Je hoeft het niet te lezen maar het mag wel
Als kleine jongen uit een arbeidsgezin, waarbij het adagium was:
Wil je nieuwe kleren of bijvoorbeeld een horloge dan zal je er voor moeten werken. Nu zal men het kinderarbeid noemen, maar al vanaf mijn 10e jaar (men noemde het toen helpen) werkte ik na schooltijd bij een bakker, kreeg je einde van de week een leuke fooi en de rest sprokkelde ik bij met mijn rapport, dat heeft de buurt geweten maar leverde toch een leuk zakcentje op.
Maar goed, het gaat om horloges. Begin jaren 70 wilde ik eindelijk een horloge, goedkoop natuurlijk. Dus op naar de kijkshop en kocht daar mijn eerste horloge een Commodoor quartz.
Daarna volgde nog wat andere horloges, nu in huize @Lexaf
Men schrijve 2019/2020 zag op tv vakantieveilingen.nl en uit verveling maar eens kijken op die veiling. Aha, zag daar mooie horloges die je als je mazzel had voor een prikkie kon kopen. Als eerste een Alpha Sierra, normale verkoopprijs €700,00. Eerst even kijken op de site van Alpha Sierra en ja hoor, adviesprijs €700,00.
Dus ging bieden op een echt horloge (weet wel was zo groen als gras), maar voor nog net geen 9 tientjes had ik bingo. Dat is lekker zeg dacht ik, nog maar eens kijken of het weer lukt. Ja hoor, weer mazzel, toen maar gelijk op 2 Alpha’s geboden. De gretigheid begon toe te slaan. Zag toen Gamages horloges, zagen er toch luxe uit en lekker groot. Kijken op google en ja hoor, er was een Gamages site en ook bij bol.com werden ze voor de hoofdprijs verkocht. Gelijk maar op 3 stuks geboden en o wat was ik een mazzelpik, U bent de winnaar. Zoals ik al zei groen als gras, dus keek niet naar afwerking, uitlijning enz. Maar was er wel blij mee, Jack pot dus. Over uurwerken dacht ik al helemaal niet na, ze liepen voor mijn doen goed. Ga toch eens googelen op horloges, en toen kwam het HF voorbij. Toch maar eens wat gaan lezen en vooral kijken naar horloges. Jeetje wat een gekken zitten daar zeg, wat die voor horloges betalen. Denk toch niet dat ik ooit een horloge ga kopen voor zoveel geld. Maar goed, ga daar toch maar eens een account aanmaken en proberen mee te praten. HF leden uit die tijd weten het nog wel, ja ja ik had de wijsheid in pacht. NIET DUS!! Het is Rolex wat de klok slaat dacht ik toen, maar ja ben niet zo gek als die anderen natuurlijk. Even kijken op mp, en ja hoor daar stond een (niet echte) Rolex te koop maar net zo goed als de echte. En ja voor die paar centen kocht ik die dus, met mijn stomme kop ook gepost op het HF. Oef foute boel natuurlijk, waarschuwing van de beheerder. Had de regels natuurlijk nog niet gelezen op het HF.
Oke oke, ik had dus geen echte horloges gekocht bij die veiling.
Zal ik het doen of niet, nou vooruit kocht mijn eerste ECHTE horloge. Een duiker, Revue Thommen en ja hoor daar werd over gesproken op het forum. Yes, ik had nu een echt horloge wist ik veel dat het tevens een horlogevirus was waar ik mee besmet raakte . Vanaf dat moment ging ik helemaal los, steeds iets duurder en maar eens bij een AD binnenstappen. Was geen houden aan, het ene horloge volgde het andere horloge op. En steeds een stapje verder, o ja ging toch maar eens ook naar reviews kijken op Youtube en vragen stellen op het HF. Het eerste jaar ging het helemaal fout, discussies aangaan met HF leden die (natuurlijk) veel meer verstand hadden van horloges dan ik. Gevolg negatieve reacties van een aantal HF leden, kon het niet laten en ging overal op in. Ja hoor, de ene vlag na de andere en uiteindelijk een ban voor het leven. Natuurlijk had ik ook hele leuke gesprekken met veel HF leden, die het gelukkig voor mij opnamen.
Mocht januari 2022 weer terug met een nieuw account en een heel stuk wijzer. Vanaf die tijd heel veel leuke (persoonlijke) contacten op gedaan O ja en natuurlijk toch maar eens de regels goed lezen op het HF. Moraal van het verhaal, alle begin is moeilijk en leer van je fouten. Daarnaast maakt het geen donder uit of iemand een goedkoop of duur horloge plaatst op het HF, zolang die persoon er blij mee is ben ik dat ook. En ja, heb nog steeds mijn veiling horloges die ik praktisch niet meer draag, maar lopen allemaal nog steeds. Ben nu eenmaal een verzamelaar die geen afstand kan doen van zijn horloges. Het virus heeft er toe geleid dat ik inmiddels een collectie van 100+ aan horloges heb waardoor ik dagelijks wissel van horloges. Nog steeds zie ik een enkel nieuw lid dezelfde fouten maken die ik heb gemaakt. Stuur ik netjes een pb hoe het ook anders kan. Inmiddels kan ik echt zeggen dat ik veel vrienden op het HF heb gemaakt, waar ik net zoals met mijn horloges heel blij mee ben. En maak ik geen onderscheid tussen HF leden met goedkope of dure horloges, respect is alles waar het om draait.
En zoals ik begon, je hoeft het niet te lezen maar het mag wel .
Nog even een box leeggemaakt en de eerste horloges erin
Edit: 1 Invicta zit om de pols van een ander HF lid
De Invicta’s heb ik in een lot gekocht samen met een Invicta box