Advies gevraagd voor nieuw horloge

Voor 2000 euro zou ik me niet willen beperken tot wat merken die ‘bij de AD om de hoek’ liggen. Voor dat bedrag zou ik op zoek gaan naar iets wat ik écht zou willen en er desnoods een paar honderd km voor rijden om 'm in het echt te zien.

De zoektocht is onderdeel van het plezier.

2 likes

Over de Tissot PRX hoor ik vaak praten hier op het forum, maar ik vind het echt niet om aan te zien met dat soort metalen armband. Sorry, geen fan. Dan veel liever een Tissot Gentleman of Ballade.

Nog niet zeker of ik meteen 2 horloges wil aanschaffen. Ik heb nog een Woodwatch, van m’n vriendin gekregen, met een gegraveerde inscriptie. Niet meteen goede kwaliteit te noemen, maar is een leuk modelletje als quartz horloge en bovendien met grote sentimentele waarde ; ik heb geprobeerd het bandje te herstellen met de bijgeleverde schakeltjes en mini-tooltjes maar is me niet gelukt. Ik vind het horloge op zich wel knap in dat hout, maar een houten bandje vind ik maar niks. Ik ga er een nylon/textiel bandje voor kopen, iets met antracietgrijs of marineblauw, of iets lichter, geeft toch een ‘sporty chic’ look :smiley:

Om m’n collectie te beginnen heb ik dus alvast deze, en ik dacht nog een Casio G-Shock te hebben maar ik heb me al rot gezocht naar dat ding en niet gevonden, waarschijnlijk dus verloren gegaan tijdens mijn verhuis 2 maanden geleden :disappointed:

In mijn regio (en ik reken dan binnen een straal van 100 km) zijn er veel AD’s, allemaal met hun eigen merken. Jammer genoeg is het teleurstellend dat ze van al die merken maar een heel beperkt aanbod in voorraad hebben dus langsgaan om eens te passen ligt niet voor de hand. Hun respectievelijke websites geven dit aan, en wanneer je ze opbelt om te weten of ze bepaalde modellen dan tóch in de winkel zouden hebben, dan kom je van een kale reis terug. Meestal hebben ze van elk model wel een exemplaar in huis, maar dan alleen met één bepaalde kleur wijzerplaat of bandje, om nog maar te zwijgen van verschillende kastdiameters.

De sites van de fabrikanten bekijken is leuk maar veel zin heeft het niet want de modellen die dan in de smaak vallen hebben ze toch niet in voorraad ; ze laten bestellen, om dan langs te gaan en uiteindelijk niet te kopen omdat het toch niet is wat je wou, daar voel ik me dan niet goed bij.
Ik hou er niet van om iets kostbaar als een horloge op internet te bestellen maar misschien moet ik dat maar doen ; er is immers een herroepingsrecht als je via internet besteld dus dan stuur je het horloge gewoon terug, maar het is toch niet ideaal.

Afijn, ik blijf nog even verder internetten en wellicht komend weekend eens eropuit trekken.
Mijn budget gaat tot maximaal 2000 euro, maar liefst wat minder eigenlijk. Uiteindelijk wil ik een horloge ‘voor elke dag’, dressed wanneer de gelegenheid zich voordoet, en casual en sportief voor het overgrote deel van de tijd (werk, vrije tijd, uitstapjes, etentjes…).

Dive watches, field watches, chrono watches… Uiteindelijk vind ik ze allemaal wat druk wat de wijzerplaat betreft, behalve dan misschien de field watches.
Die Seiko Alpinist (SPB121, groene wijzerplaat loep over de datum), en de Seiko Sharp Edge (SPB167, blauwe wijzerplaat) zijn favorieten, en onderhand ook de Gentleman en Ballade van Tissot (blauwe en zilveren wijzerplaten).
Afgezien van die Alpinist, die al van in het begin in mijn hoofd blijft hangen maar niet helemaal kan overtuigen van de toch iets te drukke wijzerplaat, zijn die Seiko Sharp Edge en Tissot Gentleman en Ballade wel mooi, prima horloges voor elke dag, maar toch vind ik dat ze net iets missen. Met andere woorden, het mag best wel ietsje exclusiever.

En dat heb ik gevonden bij Longines, bij de Conquest : het 41mm model (volgens mij zal dit het beste passen voor mij, 39 wat te klein, 43 te groot) met wijzerplaat in Sunray blauw en metalen armband vind ik net dat tikkeltje exclusiever dan de respectievelijk modellen van Tissot en Seiko (hoewel niet spectaculair duurder). Ik zou het model nemen met metalen armband en er een bruin leren bandje bijkopen, meteen 2 verschillende looks.

