de kans is inderdaad groot dat ik nog horloges ga kopen in de toekomst. Ik wil echter voor mijn eerste horloge geen verkeerde keuze maken omdat ik in het verleden al met andere zaken ‘op mijn geld’ gekeken had (ik speel ook piano en ben motorliefhebber) en dan spullen moet terugsturen of weer verkopen, waar je dan bijna altijd geld op verliest.
Ik zit hier nu elke dag, ja, is ook nieuw voor mij, dus waarschijnlijk ben ik een beetje (te) enthousiast. Iets dat nieuw is, en dat waarschijnlijk tot een passie kan uitgroeien, is ongelooflijk leuk en ik beleef hier nu enorm veel plezier aan, zowel met het afstruinen van het internet als met te discussiëren op het forum.
Op termijn zal mijn aanwezigheid hier zonder twijfel want minder frequent zijn, wanneer het ‘stof gaat liggen’ maar ik vraag jullie mij mijn overenthousiaste opdringerigheid op dit moment te vergeven
Dit is het begin van (het einde) iets heel moois.
Ik weet nog precies hoe ik mijn eerste Seiko automaat kocht de “Sea Urchin” voor een toen der tijd een aardig bedrag.
In de loop zal je deze prijs grens hoogstwaarschijnlijk aardig oprekken en je smaak zal ongetwijfeld veranderden.
Ik ging van Tissot -> Seiko (duiker) -> Ebel(Wave) -> Tissot(Chrono) -> Seiko(duiker) -> Longines(dress) -> Longines(VHP) -> Ebel en nu net mijn eerste Nomos Club Campus aangeschaft.
Mijn advies, koop het horloge waar je nu echt blij van wordt als je hem om hebt want een plaatje en de ervaring om de pols kunnen heel anders zijn. En geniet van het dragen van het horloge waar je blij van wordt!!
Succes met de zoektocht…
En als je zoveel geld wilt uitgeven als wat die Hamilton of die Seiko SPB217 kosten, koop dan voor dat bedrag beter twee mooie horloges; een goede quartz voor als je de tijd echt exact wilt weten en een mooie automaat om van te genieten als de tijd even geen rol speelt. Hierboven zijn daar inmiddels meer dan genoeg voorbeelden van gegeven. Persoonlijk zou ik het niet verstandig vinden om als eerste horloge al meteen zo’n dure te kopen.
Ik heb een tijdje terug met precies dezelfde vraag gezeten. Misschien leuk om mijn topic ook eens door te lezen.
Ik ging echt alle kanten op qua stijl en binnen de kortste keren zat ik te kijken naar 2 a 3x mijn oorspronkelijke budget. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Seiko 5 Sports (SRPD57K1). In de aanbieding kunnen kopen voor “slechts” 185,-. Ik vind het veel waar voor mijn geld. Ik lees dat je minder verwachtingen moet hebben bij de accuraatheid van de Seiko 5, maar die van mij loopt heel goed, sowieso minder dan 30 seconden verschil sinds 13 september dat ik hem draag. Succes met je zoektocht!
Thanks, veel lectuur
Kunnen jullie een site aanbevelen waar ik wat kan lezen/bijleren over mechanische/automatische horloges, en dan vooral over het gebruikte type uurwerk/caliber door de verschillende merken ?
Ik ken op dit moment nog weinig tot veel hiervan maar ik merk wel dat een bepaalde prijsklasse niet altijd garant staat voor dezelfde kwaliteit van uurwerk.
Neem nu bijvoorbeeld deze modellen van Tissot :
De Gentleman Powermatic 80 Silicium, kost 845 euro en heeft het Powermatic 80.811 caliber
De Tissot Chemin des Tourelles Powermatic 80, kost ook 845 euro maar heeft het 80.111 caliber (althans, toch volgens de site)
Dezelfde prijs maar zover ik weet is het 80.111 caliber een paar trapjes naar beneden vanaf de 80.811 en staat het nog onder de 80.611.
Hoe kan dit verklaard worden ?
En ook :
Wat is het, behalve het prijsverschil van 230 euro, het verschil tussen bovenvermelde Chemin des Tourelles en deze Chemin des Tourelles ?
Ook een Powermatic 80.111 caliber maar wel met COSC certificering, ongetwijfeld een stuk nauwkeuriger, maar de meerprijs t.o.v. die Gentleman met 80.811 begrijp ik niet goed.
