Eerste mechanische horloge kiezen

Hoi iedereen, ik heb altijd wel interesse gehad in mooie horloges maar sinds een tijdje een lichte obsessie voor mechanische horloges, niet in het minst vanwege mijn achtergrond in mechanische dynamica. Dus ik ben erg druk aan het zoeken geweest. Nou blijken er verrassend interessante en mooie mechanische horloges te koop te zijn onder de 500 euro (toch echt wel het plafond). Zo zie ik degelijke Seiko 5’s voor 100+ euro, mechanisch interessante (want met zichtbaar mechanisme :smile: ) Seagull 1963 en Fossil ME3140 voor 200+ euro (want die Seagull zal toch echt met doorzichtige achterkant en leren bandje moeten komen voor mijn smaak) en een aantal erg elegante klassieke horloges zoals de Edox Les Vaubert (ondanks het goud lijkt hij toch best elegant) en Tissot le Classic en Tissot Le Locle en Seiko Presage voor 300 a 400 euro. Erg moeilijk om te kiezen, ik ben dan ook maar gestopt met verder zoeken. Ik heb de indruk dat de Fossil technisch wat minder aangeschreven staat maar daarbuiten lijken ze me allemaal wel degelijk. Ze spreken allemaal aan maar er zijn zoveel aspecten om op te letten dat ik me afvraag of iemand uitgesproken meningen heeft over deze horloges en op wat voor zaken je nog allemaal moet letten als beginner? Mate van onderhoud, precisie, opwindtijd? Alvast heel erg bedankt om me te helpen de knoop door te hakken!

2 likes

Welkom,

Houd u maar vast aan de takken van de bomen, hier wordt minstens 10 keer skx vermeld :grin:. ik ben begonnen met orient mako (geen doorzicht bodem.)

1 like

De Seiko 5 is geweldig om mee te beginnen, kan zelfs voor minder dan 100 euro. Als je dan merkt dat het horlogevirus aanslaat, kan je 'm ook nog eens uit elkaar schroeven voor de lol als je later hebt doorgespaard voor een andere! Mijn eerste mechanische horloge was een Tag Heuer Twin Time, ook vanwege de zichtbodem, maar die was al meer dan 1300 euro. Ik heb onlangs een Seiko 5 gekocht.

1 like

Of een SARB voor 275 nieuw.

8 likes

Ha, ja ik heb meerdere interessante Seiko’s gezien maar die SKX zijn volgens mij niet de meest elegante… Op dit moment niet echt mijn smaak die duikers horloges (of beledig ik nu iemand?) :wink: Orient heb ik eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken.

Wow die is inderdaad erg mooi voor die prijs!

Even een korte reactie, maar wat mij betreft ben je aardig op het goede spoor in je overwegingen :+1:

2 likes

Lastige vragen. Het komt er eigenlijk gewoon op neer hoeveel geld je er aan wil uitgeven. Want over het algemeen zijn de duurdere horloges natuurlijk ook beter. Ik zou zeggen, start met een Seiko 5, dan kan je kijken hoe dat bevalt. :relaxed:

En een van de belangrijkste dingen misschien nog wel, de diameter. Want er is wel een flink verschil tussen hoe een 37 of 42mm horloge draagt.

1 like

ja die Seiko 5 is zeker een veilige keuze. Leuk dat je daar zelfs van een Tag Heuer nog naar terugkeerd

Ja goede opmerking, de diameter heb ik nog niet aan gedacht. Zal eerst maar eens gaan passen.

1 like

Heb je 'm binnen gekregen, trouwens?

Ik kan van harte meedoen in de aanbeveling voor de SARB’s zolang ze er nog zijn.

De 035:

De 017:

De 033:

Op zich wel waar, maar veel Seiko 5 dress horloges hebben slechts spatwaterdichtheid, oftewel 3 ATM WR. De genoemde SARB’s hebben een beter uurwerk, saffierglas en 10-20 ATM WR. Dat maakt ze een stuk breder inzetbaar en robuuster.

Maar voor 500 Euro heb je ook dit soort dingen:

Iets er over, 525 adviesprijs, waarschijnlijk net onder 500 te vinden de Tissot Visiodate.

Iets onder de 500, de H70455533 Hamilton Khaki Automatic.
h70455533-2

En een dikke 150 Euro onder die prijs bij Seriouswatches, de Orient Star SAF02004W:

Zomaar een greep uit de mogelijkheden. Mijn advies:

Pak iets van tussen de 38-40mm. Altijd een goede maat.
Pak een horloge van minimaal 50 meter waterdicht. Liever 100 of 200, maar meer dan spatwaterdicht.

6 likes

De tracking is nog niet eens geüpdate (3 weken+) inmiddels :unamused:

Dank je! erg mooie spullen en helemaal mijn smaak. Toch eens naar die SARB zoeken dan.

Ik heb de SARB017, erg mooi horloge, maar houd er in je achterhoofd rekening mee dat je er misschien wel een ander bandje voor moet kopen. Het originele bandje draagt niet heel prettig.

Wat ik nog mis in het lijstje van SARB’s is de SARB065 “cocktail tme”.

De SARG001 vinds ik zelf ook prachtig, alleen lijkt die nieuw niet meer zo makkelijk verkrijgbaar te zijn.

Die Tissot Visodate vind ik zelf ook erg interessant. Staat ook op mijn lijstje.
Zo ook de Hamilton Khaki Aviation Pilot Day Date Auto (“Interstellar”), maar die valt buiten het budget dat je gesteld hebt.

1 like

Oei… klinkt niet goed. Heb je ze al een bericht verzonden?

Ik zou een case openen en m’n geld terug laten storten. Ioomobile toch?

First outlet / Citiwide heeft ze staan voor een tientje meer.

Ik weet niet meer welke ik waar weg heb, maar heb de laatste tijd betere berichten over Citiwide dan Ioomobile gehoord, ook al heb ik alleen problemen met Gizmo gehad.

Als je tracking geupdate is moeten ze niet moeilijk doen over annulering.

Ja. En de tracking is net (half uur geleden) geupdate zag ik.

Yes Ioomobile. Ik vermoed dat ze hem vergeten zijn te verzenden en na mijn berichtje van gisteren snel tempo hebben gemaakt. Maargoed, geen haast mee. Hij kan pas gedragen worden wanneer ik de wijzerplaat van @anon50762135EV binnen heb :roll_eyes: Dat duurt langer dan die verzending uit Hong Kong :smile:

3 likes

Ik hoop dat het goed komt. Escaleren is altijd een optie.

Wijzerplaat van @anon50762135EV? Que? Ga je 'm modden met z’n vintage Longines plaat? :slight_smile:

2 likes

Nee, hij heeft een coole SVCS003 wijzerplaat ergens in een rommellade liggen waar ik niet meer aan kan komen en zonder die plaat gaat mijn hele mod niet door :upside_down_face:

2 likes

Yup. Nog altijd niet boven water. Ik zal de duikbril even pakken zo.

3 likes