"Eerste" horloge keuze?

Dan lekker nieuw halen, het is tenslotte het “eerste” horloge.
Met de Tissot heb je absoluut geen miskoop, er zijn er genoeg op de forum te zien.
Neem de optie met 2 banden en je kunt switchen wanneer jij wilt.

Maar ga ook naar een juwelier en ga wat passen…er is zoveel keuze en zoveel moois te koop :wink:

2 likes

Je hebt absoluut gelijk. Ik woon in Utrecht, zijn er misschien zaken in de buurt waar ik sowieso even langs moet?

Ik zou sowieso naar Bouman in Culemborg gaan. Hebben veel en in een wijde prijsrange.
Daarnaast hele leuke mensen met veel kennis en kunde.

1 like

Die stalen band van de PRX (en de kast überhaupt) wordt volgens mij alom geprezen, en zou qua kwaliteit niet onderdoen voor duurdere horloges. Ook meest duurzame type band, en altijd draagbaar. Wel een must naar mijn mening!

1 like

Schokbestendig-- schokgevoelig zou ik niet als voordeel omschrijven :wink:

Ik vergat heid en bedoelde minder. Niet de sterkste formulering, dat geef ik toe.

1 like

Even een update nu we ook weer terug zijn van vakantie. Vandaag in Utrecht even naar de Bijenkorf en Siebel geweest. Die laatste alleen omdat ze daar Citizen hebben waar ik wel benieuwd naar was. In de Bijenkorf bewust niet teveel gezocht naar de modellen die ik eerder op mijn lijstje had, maar gewoon rondlopen en kijken wat ik mooi vind. Ook zien sommige horloges er op internet toch anders uit dan in het echt.

Paar bevindingen na deze bezoeken:

• De horloges met veel complexiteit (qua design, metertjes, details, …) is het voor mij toch niet. Ze zijn “bijzonder” maar ben er denk ik snel op uitgekeken.
  • Ik voel me nog iets te jong voor de wat klassiekere stijl horloges. Bv de Tissot PRX waar ik tot nu best enthousiast over was. In het echt vind ik hem toch te netjes/klassiek en zelfs wat aan de kleine kant gevoelsmatig.
  • Het viel me al op hoevaak duikershorloges werden aangeraden hier, en moet zeggen dat ik ze steeds mooier begin te vinden. Ze zijn wat stoer en robuust en vind de diepere wijzerplaat over het algemeen mooi. In de Seiko 5 vitrine zaten een aantal leuke. Ik las alleen dat deze geen saffierglas hebben.
  • Ik merkte dat ik redelijk lang bij de vitrine van Certina stond, die hebben ook leuke modellen zoals de DS Action en DS Podium.

Met de eerdere wensen en na vandaag ben ik geïnstalleerd geraakt in de Seiko Prospex SRPF79K1

Duikershorloge, blauwe wijzerplaat, leren bandje (of in dit geval rubber. Iig geen stalen), saffierglas
Dat het een “Save the Ocean” edition is vind ik ook wel wat hebben. En past op zich binnen het budget. Hij is alleen wat groot op papier, maar met die dikke rand is de werkelijke wijzerplaat waarschijnlijk prima.

seiko-prospex-save-the-ocean-srpf79k1-12300672

4 likes

Mooi om te lezen dat je op ontdekkingspad bent… Het kan best een “sliding scale” zijn maar het is een leuke bezigheid en het hoeft echt geen kapitalen te kosten om toch leuke modellen te scoren.

Mijn advies voor een eerste horloge zou snel een Seiko zijn. Er staat ruim binnen budget een mooie SKX007 in het blauw hier. (geen link mee) Dat is wat mij betreft een horloge waar je veel plezier aan beleven kan. Een SKX is wel zo’n fraaie tijdloze klassieker die perfect als “one-watch” collectie kan fungeren maar waar je ook bij een groeiende collectie nog altijd veel plezier van zal hebben. (Linkje naar een Hodinkee bloemlezing over de SKX007) Ik zou mij persoonlijk niet zo druk maken over nieuw of gebruikt. Ik heb via het HF horloges gebruikt gekocht die zo fraai waren dat je niet snapt dat ze gedragen zijn.