Edit…
Sorry, hatelijk als je geen posts kan wijzigen.
Was de link vergeten van die andere Chemin des Tourelles (niet COSC)
Er is een dikke pil, The Watch Manual van Franz Rivoira, hier te koop: https://thewatchmanual.com/order/.
En een gratis te downloaden uittreksel hier: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiz242ji7X6AhXPgP0HHY-TBxAQFnoECAoQAQ&url=https%3A%2F%2Fthewatchmanual.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FTWM_eng_extract.pdf&usg=AOvVaw1NVN2mE9pRGPGw9FocURML.
Ik heb het ooit gedownload maar heb er nog geen letter in gelezen…
Wat ik doe als ik ergens wat meer over wil weten, bijv. een bepaald caliber, daar dan naar googelen en de eerste 20 of zo resultaten aanklikken om te zien of ze me verder brengen. Zo vond ik bijv. dit stuk over de verschillende Powermatic varianten op calibercorner.com:
Tissot Caliber Powermatic 80 Watch Movement _ Caliber Corner.pdf (2,7 MB)
Maar je moet ook niet te veel, te snel willen. Koop eerst een horloge dat je mooi en passend vind en ga daar dan wat meer van proberen te weten te komen, en ga van daar uit verder kijken, zoeken en leren.
Als je trouwens naast die mooie automaat “om van te genieten” nog een goede en nauwkeurige quartz zoekt, kan ik je deze aanraden:
De Tissot Perpetual Calendar.
Die heb ik nu zo’n anderhalf jaar en daar hoef je (behalve t.z.t. het batterijtje vervangen) helemaal niets anders aan te doen dan twee keer per jaar de tijd een uur verzetten. De hele kalender tot het jaar 2100 kent 'ie uit z’n hoofd en laat hij volautomatisch zien. Een maand van 28, 29, 30 of 31 dagen? Geen enkel probleem.
En de nauwkeurigheid is fenomenaal. Ik heb op 21 maart de tijd goed gezet en op dit moment (6 maanden later) loopt hij welgeteld 6 seconden voor. Kom daar eens om bij een COSC-certified automatische Tissot

Deze vergeten, voor als het iets meer mag zijn (van prijs dan) :
Meister Chronoscope | Junghans Onlineshop
Ik wik en weeg : 1 duurder exemplaar of 2 meer ‘betaalbare’ horloges.
Met duurder bedoel ik dan tussen 1500 en 2000 euro (2000 euro is mijn absolute grens).
En zelfs als ik er maar één koop, dan hoeft het er natuurlijk niet meteen één te zijn van 2000 euro.
Hele mooie dingen gezien al, en ook vooral veel merken die in België bijna niet of helemaal niet te verkrijgen zijn. Ik ben er niet zo voor om een horloge online te bestellen, ik ga het liever bekijken in de winkel. Anders is er weer een gedoe om terug te sturen, om te ruilen… als het toch niet aan je verwachtingen beantwoordt.
Heb al sites bekeken van merken met horloges waarvan ik meteen onder de indruk was, maar natuurlijk zijn dat de duurdere modellen. Mido is een merk waar ik mijn gading wel kan vinden, maar heel moeilijk te vinden bij een AD in België.
Ook Junghans, heel apart, en er zijn ook een paar modelletjes die ik prachtig vind, maar ook niet zo wijdverspreid in de handel, maar toch één AD gevonden op minder dan een uurtje rijden.
Mido, Stowa, Nomos, Sinn… allemaal merken met uiteenlopende types horloges maar allemaal eerder aan de duurdere zijde én niet zo makkelijk te vinden.