Conquest horloge
CONQUEST horloge L3.777.4.99.6 | Longines®

en dit bandje
Mat bruine kalfslederen band CL682124853 | Longines®

Longine is onderdeel van de Swatch groep, net als Tissot en zovele anderen, maar hoewel ze ook calibers van ETA gebruiken, zijn de uurwerken die Longines gebruikt wél uitsluitend voor hen, dus die vind je niet terug in bijvoorbeeld Tissot, Certina of andere merken van de groep.
Ook de oversize 12 en 6 vind ik wel opvallend ; een L888 caliber, 3.5 Hz, 72 uur gangreserve, en voor zover ik weet (met het weinige dat ik er al van ken), heel goed op het vlak van nauwkeurigheid.
Een hele goede all-rounder die niet snel zal vervelen, zonder al te veel tierlantijntjes. En de prijs zit goed, vind ik.

Ik zie hier ook Tag Heuer voorbij komen, maar die is toch algemeen gezien nog een stuk duurder dan Longines. Net eens gekeken bij Tag Heuer maar ik vind toch niet meteen iets dat me aanspreekt, toch niet binnen mijn budget.
Sowieso ga ik eens moeten gaan passen, nu eerst nog een AD vinden die alles in huis heeft dat ik wil vergelijken maar ik vrees dat ik een traject zal moeten uitstippelen en meerdere adresjes zal moeten bezoeken.

Als er iemand suggesties heeft in België : ik woon in West-Vlaanderen, op een half uurtje van Brugge dus redelijk centraal ; klein uurtje naar de Nederlandse grens, een uur naar de Franse grens. Zoals het er nu voor ligt, denk ik toch dat ik mijn zoektocht internationaal zal moeten uitbreiden…

Casteur in Waregem vindk een aanrader. Kan (te) druk zijn op zaterdag.

Voor €2000 valt de Longines Legend Diver mss net in budget mits wat korting. Is een horloge dat heel allround is.

Das flink opgerekt in een paar dagen, haha. Ik zou vooral eens kijken met wat goedkopere horloges wat bij je past. Voorheen vond ik ook vanalles van een hoop horloges, maar je smaak ontwikkeld zich zo snel als je je eenmaal hebt gevonden in de hobby.

Whot? Als dit geen drukke wijzerplaat is, is mijn kak paars met glitters. Wel een mooi horloge, maar wel op alle manieren wat gekker dan bijvoorbeeld een Gentleman.

Maar even terugkomend op je budget; als je 2000 (of laten we 1500 zeggen voor het gemak) ter beschikking hebt probeer je toch een gebruikte 62MAS van Seiko en een Gentleman Quartz? Dan kun je twee dingen proberen.

Succes met de overweging.

1 like

Mooie en goede keuze voor wat je omschrijft waarvoor je de Longines wilt gebruiken/dragen. Aankomend weekend gaan passen is het devies. Enige manier om er achter te komen of dit horloge echt is wat jij zoekt. Betere keuze dan de Seiko’s die je benoemt.

1 like

Is dit niks voor je?
TAG Heuer Formula 1 automatic. Valt net binnen je (nieuwe) budget. Built like a tank (echt heel solide ding), 200m waterdicht (met schroefkroon), ook met die lekker opvallende 12 en 6 en gaaf merk!

5 likes

Tja, 't is een duiker, dus die stalen ban d zal wel nodig zijn. Maar ik heb er helemaal niks mee. Zou er nog geen € 200,- voor uitgeven, ondanks het gave merk en de solide uitvoering.

Uiteindelijk is het best om te starten met een horloge dat geschikt is voor elke gelegenheid en dan vind ik persoonlijk dat er niet te veel gedoe met zijn met de wijzerplaat.

Heb nu al zo veel horloges bekeken maar die Conquest blijft toch een model waar ik eigenlijk niets verkeerd kan van zeggen : eenvoudig, elegant en tijdloos (naar mijn bescheiden mening).
Ik moet wel bekennen dat ik nog niet 100% zeker ben van de wijzerplaat, ga ik voor blauw of zwart. Beiden zijn even aantrekkelijk, maar ik begin meer naar zwart te neigen. Keep it simple, min of meer…

Sowieso zou ik het horloge kopen op een metalen armband en er nog een leren bandje en een antracietkleurig nato bandje bijkopen.