Maar ook met de opties die hier al aangedragen zijn is niks mis… Mooie zaken om mee bezig te zijn!

2 likes

Ja, als je een automatische Seiko duiker wil, dan is deze ‘Samurai’ (is de bijnaam voor dit model) een topper! Ik heb een Black Series Samurai en het is een zeer degelijk gebouwd en lekker stoer horloge. Verder kan ie ook nog wel om de iets meer bescheiden pols, door de sterk aflopende lugs.

Toevallig foto’s? Ben ook heel benieuwd naar deze!

Sure.
20220423_154933 (003)

20220423_160315

4 likes

Ik heb me niet specifiek in de prijs verdiept maar dit model is ruimschoots verkrijgbaar

1 like

seiko-ssc775p1-ssc775p1-11897173

• saffier✅
  • solar :white_check_mark:
  • 42/46mm :white_check_mark:
  • geen stalen band :white_check_mark:
  • bullhead :x: (hoofd gewoon 90⁰ draaien)
  • niet basic :white_check_mark:
  • nieuw :white_check_mark:
  • onder de €600,- :white_check_mark:

SEIKO SSC775P1

3 likes

Kijk en dat is het, ik heb gelezen dat Stijn een nieuw horloge wil, tweedehands kun je tegenwoordig richting Stijn zijn budget zoveel moois krijgen.

Doe goede research Stijn. Als het saffier is, wat je wil, dan zou ik niet voor minder gaan. Want ik vind het hardlex glas van seiko ook niet het meest fijne glas dat er is.

Verder zijn Seiko duikers natuurlijk hun geld dik en dubbel waard. Van mijn Skx007 (mijn eerste automatisch horloge) tot de spb143 je krijgt er iets moois voor.

Citizen is eigenlijk hetzelfde verhaal, daar krijg je er wel iets vaker een Quartz uurwerk in.

En meten is weten. De meest gangbare maat van een horloge ligt aan jouw pols. Vind jij grotere horloges van 43+ mm mooier, dan moet je daar voor gaan.

Kleine tip; de lug to lug maat is ook belangrijk. Probeer te zien of de lugs (pootjes van de kast) niet over je pols uitsteken. Dat zie je zelfs soms bij horloges van 40 mm doorsnee al.

Succes met je zoektocht!

Bulova Lunar Pilot voldoet misschien wel aan je wensen. Heeft ook geschiedenis en dus leuk om door te geven. Groot pluspunt: met een afwijking van maar ongeveer 10 seconden per jaar hoef je deze niet juist te zetten tot het zomer-/winteruur. :slight_smile:

Ook verkrijgbaar in het zwart

Wat meer uitleg:

1 like
  • Datum niet op witte schijf

Even een tip ook voor na de zoektocht, misschien heb je er zelfs al iets aan tijdens. Maar Oisin O Malley heeft recent een beginners manual op youtube gepost over hoe om te gaan met bepaalde horloges, hij laat dit dan zien met wat duurdere horloges, maar dit geldt voor alle horloges.

Youtube is trouwens sowieso wel een leuke bron om horloges te ontdekken, maar het is tegelijkertijd ook een rabbithole.

Een nieuwe heeft ook wel deels te maken met dat ik het als een cadeau vraag van mijn gezin. Een tweedehands is dan minder praktisch voor hen. Eventueel volgende horloges vind ik een ander verhaal, wie weet haal ik die wel tweedehands.

Ik ga vandaag nog even langs Punten Juweliers in Utrecht, die hebben mogelijk de Seiko liggen die ik eerder postte. Ben benieuwd, wie weet zie ik nog wat anders moois.

3 likes

Mooi verhaal van de Lunar Pilot. Ben wel gevoelig voor dat soort dingen, net zoals de “save the ocean” van Seiko. Eens kijken of ik die ergens in het echt kan vinden ivm de grootte.

1 like