Ik beperk mij nu tot enkele merken die ik wel eerst in de winkel kan gaan bekijken ; later, als ik wat meer ervaring heb, zal ik het ‘circuit’ van kopen en verkopen wel beter leren kennen en ga ik me wat meer op de minder gekende merken richten, maar ik ga ‘bescheiden’ beginnen
Seiko, Certina, Tissot en Hamilton hebben allemaal een paar horloges in hun gamma die mij enorm aanspreken, en allemaal binnen budget. Het moeilijkste wordt kiezen
Een gewone quartz zie ik niet meteen zitten voor ‘erbij’, maar misschien wel een Seiko Solar diver, heel leuk horloge ; daarnaast dan een automatic van misschien ook wel Seiko, of van de andere merken. Qua stijl sta ik ook open voor alles…
SPB121J1 | Seiko Watch Corporation (seikowatches.com)
SPB167J1 | Seiko Watch Corporation (seikowatches.com)
Tissot PRS 516 Powermatic 80 horloges - T1314301603200 | TISSOT® België (tissotwatches.com)
Tissot Ballade Powermatic 80 COSC horloges - T1084081603700 | TISSOT® België (tissotwatches.com)
CONQUEST horloge L3.777.4.76.5 | Longines®
CONQUEST horloge L3.777.4.99.6 | Longines®
Allemaal modellen die je makkelijk kan combineren met andere bandjes, denk ik…
In elk geval, ik ga mijn tijd nemen om eens rond te kijken vooraleer ik iets koop, it’s half the fun
2 goedkopere kiezen ipv 1 duurdere want dan kun je gelijk beginnen met dubbel genieten
Ga hier eens kijken: https://www.horloge.be/shop-antwerpen/
Is een grote op internet, maar heeft ook twee echte winkels in Nederland en één in België (Antwerpen).
Ze hebben een heel grote collectie, de meeste ook in de winkel te zien en te passen. Neem er een dag vrij voor, geef van tevoren naar welke merken / modellen je interesse uitgaat, stap op die motor en rij naar d’n Anvers. Krijg je geen spijt van en leer je meer van dan van dagenlang websites en youtube filmpjes kijken.
Een field/sport watch en een iets netter model.
Moet zeggen dat ik de Tissot PRX powermatic 80 ook wel redelijk netjes vind met een leren band (sowieso een mooi model)
De power reserve van de Hamilton en Tissot zijn ook geweldig, 80 uur, pak nooit een stilstaand horloge.
Een field watch is geen potje als je netter gekleed bent.
Heb zelf een Hamilton Khaki Field Titanium met open case back.
Welke horloges heb je al geprobeerd?
2000€ kan je kiezen uit bijna alle mid price merken.
Seiko of de Swatch group merken.
Je kan in Roermond bij de outlet veel horloges proberen Seiko, Swatch group en zelfs Tagheuer binnen jouw budget.
Voor 2000 euro zou ik me niet willen beperken tot wat merken die ‘bij de AD om de hoek’ liggen. Voor dat bedrag zou ik op zoek gaan naar iets wat ik écht zou willen en er desnoods een paar honderd km voor rijden om 'm in het echt te zien.
De zoektocht is onderdeel van het plezier.
Over de Tissot PRX hoor ik vaak praten hier op het forum, maar ik vind het echt niet om aan te zien met dat soort metalen armband. Sorry, geen fan. Dan veel liever een Tissot Gentleman of Ballade.
Nog niet zeker of ik meteen 2 horloges wil aanschaffen. Ik heb nog een Woodwatch, van m’n vriendin gekregen, met een gegraveerde inscriptie. Niet meteen goede kwaliteit te noemen, maar is een leuk modelletje als quartz horloge en bovendien met grote sentimentele waarde ; ik heb geprobeerd het bandje te herstellen met de bijgeleverde schakeltjes en mini-tooltjes maar is me niet gelukt. Ik vind het horloge op zich wel knap in dat hout, maar een houten bandje vind ik maar niks. Ik ga er een nylon/textiel bandje voor kopen, iets met antracietgrijs of marineblauw, of iets lichter, geeft toch een ‘sporty chic’ look
Om m’n collectie te beginnen heb ik dus alvast deze, en ik dacht nog een Casio G-Shock te hebben maar ik heb me al rot gezocht naar dat ding en niet gevonden, waarschijnlijk dus verloren gegaan tijdens mijn verhuis 2 maanden geleden
In mijn regio (en ik reken dan binnen een straal van 100 km) zijn er veel AD’s, allemaal met hun eigen merken. Jammer genoeg is het teleurstellend dat ze van al die merken maar een heel beperkt aanbod in voorraad hebben dus langsgaan om eens te passen ligt niet voor de hand. Hun respectievelijke websites geven dit aan, en wanneer je ze opbelt om te weten of ze bepaalde modellen dan tóch in de winkel zouden hebben, dan kom je van een kale reis terug. Meestal hebben ze van elk model wel een exemplaar in huis, maar dan alleen met één bepaalde kleur wijzerplaat of bandje, om nog maar te zwijgen van verschillende kastdiameters.
