De Nederlandse astronaut André Kuipers is woensdagmiddag 21 december aan zijn ruimtereis begonnen met een speciaal voor hem ontworpen Nederlands horloge om de pols. Roland Oostwegel uit Heerlen is de ontwerper en de maker van dit innovatieve horloge, de R.O.1 SPACE Special Edition.
‘Mission time counter’
Oostwegel besloot om een “Special Edition” (02/02) horloge voor André Kuipers te ontwikkelen dat naast de juiste tijd ook in één oogopslag de verstreken reisduur, ‘de mission-time´ in dagen en weken zou aangeven.
Hij ontwierp daarnaast een wijzerplaat waarop eenvoudig af te lezen is wanneer het ruimteschip ISS één volledige omwenteling om de aarde gemaakt heeft. Dan moeten er namelijk 91 minuten en 59 seconden verstreken zijn.
In de komende maanden produceert Oostwegel een beperkt aantal series van deze horloges (53) in staal, titaan, keramiek en goud. Aangezien de ‘mission time counter’ op aarde geen functie heeft, is deze in de Limited Edition vervangen door een gebruikelijke dag- en datumaanduiding.
In de digitale Nieuwsbrief van http://Horloge.info vind je meer informatie over dit project.
Wat een leuk initiatief en leuk ook dat Andre daar aan meedoet.
Ik vind de blauwe versie nog de mooiste. Al kan het horloge me niet helemaal bekoren zoals ik hem hier zie. Te veel lettertypes door elkaar en de ‘12’ lijkt niet gecentreerd. De kroon vind ik ook niet super en beetje onnodig voor een automaat. Verder vraag ik me af of het wel goed werkt, een automaat in de ruimte. De Speedmaster was niet voor niets een handopwinder lijkt me.
In de jaren 60 waren er niet veel automaten. De NASA testprocedure was erg streng en de automaat die Omega daarna wilde meesturen is niet getest omdat er geen tijd meer was in het schema.
Daarnaast was de Seiko van William Poque de eerste automaat in space. Hier een leuke link.
Ik hou niet zo van een calender waar je drie dagen ziet. Zeker in space, maar wellicht heeft het daar wel een functie. Wie weet draaien ze tegendraads/tegenaards.
Ik hou niet zo van een calender waar je drie dagen
ziet. Zeker in space, maar wellicht heeft het daar
wel een functie. Wie weet draaien ze
tegendraads/tegenaards.
Dan kan je in Augustus bijv. zien dat 31ste er (niet) aan komt. Het is een truc om het wijzerblad wat op te vullen en nogal modisch, maar verder…
Okay, dat is wel cool. Als verzamelaar zou ik wel hetzelfde horloge willen hebben in de collectie, niet een afgeleide. Hoeveel van de originele maken ze??? Dat die weken en 91:59 minuten op aarde geen zin hebben maakt voor een verzamelaar toch niet uit, die kijkt waarschijnlijk toch op zijn telefoon om te zien hoe laat het is.
(niet dat ik van plan ben dit horloge te gaan kopen).
er zijn 2 exemplaren van dit speciale horloge gemaakt. 1 voor de astronaut en 1 (de nummer 2 dus )die later in het ESA museum zal komen oid. De speciale module die is gemaakt met de weken en dagen teller is erg kostbaar, want zo iets is niet standaard op de markt en is door Roland zelf gebouwd. Ik denk dat Roland deze wel op aanvraag zou willen maken, maar ik durf zelfs niet raden wat dit ‘meerwerk’ dan zou moeten kosten…