Over de Tissot PRX hoor ik vaak praten hier op het forum, maar ik vind het echt niet om aan te zien met dat soort metalen armband. Sorry, geen fan. Dan veel liever een Tissot Gentleman of Ballade.
Nog niet zeker of ik meteen 2 horloges wil aanschaffen. Ik heb nog een Woodwatch, van m’n vriendin gekregen, met een gegraveerde inscriptie. Niet meteen goede kwaliteit te noemen, maar is een leuk modelletje als quartz horloge en bovendien met grote sentimentele waarde ; ik heb geprobeerd het bandje te herstellen met de bijgeleverde schakeltjes en mini-tooltjes maar is me niet gelukt. Ik vind het horloge op zich wel knap in dat hout, maar een houten bandje vind ik maar niks. Ik ga er een nylon/textiel bandje voor kopen, iets met antracietgrijs of marineblauw, of iets lichter, geeft toch een ‘sporty chic’ look 
Om m’n collectie te beginnen heb ik dus alvast deze, en ik dacht nog een Casio G-Shock te hebben maar ik heb me al rot gezocht naar dat ding en niet gevonden, waarschijnlijk dus verloren gegaan tijdens mijn verhuis 2 maanden geleden 
In mijn regio (en ik reken dan binnen een straal van 100 km) zijn er veel AD’s, allemaal met hun eigen merken. Jammer genoeg is het teleurstellend dat ze van al die merken maar een heel beperkt aanbod in voorraad hebben dus langsgaan om eens te passen ligt niet voor de hand. Hun respectievelijke websites geven dit aan, en wanneer je ze opbelt om te weten of ze bepaalde modellen dan tóch in de winkel zouden hebben, dan kom je van een kale reis terug. Meestal hebben ze van elk model wel een exemplaar in huis, maar dan alleen met één bepaalde kleur wijzerplaat of bandje, om nog maar te zwijgen van verschillende kastdiameters.
De sites van de fabrikanten bekijken is leuk maar veel zin heeft het niet want de modellen die dan in de smaak vallen hebben ze toch niet in voorraad ; ze laten bestellen, om dan langs te gaan en uiteindelijk niet te kopen omdat het toch niet is wat je wou, daar voel ik me dan niet goed bij.
Ik hou er niet van om iets kostbaar als een horloge op internet te bestellen maar misschien moet ik dat maar doen ; er is immers een herroepingsrecht als je via internet besteld dus dan stuur je het horloge gewoon terug, maar het is toch niet ideaal.
Afijn, ik blijf nog even verder internetten en wellicht komend weekend eens eropuit trekken.
Mijn budget gaat tot maximaal 2000 euro, maar liefst wat minder eigenlijk. Uiteindelijk wil ik een horloge ‘voor elke dag’, dressed wanneer de gelegenheid zich voordoet, en casual en sportief voor het overgrote deel van de tijd (werk, vrije tijd, uitstapjes, etentjes…).
Dive watches, field watches, chrono watches… Uiteindelijk vind ik ze allemaal wat druk wat de wijzerplaat betreft, behalve dan misschien de field watches.
Die Seiko Alpinist (SPB121, groene wijzerplaat loep over de datum), en de Seiko Sharp Edge (SPB167, blauwe wijzerplaat) zijn favorieten, en onderhand ook de Gentleman en Ballade van Tissot (blauwe en zilveren wijzerplaten).
Afgezien van die Alpinist, die al van in het begin in mijn hoofd blijft hangen maar niet helemaal kan overtuigen van de toch iets te drukke wijzerplaat, zijn die Seiko Sharp Edge en Tissot Gentleman en Ballade wel mooi, prima horloges voor elke dag, maar toch vind ik dat ze net iets missen. Met andere woorden, het mag best wel ietsje exclusiever.
En dat heb ik gevonden bij Longines, bij de Conquest : het 41mm model (volgens mij zal dit het beste passen voor mij, 39 wat te klein, 43 te groot) met wijzerplaat in Sunray blauw en metalen armband vind ik net dat tikkeltje exclusiever dan de respectievelijk modellen van Tissot en Seiko (hoewel niet spectaculair duurder). Ik zou het model nemen met metalen armband en er een bruin leren bandje bijkopen, meteen 2 verschillende looks.
Conquest horloge
CONQUEST horloge L3.777.4.99.6 | Longines®
en dit bandje
Mat bruine kalfslederen band CL682124853 | Longines®
Longine is onderdeel van de Swatch groep, net als Tissot en zovele anderen, maar hoewel ze ook calibers van ETA gebruiken, zijn de uurwerken die Longines gebruikt wél uitsluitend voor hen, dus die vind je niet terug in bijvoorbeeld Tissot, Certina of andere merken van de groep.
Ook de oversize 12 en 6 vind ik wel opvallend ; een L888 caliber, 3.5 Hz, 72 uur gangreserve, en voor zover ik weet (met het weinige dat ik er al van ken), heel goed op het vlak van nauwkeurigheid.
Een hele goede all-rounder die niet snel zal vervelen, zonder al te veel tierlantijntjes. En de prijs zit goed, vind ik.
Ik zie hier ook Tag Heuer voorbij komen, maar die is toch algemeen gezien nog een stuk duurder dan Longines. Net eens gekeken bij Tag Heuer maar ik vind toch niet meteen iets dat me aanspreekt, toch niet binnen mijn budget.
Sowieso ga ik eens moeten gaan passen, nu eerst nog een AD vinden die alles in huis heeft dat ik wil vergelijken maar ik vrees dat ik een traject zal moeten uitstippelen en meerdere adresjes zal moeten bezoeken.
Als er iemand suggesties heeft in België : ik woon in West-Vlaanderen, op een half uurtje van Brugge dus redelijk centraal ; klein uurtje naar de Nederlandse grens, een uur naar de Franse grens. Zoals het er nu voor ligt, denk ik toch dat ik mijn zoektocht internationaal zal moeten uitbreiden…