De sites van de fabrikanten bekijken is leuk maar veel zin heeft het niet want de modellen die dan in de smaak vallen hebben ze toch niet in voorraad ; ze laten bestellen, om dan langs te gaan en uiteindelijk niet te kopen omdat het toch niet is wat je wou, daar voel ik me dan niet goed bij.
Ik hou er niet van om iets kostbaar als een horloge op internet te bestellen maar misschien moet ik dat maar doen ; er is immers een herroepingsrecht als je via internet besteld dus dan stuur je het horloge gewoon terug, maar het is toch niet ideaal.
Afijn, ik blijf nog even verder internetten en wellicht komend weekend eens eropuit trekken.
Mijn budget gaat tot maximaal 2000 euro, maar liefst wat minder eigenlijk. Uiteindelijk wil ik een horloge ‘voor elke dag’, dressed wanneer de gelegenheid zich voordoet, en casual en sportief voor het overgrote deel van de tijd (werk, vrije tijd, uitstapjes, etentjes…).
Dive watches, field watches, chrono watches… Uiteindelijk vind ik ze allemaal wat druk wat de wijzerplaat betreft, behalve dan misschien de field watches.
Die Seiko Alpinist (SPB121, groene wijzerplaat loep over de datum), en de Seiko Sharp Edge (SPB167, blauwe wijzerplaat) zijn favorieten, en onderhand ook de Gentleman en Ballade van Tissot (blauwe en zilveren wijzerplaten).
Afgezien van die Alpinist, die al van in het begin in mijn hoofd blijft hangen maar niet helemaal kan overtuigen van de toch iets te drukke wijzerplaat, zijn die Seiko Sharp Edge en Tissot Gentleman en Ballade wel mooi, prima horloges voor elke dag, maar toch vind ik dat ze net iets missen. Met andere woorden, het mag best wel ietsje exclusiever.
En dat heb ik gevonden bij Longines, bij de Conquest : het 41mm model (volgens mij zal dit het beste passen voor mij, 39 wat te klein, 43 te groot) met wijzerplaat in Sunray blauw en metalen armband vind ik net dat tikkeltje exclusiever dan de respectievelijk modellen van Tissot en Seiko (hoewel niet spectaculair duurder). Ik zou het model nemen met metalen armband en er een bruin leren bandje bijkopen, meteen 2 verschillende looks.
Conquest horloge
CONQUEST horloge L3.777.4.99.6 | Longines®
en dit bandje
Mat bruine kalfslederen band CL682124853 | Longines®
Longine is onderdeel van de Swatch groep, net als Tissot en zovele anderen, maar hoewel ze ook calibers van ETA gebruiken, zijn de uurwerken die Longines gebruikt wél uitsluitend voor hen, dus die vind je niet terug in bijvoorbeeld Tissot, Certina of andere merken van de groep.
Ook de oversize 12 en 6 vind ik wel opvallend ; een L888 caliber, 3.5 Hz, 72 uur gangreserve, en voor zover ik weet (met het weinige dat ik er al van ken), heel goed op het vlak van nauwkeurigheid.
Een hele goede all-rounder die niet snel zal vervelen, zonder al te veel tierlantijntjes. En de prijs zit goed, vind ik.
Ik zie hier ook Tag Heuer voorbij komen, maar die is toch algemeen gezien nog een stuk duurder dan Longines. Net eens gekeken bij Tag Heuer maar ik vind toch niet meteen iets dat me aanspreekt, toch niet binnen mijn budget.
Sowieso ga ik eens moeten gaan passen, nu eerst nog een AD vinden die alles in huis heeft dat ik wil vergelijken maar ik vrees dat ik een traject zal moeten uitstippelen en meerdere adresjes zal moeten bezoeken.
Als er iemand suggesties heeft in België : ik woon in West-Vlaanderen, op een half uurtje van Brugge dus redelijk centraal ; klein uurtje naar de Nederlandse grens, een uur naar de Franse grens. Zoals het er nu voor ligt, denk ik toch dat ik mijn zoektocht internationaal zal moeten uitbreiden…
Casteur in Waregem vindk een aanrader. Kan (te) druk zijn op zaterdag.
Voor €2000 valt de Longines Legend Diver mss net in budget mits wat korting. Is een horloge dat heel allround is.