Eerste Omega aanschaffen (Genève)

Hallo iedereen,

Ik sta op het punt om mijn eerste horloge aan te schaffen: een Omega Genève uit 1971. Nu ben ik natuurlijk veel te enthousiast en ben bang dat ik zaken over het hoofd zie. Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten? Het horloge heeft een 565 uurwerk, wat volgens mij een betrouwbaar en degelijk uurwerk is. Denken jullie dat de Genève een goede introductie is voor de hobby? Wat ik mij ook nog afvraag: tot welk jaar werden er eigenlijk nog radioactieve materialen gebruikt (zoals radium). Ik ben van plan om in de toekomst zelf wat onderhoud te gaan doen aan horloges, en werk liever niet met deze materialen. Zou deze Genève uit 1971 ook nog radioactieve materialen kunnen bevatten?

1 like

Dag Cog,

Heb je een foto?
Een horloge uit 1971 zal tritium hebben, dat is niet radioactief.

Beste, daar hoef je zeker niet bang voor te zijn! Ik ben mijn hobby met een Geneve uit 1968 begonnen en nog goed gezond voor zover ik weet. :wink:

En ja een prima begin. Wil je meer commentaar zou ik een paar goede fotoos posten.

2 likes

Zeker een goed begin! Hangt er natuurlijk een klein beetje vanaf wat je er voor gaat betalen, maar zo te lezen heb je zelf ook al het nodige onderzoek gedaan. Als je wat foto’s post kunnen we misschien iets meer zeggen.

Haha wauw, wat een snelle antwoorden zeg! Ik ben op dit moment niet thuis, dus foto’s plaatsen gaat nu wat lastig. Maar wat zou een nette prijs zijn voor een relatief net exemplaar met kleine gebruikerssporen?

Staal/verguld? Post maar wat foto’s dan zijn er zat mensen die een goede prijsindicatie kunnen geven.

Wat ook zeer belangrijk is voor de prijs, heeft het horloge aantoonbaar een recente servicebeurt gehad bij goede horlogemaker. Een beurt kan al snel oplopen tot ca 300 euro. (Als uiterlijk netjes is). Een horloge laten lopen met te oude olie geeft veel slijtage! Mijn geneve had water schade van binnen. Buitenzijde perfect. Het is een eenvoudige handwinder 600 serie. Koste mij 280 euro in 2012. Maar was het zeker waard voor mij.

Tritium is wel degelijk radioactief.
Wat je waarschijnlijk wilde zeggen is, dat met een halfwaardetijd van ca. 12,5 jaar en een horloge uit 1971 er van de oorspronkelijke 100% radioactiviteit inmiddels (48 jaar is bijna 4 x halvering: 100 naar 50 naar 25 naar 12,5 naar 6,25%) nu slechts 6,25% resteert.

Daarbij is tritium geen radium. De straling is bèta-straling die niet door je huid kan dringen. Zolang je geen wijzerplaat gaat likken zit je veilig…

Er zijn heel veel Omega Genève’s. De vroegere waren meer luxeproducten dan de latere. Later was het meer de instap-lijn van Omega. Kwalitatief alsnog prima.

Calibre 565 is een prima uurwerk, ik zou me daar geen zorgen over maken.

4 likes

Foto’s plaatsen lukt even niet. Dan maar de MP link:

Zou dit een goede koop zijn? De verkoper heeft mij verteld dat het horloge midden 2018 een volledige onderhoudsbeurt heeft gehad.

Tja, ik ben niet gek op marktplaats, maar zie nog niets raars. Ik heb ook eens een zeer fraaie Seamaster op marktplaats gekocht. Dus… Gaat er ook om hoe de verkoper overkomt. Ophalen is wel een goed begin.

Je zou ook hier rond kunnen kijken of bijv. @gekkehuus kunnen vragen wat hij te koop heeft. (ik heb meermaals van hem gekocht en hij is betrouwbaar)

Ik kocht laatste Rikketik in deze prijscategorie trouwens een 18k gouden handopwinder.

Ik zeg daarmee zeker niet dat de Omega een slechte keus is, maar dat er veel te koop is. Je kunt je centen maar 1 x uitgeven. Zorg dat je weet wat je wilt!

1 like

Met zo’n naam maakt het toch niet uit wat wij adviseren? Jij praat straks toch alles voor jezelf goed. :wink::joy:

Maar welkom en veel succes met de aanschaf. Dat het je moge bevallen en wij hier de foto’s straks mogen bewonderen.

5 likes

Haha touché! :wink:

Maaar ik begin nu toch een beetje te twijfelen :roll_eyes:
Zijn er in deze prijscategorie (<500 euro) nog andere interessante opties?
Ik hou van een tijdloos ontwerp met een niet al te grote kast.
En als het even kan graag ook een degelijk uurwerk.

Misschien kun je hier op het forum even kijken naar de ervaringen met verkoper. :+1:

Of juist wel :thinking:

Je weet natuurlijk nooit hoe enthousiast / opgewonden deze nieuweling van de aanstekelijke horlogehobby gaat worden he :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Genève is vgm ook de instaplijn van Omega, goede optie voor je eerste Omega dus. Over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken, de uurwerken tikken immers al decennia lang. Belangrijker is om te kijken in wat voor staat het horloge is en hoe ermee omgegaan is. Bij vintage horloges zitten er eenmaal af en toe een slecht onderhouden stuk tussen.

Niet echt in mijn optiek, juist omdat de horloges vrij basic valt het snel tegen. Een geneve koop je toch vooral voor het merkje op de wijzerplaat en daar betaal je ook extra voor. Bij andere merken zoals tissot, certina, seiko, longines koop je voor minder geld net zo mooie of mooiere horloges.

Jammer, ik heb te lang getwijfeld, hij is inmiddels al verkocht :frowning: Nja, dan maar rustig verder zoeken :slight_smile: