Eerste keer horloge kopen, tips gevraagd!

Dag allen,

Voorheen had ik hier een topic geplaatst. Zie link: [“Dure lijkende horloge”.] (mag geen link plaatsen, sorry).

Nu heb ik wat ervaring opgedaan. Dit is voor het eerst dat ik serieus een horloge zal kopen.

Dit is het volgende waar ik naar heb gekeken:

• Type glas (dit is Safier) - (Dus ook krasvrij?)
  • Uurwerk (Dit is Quartz met Chrono) = dus batterij.
  • Het moet RVS zijn met band
  • Liefst betrouwbaar en nauwelijks onderhoud.
  • Extra: Waterdicht, maar niet voor zwemmen. Gewoon handen wassen etc.

En ik wou dus dat drie extra rondjes hebben. Wist eerst niet wat het was. Maar dit kan dus seconde, minuten en uren zijn. (denk in combi met stopwatch o.i.d.).

Goed, het moment waar jullie op gewacht hebben. Ik heb mijn budget van voorheen iets verhoogd naar 250,-.

Het gaat om deze horloge: Swiss Military Hanowa 06-5183.7.04.007 Flagship horloge

Wat denken jullie? Is dit een mooie, degelijke en nette horloge?

Ik heb nog wat extra vragen.

Omdat dit dus een batterij-horloge is. Las ik dus ergens dat het soms 10 a 15 seconden per maand dus de tijd (seconden) achterloop? Is dit te callibreren daarna o.i.d.? (Als dat de juiste term ervoor is)?

2e vraag, wat is dat ronde, zwarte band? (Kun je dat draaien? Zo ja, wat doet het)…

3e vraag. geeft dit in het donker ook bepaalde licht?

4e vraag: Sommige metalen banden kun je inkorten… (Dus dat metaaltjes eruit halen, kan dat hiermee ook)?

Dank jullie wel allemaal.

Hans

2 likes

Hoi Hans,

Leuk eerste horloge hoor.
Over quartz, en een afwijking van misschien wel 15 seconden per maand: deze maximale afwijking is niet ongebruikelijk voor quartz, en veel nauwkeuriger dan een mechanisch horloge. Die mag een dergelijke afwijking zelfs per dag (!) hebben. Het uurwerk is van Ronda, keurig Zwitserse quartz.

De ronde zwarte band is de lunette. Op duikhorloges is deze draaibaar, maar op deze Hanowa niet. Hij zit vast.

Als het goed is, geven de indexen en de wijzers licht in het donker, maar de gloeisterkte neemt na verloop van tijd af. Aan het eind van de nacht zie je misschien niets meer.

Alle RVS banden kun je inkorten door schakels te verwijderen, en misschien zit er nog wat fijnafstelling op de sluiting. Hanowa geeft 18-22 cm op voor deze band, maar geen hoeveelheid stapjes.

Leuk horloge, maar overweeg ook deze:
http://www.monsterwatches.nl/product/ssc015/

Deze Seiko heeft geen saffier, maar hardlex. Ook erg hard, en mocht hij ooit krassen, dan is het hardlex makkelijk te vervangen door saffier.

Verder heeft deze echte duiker een draaibare lunette, solar (dus quartz zonder batterij) en een duikersextensie op de band, dus heel nauwkeurig afstelbaar. Daarbij staan Seiko’s bekend om hun lichtgevende indexen en wijzers, kijk vooral even op de link bij de foto.
(Foto geleend van Rob/Monsterwatches)

2 likes

Lijkt me ook een prima horloge.

Als die afwijking je zou storen, en je bent meestal in Nederland (en eventueel Japan, China, en Amerika), dan zou je misschien ook een Casio Lineage kunnen overwegen. Ik heb 2 combi’s van analoog (wijzers) en digitaal (schermpje), maar er zijn ook volledig analoge versies.
Voordeel is dat ie behalve allerlei functies zoals alarm, wereldtijden, stopwatch, etc heeft, ie ook via radio signalen automatisch de juiste tijd kan ontvangen. Daardoor loopt ie op de seconde nauwkeurig en zet ie ook vanzelf de wijzers goed bij zomer- en wintertijd.
Bovendien hebben sommige zonnecellen, zodat je niet telkens batterijtjes hoeft te wisselen door al z’n vele functies.

Deze wat nettere Lineage bijvoorbeeld.

http://global.rakuten.com/en/store/watchking/item/liw-m700d-2ajf/

Of deze iets grotere en vlottere

http://global.rakuten.com/en/store/varietyshop/item/s006-238600-00/

(Let wel op dat als je buiten de EU koopt, je mogelijk met douane heffingen te maken kunt krijgen.)

1 like

Dank voor je reactie, weer wat geleerd!
Stomme vraag, maar wat houdt dat “lunette” in? Waarom zou je dat omdraaien?

Dat Seiko is ook een mooie, en dat groene in het donker ook.
Deze merk ken ik tevens, die andere Swiss niet.

Nogmaals dank, zal deze in overweging ook brengen.

Hoe aandoenlijk…nog zo puur en onwetend (goed bedoeld) ik geef je 2 maanden en je bent een HFjunkie. :smile:

Die extra rondjes noemen ze registers en in het geval van de Hanowa zijn het inderdaad de uren,minuten en Maand registers

3 likes

Heeft ie een extentie die je in stapjes kunt vergroten, of een extentie zoals op de skx007 die je in 1 ‘klap’ een centimeter ofzo vergroot? Of bedoel je fijnafstelling gaatjes in de sluiting?

Ook jij bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat dit allemaal kon zeg!
Voornamelijk dat hij zichzelf corrigeert bij winter/zomertijden. Dat is wel een mooie future.

Mooie horloge ook, vooral dat blauwe achtergrond. Maar het model trekt me niet echt aan.
Dit laatste: “Daardoor loopt ie op de seconde nauwkeurig en zet ie ook vanzelf de wijzers goed bij zomer- en wintertijd.”.

Heeft die bovenstaande dat ook? De Swiss?
Denk het niet, zie het nergens terugkomen. Moeilijk dit…

Dank u wel.
Linksboven zie je een rondje, of linker-register, dat loopt tot 30…

Wat is dat? Halve minuut o.i.d.? Rechts is de volle minuten/uur.
Beneden de datum. Maar links…

links de minuten en rechts de seconden…dit zou een 30 minuten chrono moeten zijn @marnixmoed ??

Ik vermoed de minuten op links en de secondes op rechts. Je ziet wel vaker stopwatch horloges die 30 minuten meten.

Bedankt!

Jij ook bedankt, Marnix topper!

1 like

Seiko kennende in elk geval de gaatjes in de sluiting. Daarnaast vermeldt de website uitsluitend ‘duikextensie’, en niet het aantal klikjes. Ik ging eigenlijk gewoon uit van een ratel ipv een hele centimeter.

Ik mag het misschien niet vragen…
Maar is er een site, waar ik kan aanvinken wat ik wil kwa horloge?

dus vinkaan saphire, vink aan automatische winter/zomertijd? etc…
Dank!

Lunette is de ring op het glas. In dit geval is deze draaibaar, zodat je de tijd kunt meten. Stel het is 10 minuten over 12. Je draait het driehoekje op de lunette naar de minutenwijzer. En zo kun je makkelijk aflezen hoeveel minuten er zijn verstreken.
Erg handig vroeger voor duikers toen ze nog geen duikcomputers hadden. Dan konden ze heel makkelijk allerlei tijdmetingen mee doen, zonder dat ze kleine knopjes hoefden te drukken.
Klein extra weetje, de lunette voor duikhorloges zijn meestal ook alleen naar links draaibaar (tegen de klok in). Op die manier, mocht je per ongeluk tegen de ring stoten en verdraaien, dan meet je minder dan te veel. Wel zo belangrijk dat als je bijvoorbeeld inneemt om 45 minuten te duiken, en je stoot tegen de ring, dat je niet langer onder water blijft. Niet zo handig als ineens je luchttank leeg is, terwijl jij denkt dat je pas 35 minuten onder water bent en nog wel ff langer kunt.

Bij de goedkopere van seiko zit voor zo ver ik weet, meestal alleen een ‘normale’ duikextentie die dus in 1 stap vergroot. Alleen de duurdere, zoals een Marine Master heeft zo een ratchet sluiting.

1 like

Bedankt Marnix,

Ik leer veel van jou! (ook van andere hoor!).
Der zit echt dus veel techniek en denkwijze hieraan.

Denk dat ik dit interessanter begin te vinden dan computers (Engineering).
Nogmaals dank, Marnix.

(Nog een vraag: Dat Swiss horloge, die heeft geen automatische zomer/winter dat), of alarm etc.

Zijn ze te netjes?

Casio heeft ook een sportievere Edifice lijn met dergelijke functies, waaronder

http://global.rakuten.com/en/store/watchking/item/eqw-t630jdc-1ajf/

Of zelfs in samenwerking met Red Bull Racing

Of als je iets stoerders zoek wat ook nog es tegen een stootje kan, heeft Casio ook de G-shock lijn met dergelijke functies.

http://archive.casio.com/products/archive/watches/g-shock/gw4000d-1a/

Vermoed van wel. Persoonlijk heb ik er een hekel aan, liever heb ik 60 minuten of 24 uur chrono.

Zo goed als zeker niet nee.