Longines ligt me wel, en ze hebben een paar modellen die me wel wat lijken als toekomstige aanvulling op een collectie :

Zoals hierboven vermeld, de Legend Diver (heel mooi wel, maar wellicht wat te imposant voor mijn pols), met metalen armband

en met rubber armband

Maar ook heel zeker deze, de Heritage Classic Sector Dial, met metalen armband

en met leren armband

Ik weet waarvoor ik moet sparen :wink:

1 like

Het lijkt me sowieso een moeilijk verkrijgbaar model, heb een vijftal officiële Longines verdelers gebeld in mijn provincie, en op de site/webshop gekeken van officiële dealers die wat verder liggen.

Nergens in voorraad, enkel op bestelling. Passen wordt geen sinecure…

Zowel de blauwe als de zwarte op voorraad bij van Baal in Nijmegen. Stukje rijden waard lijkt mij

Thanks, maar volgens Google Maps is dat bijna 3 uur en 30 minuten rijden voor mij… Ik ga eerst wat dichter in de buurt proberen.

Anders rechtstreeks bij Longines bestellen ? Iemand die dat al gedaan heeft, rechtstreeks bij de fabrikant een horloge besteld ? Eventueel een verkeerde maat teruggestuurd en een andere besteld ?

1 like

Pieterswatch

12m

Nog nooit… lijkt me ook lastig… je betaalt de listprijs, en bij aankomst in nederland 21 procent btw en 4 procent invoerrechten.

Als ik nu bestel bij Longines België, althans, de Belgische site, dan betaal ik toch gewoon de prijs die op de site vermeld staat, die 21% BTW inbegrepen is, plus enkel misschien eventuele verzendingskosten ?

1 like

Klopt is inclusief BTW, zie voorbeeld

1 like

Rechtstreeks bij een fabrikant bestellen gaat denk ik niet; die doen m.i. geen zaken met particulieren. Bij Tissot kun je wel op hun website bestellen en dan kun je aangeven waar je woont; zij suggereren dan een paar AD’s in die buurt en dan zorgen zij dat het op hun website bestelde horloge bij de dealer komt van jouw keuze, waar je het kunt passen en eventueel kopen. Dat heb ik bij Tissot wel eens gedaan; die dealer kwam het zelfs bij mij thuis laten zien, zonder koopverplichting. Je betaalt gewoon aan de dealer als je koopt.
Misschien doet Longines dat ook; kijk gewoon op hun website of ze die mogelijkheid bieden.

1 like

Je vergeet de belangrijkste optie…online kopen. Dat is in onze tijd wel de beste keuze.gemak en ook enorme keuze.

Op deze sites komen zoveel online opties naar voren.

Ik denk dat de Longines zeker een mooie optie zal zijn en de conquest kan zeker voor alles worden gebruikt.

Als je interesse hebt in Swatch group raad ik je aan om naar de Hour passion outlet te gaan in Roermond. Dagtrip Roermond is erg aan te raden…hier vind je heel veel opties tegen sterk gereduceerde prijs. Breitling, Seiko , Swatch groep, victorinox, Porsche design en Tagheuer. Minimaal 25/30% korting

Jij bent wel een erg grote fan van die outlet in Roermond…
In onze eigen ervaring valt het nogal tegen met het aanbod en de prijzen daar.
Dan is online kopen inderdaad een veel betere optie, maar dat wil @Kaneda dus niet, heeft hij zelf meermaals aangegeven. Hij wil kunnen zien, horen (tikken), ruiken (leren bandje…), voelen en passen. En dat kan ik prima begrijpen als je een newbee op horlogegebied bent die voor het eerst een (voor hem) flink bedrag wil uitgeven aan zo’n klok.

1 like

Ben er nog niet uit, maar ik heb mezelf voorgenomen om mijn tijd te nemen. Mijn ‘budget’ gaat alle richtingen uit ; het hoeft niet per sé een duur horloge te zijn, maar ik wil na een paar maanden ook geen spijt hebben van mijn aankoop.

Van sommige horloges krijg ik meteen een ‘wauw’ effect, ga ik spontaan glimlachen en gaat mijn intern biologisch caliber wat sneller slaan (no pun intended). Jammer genoeg daalt mijn gangreserve dan meestal ook heel snel omwille van de prijs…

Begin met iets van 250-350, geeft je al de kans om eens een afmeting/stijl/bandjes te testen. En hou hier intussen je ogen open. In het blauw staat er ook soms eens een droomhorloge.

Ik heb een tiental horloges getoond aan mijn vriendin, foto op internet, zonder de prijs te onthullen.
Diverse modellen van Longines, Hamilton, Seiko, Tissot en Certina.

Van al de modellen vond ze er maar 2 die voor haar, qua looks, ver boven de middelmaat uitstaken:
de Certina DS PH500M (zwarte wijzerplaat) en de Longines Legend Diver…

Nu alleen nog kiezen :wink: