Eerste horloge: Tudor Black Bay of Omega Speedmaster 3510.5000

Eerste topic hier, excuus als deze vraag al eerder naar voren is gekomen ergens anders.

Zijn er meer mensen die met dit ‘dilemma’ (Tudor Black Bay of Omega Speedmaster) zitten?

Zo ja, ik ben erg benieuwd naar jullie beweegredenen om voor het een of ander te kiezen. In mijn geval betreft het een black bay van +/- 1 jaar oud en een iets oudere speedmaster (+/-) 5 jaar oud.

Wat zijn de prijzen van beide? Speedy is aan een beurtje toe dus reken op minimaal 400 euro extra aan servicekosten.

Edit: €750 als je t bij omega zelf wilt.

De black bay heeft vanaf 2016 een inhouse uurwerk, maar de speedy een rijke geschiedenis. Moeilijke keuze, maar met de black bay lopen minder mensen rond denk ik.

Ogenschijnlijk hebben ze wel raakvlakken, maar het zijn twee best wel verschillende horloges wat mij betreft, elk met hun eigen uitstraling. Ik zou kijken of je beide ergens kan proberen. Vaak maakt dat de keuze een stuk makkelijker voor jezelf.

Waarom deze twee? wat vind je het mooie aan beide/een van de twee?

Sta me toe mezelf de citeren / copy-pasten uit een ander draadje…

Daarom zou mijn advies voor jou zijn:

  1. Koop waar je eigen hart sneller van gaat kloppen, koop niet iemand anders’ mening;
  2. Blijf binnen je budget en zorg dat er voldoende middelen resteren voor de dingen die er echt toe doen;
  3. Begin met een goed en mooi tweedehands horloge, zowel om te proberen als omdat er dan veel meer uiteenlopende (en kwalitatief hoogwaardige) horloges binnen bereik komen;
  4. Koop als niet-handelaar en als beginnende liefhebber/verzamelaar niet met het doel om er ooit winst mee te behalen maar ga er vanuit dat je vrijwel het gehele aankoopbedrag afschrijft. Dan kan het tegen de tijd dat je verliefd wordt op een ander, alleen maar meevallen!

Succes met je overwegingen/keuze!

Cheers, Otto

6 likes

B. B. :star_struck::+1:. Vindt ik mooier

1 like

Allebei gaaf, allebei goede horloges. Ik vind de sportief/klassieke chrono look van de speedmaster supercool, maar de klassieke duiker-look van een Black Bay is ook niet te versmaden. Idee: doe die Speedy en een Seiko snzh57. Heb je beide looks. :wink:

1 like

Had de BB en Speedy maar de BB is gesneuveld. Toch te groot bevonden. Zeker het inhouse movement is wat aan de dikke kant dus mocht je nog niet gepast hebben dit zeker even doen. De Speedy valt kleiner.

Ik heb BB en wil niet anders…geweldig!

1 like

Ik heb allebei de horloges, de speedmaster staat nu te koop omdat ik maar 1 “all-round” horloge wilde hebben

image

Ik heb niets met Tudor dus zou ik voor de Omega gaan.

1 like

Ik zou ook even nadenken over de grootte van je pols, want die BB draagt redelijk groot en de Speedy daarentegen draagt wat kleiner.
Naar welke BB gaat je voorkeur uit? want er zijn wel 10 versies…
allemaal erg mooi… en ze zijn allebei goed af te wisselen met banden.

2 likes

Ik heb ze beide. De Speedy Pro en de BB Blue. Beide zijn blijvers bij mij en vullen elkaar (wat mij betreft) prima aan.
Heb overigens wel de “oude” BB met opgepoetst ETA uurwerk. Is net wat slanker dan de nieuwe met in-house en ook de stalen band en wijzerplaat bevallen me van de ETA versie beter.

Absoluut mee eens, ik merk dat het best verleidelijk is om aan iets als resale value mee te nemen. Ben ondertussen gelukkig op het punt gekomen dat ik het meer als afschrijving zie :stuck_out_tongue:

Dit :+1:

Scheelt in de toekomst ook met servicekosten, en mijn gok is dat de oude versie z’n waarde beter zal behouden (immers eerste editie en meer zeldzaam).

Ik ga vanmiddag passen (de BB), zal jullie op de hoogte houden :smiley:

Suc6 !!

Ik ben niet neutraal, want ik heb twee Omega horloges en geen enkele Tudor :slight_smile: maar tussen die twee zou ik absoluut voor de Speedmaster gaan.

Mijn reden is heel simpel, en heel persoonlijk; ik heb wel iets met chrono’s maar heel weinig met duikers. Bij de B.B. zou ik dus toch een beetje een “net niet” gevoel hebben.

Ik heb een chrono duiker.

Ik vind de klasssieke Sub/Blancpain duiker-look gaaf, ik vind chrono’s gaaf, ik zou ook niet kunnen kiezen.

2 likes

tja, beide horloges zijn mooi. Erg mooi zelfs. Dus een buil kan je je er niet aan vallen.

Daarbij zijn ze wel heel verschillend. Ik zou daarom eens bij mezelf nagaan wat me in beide horloges trekt en wat ik belangrijk vind aan een eerste horloge.

Heel veel succes daarbij, met je smaak is niks mis :slight_smile: